Between job opportunities and personal fulfillment: an ethnographic interpretation of university life in popular sectors as of Norbert Elias Mozart

Authors

  • Laura Colabella Universidad Nacional Arturo Jauretche
  • Patricia Vargas Universidad Nacional de José Clemente Paz

DOI:

https://doi.org/10.31048/1852.4826.v8.n2.13236

Keywords:

generation, vocation, Mozart, university students

Abstract

We analyze what are the reasons that university students “first generation” of a university founded only 4 years ago, when invoked in support of the decision to “go”, to “continue” and to “leave” their studies. Two elements are crucial to understand this process. The first is the notion of “vocation” that articulates working out with personal fulfillment. The second is the generation position of students in the paths of their families (mostly rural and urban workers) in two ways: one linked to the possibility of achieving the aspirations in terms of social mobility; the other related to the questioning of the notion of generation in terms of age homogeneity. To address the empirical evidence reconstructed during the fieldwork, we will rely on a critical reading of the Mozart of Norbert Elias.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Patricia Vargas, Universidad Nacional de José Clemente Paz

Instituto de Desarrollo Económico y Social.

References

Carli, S. 2012 El estudiante universitario. Hacia una historia del presente de la educación pública, Buenos Aires, Siglo XXI.

Colabella, L. 2014 “Salida laboral y realización personal, una combinación necesaria. La elección de la carrera y las causas del abandono entre los estudiantes de la Universidad Nacional Arturo Jauretche”, en Revista Forjando, Revista Centro de Estudios e Investigaciones Arturo Jauretche, Año 3 Nº8, pp. 40-49.

Das, V. 2003 “Trauma and Testimony. Implications for Political Community”, en Anthropological Theory, September 2003, Vol. 3 Nº 3. DOI: https://doi.org/10.1177/14634996030033003

Elias, N. 1982 Sociología Fundamental, Barcelona. Gedisa.

Elias, N. 1991 Mozart. Sociología de un genio, Barcelona, Península.

Gutiérrez, A. 2004 Pobre como siempre: estrategias de reproducción social en la pobreza, Córdoba, Ferrerya Editores.

Lave, J. 2011 Apprenticeship in critical ethnographic practice, Chicago, University of Chicago Press. DOI: https://doi.org/10.7208/chicago/9780226470733.001.0001

Mannheim, K. 1993 [1928] “El problema de las generaciones”, en Reis: Revista española de investigaciones sociológicas, Nº 62, ejemplar dedicado a Karl Mannheim, pp. 193-244. DOI: https://doi.org/10.2307/40183643

McLaren, P. 1994 Pedagogía crítica, resistencia cultural y la producción del deseo, Buenos Aires, Aique.

McRobbie, Á. 2009 The Aftermath of Feminism: Gender, Culture and Social Change, London, SAGE Publications Ltd.

Panaia, M. (coord.) 2013 Abandonar la universidad con o sin título, Buenos Aires, Miño y Dávila.

Rinesi, E. 2012 “Epílogo. El lugar y los desafíos de la universidad pública en la Argentina actual”, en Chiroleu, A., Marquina, M. y Rinesi, E. (comp.) La política universitaria de los gobiernos Kirchner: continuidades, rupturas, complejidades, Buenos Aires, Universidad Nacional de General Sarmiento.

Santos, B. 2005 La universidad en el siglo XXI. Para una reforma democrática y emancipadora de la universidad, Buenos Aires, Miño y Dávila.

Sigaud, L. 1979 “A percepção do salário entre trabalhadores rurais”, en Pinsky, J. (Org.) Capital e trabalho no campo, São Paulo, Ed. Hucitec, pp. 34-70.

Trpin, V. 2004 Aprender a ser chilenos: identidad, trabajo y residencia de migrantes en el Alto Valle del Río Negro, Buenos Aires, Antropofagia.

Vargas, P. y Viotti, N. 2013 " ‘Prosperidad y espiritualismo para todos’: un análisis sobre la noción de emprendedor en eventos masivos de Buenos Aires”, en Horizontes Antropológicos, Vol. 19 Nº 40 Porto Alegre, Julio / Diciembre 2013. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-71832013000200013

Weber, M. [1920] 2004: La ética protestante y el espíritu del capitalismo, Buenos Aires, Fondo de Cultura Económica.

Willis, P. 1988 Aprendiendo a trabajar. Cómo los chicos de la clase obrera consiguen trabajos de clase obrera, Madrid, Editorial AKAL.

Zelizer, V. 2009 La negociación de la intimidad, Buenos Aires, Fondo de Cultura Económica.

Zelizer, V. 2011 El significado social del dinero, Buenos Aires, Fondo de Cultura Económica.

Published

2015-12-30

How to Cite

Colabella, L., & Vargas, P. (2015). Between job opportunities and personal fulfillment: an ethnographic interpretation of university life in popular sectors as of Norbert Elias Mozart. Revista Del Museo De Antropología, 8(2), 209–216. https://doi.org/10.31048/1852.4826.v8.n2.13236

Issue

Section

Dossier Elias anthropologist: figurative sociology, fieldwork and reflexivity