Three rock art sites in Comechingones Hill, Cordoba Province

Authors

  • Ana Maria Rocchietti Universidad Nacional de Río Cuarto. Facultad de Ciencias Humanas

DOI:

https://doi.org/10.31048/1852.4826.v9.n1.11257

Keywords:

rock art, Comechingones hill, rock art and rock’ synthesis, hallucination and charm, rock art and Ideology

Abstract

This essay presents three rock art sites, considers it “transversal” in their enigmatic pictorial content, offers an analysis with the perspective that it demanded a hallucinated imagination and that was an ideology of a similar consistency. This art is located in the Sierra de Comechingones, Province of Cordoba. It seems to be alienation in graphic language, an experiment in painting and deployment of a common psychic energy. Geoforms containing them have a high visual impact; art and rock form a simbolic whole. The rock is a signifier and precedes the art; it performs a “cut” about real in such a way that it predetermines the significance. Therefore, any rock site is unique. Rocks defined the charm of the place of rock art before this existed.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ana Maria Rocchietti, Universidad Nacional de Río Cuarto. Facultad de Ciencias Humanas

Laboratorio de Arqueología y Etnohistoria, Departamento de Historia, Facultad de Ciencias Humanas, Universidad Nacional de Río Cuarto.

References

Aime, M. (2015). Cultura. Buenos Aires: Adriana Hidalgo Editora.

Campana, C. (2013). Una serpiente de agua. Notas para el estudio del Alto de las Guitarras. Trujillo: Fondo Editorial de la Universidad Privada Atenor Orrego.

Cantú, M. (1992). Provincia de Córdoba. En M. Iriondo (Ed.), El Holoceno en la República Argentina (pp. 1–12). Buenos Aires: CADINQUA, INQUA-AGA-CONICET.

Cantú, M. (1998). Estudio geocientífico para la evaluación ambiental y la ordenación territorial de una cuenca pedemontana. Caso: Cuenca del Arroyo La Colacha, Dpto. Río Cuarto, provincia de Córdoba. Tesis Doctoral. Universidad Nacional de Río Cuarto.

Cantú, M., & Digiovanni, S. (1984). Geomorfología de la región centro-sur de la Provincia de Córdoba. En IX Congreso Geológico Argentino. Bariloche.

Cantú, M. P., Schiavo, H. F., Musso, T. B., & Becker, A. R. (2004). Paleosuelos del Pleistoceno superior- Holoceno del Sur de la Provincia de Córdoba. En Actas del 19o Congreso Internacional de la Ciencias del Suelo.

Casali, N. N. (1987). Sedimentología de las secuencias cuaternarias expuestas en el tramo final del arroyo Cipión, Cuatro Vientos, Departamento de Río Cuarto, Provincia de Córdoba. Facultad de Ciencias Exactas, Físico-Químicas y Naturales. Departamento de Geología. Universidad Nacional de Río Cuarto. MS

Consens, M. (1986). San Luis. El arte rupestre de sus sierras. San Luis: Dirección Provincial de Cultura.

Consens, M. (1991). Sobre función, uso y producción simbólica. Apuntes metodológicos. En M. M. Podestá., M. I. Hernández Llosas, & S. F. Renard de Coquet (Eds.), El Arte Rupestre en la Arqueología Contemporánea (pp. 31–39).

D’ Angelo, R., Carbajal, E., & Marchili, A. (2012). Una introducción a Lacan. Buenos Aires: Lugar Editorial.

Fagiano, M., Nullo, F., OtamendI, J., & Feliu, G. (1991). Geología del sur de la sierra de Comechingones como base para el estudio de sitios arqueológicos. En Primeras jornadas de investigadores en Arqueología y Etnohistoria del centro-oeste del país (pp. 89–92). Rio Cuarto: Universidad Nacional de Río Cuarto.

Foucault, M. (2015). La gran extranjera. Buenos Aires: Siglo XXI.

Gay, H. (1957). Pictografías del Cerro Intihuasi. Notas del Museo de Ciencias Naturales, Bartolomé Mitre, 1–7.

González, A. R. (2007) [1974]. Arte, estructura y arqueología. Buenos Aires: La Marca Editora.

Groenen, M. (2000). Luz y sombra en el arte paleolítico. Barcelona: Ariel.

Guffroy, J. (1999). El arte rupestre del antiguo Perú. Lima: IFEA. Institut de Recherche pour le Development. DOI: https://doi.org/10.4000/books.ifea.3392

Lacan, J. (1986). El Seminario. Libro 11. Los cuatro conceptos fundamentales del psicoanálisis. Buenos Aires: Paidós.

Lacan, J. (2013). Subversión del sujeto y dialéctica del deseo. Escritos2. Buenos Aires: Siglo XXI.

Lévi- Strauss, C. (2007) [1975]. La vía de las máscaras. México: Siglo XXI.

Leynaud, G. C. (2013). Las serpientes: generalidades y biología. En G. J. Reati (coordinador). En G. J. Reati (Ed.), Ofidismo en la Provincia de Córdoba. Guía para profesionales de la salud (pp. 17–30). Córdoba: Grupo Editor Encuentro.

Marre, J. (1982). Methódes d´analyse structurale de granitoides. En Manuels et Methóde, no 3. Paris: Bureau de recherches Geologiques et Minieres.

Morphy, H. (1998). Aboriginal Art. Londres: Phaidon Press.

Olivera, D. E. (2012). El Formativo en los Andes del Sur: la incorporación de la opción productiva. En M. de Haro, A. M. Rocchietti, M. A. Runcio, O. Hernández de Lara, & M. V. Fernández (Eds.), Interculturalidad y Ciencias, experiencias desde América Latina (pp. 15–50). Buenos Aires: Centro de Investigaciones Precolombinas.

Otamendi, J. E., Fagiano, M., Nullo, F., & Castellarini, P. A. (2002). Geología, petrología y mineralogía del granito Inti Huasi, sur de la sierra de Comechingones, Córdoba. Revista de la Asociación Geológica Argentina, 57(4), 389–403.

Rocchietti, A. M. (2011). Arte rupestre: imágenes de lo fantástico. Madrid: EAE.

Ruiz Durand, J. (2000). Introducción a la iconografía andina. Muestrario de iconografía andina referida a los departamentos de Ayacucho, Cusco y Puno en Perú. Lima: Banco de Crédito/Compañía Minera Antamina/Ikono Multimedia.

Saunders, N. (2004). La “estética del brillo”: chamanismo, poder y arte de la analogía. En A. M. Llamazares & C. Martínez Sarasola (Eds.), El lenguaje de los dioses. Arte, chamanismo y cosmovisión indígena en Sudamérica (pp. 127–140). Buenos Aires: Biblos.

Tacca Quispe, L. W. (2010). La serpiente en los Andes Prehispánicos (Imágenes del Valle de Arequipa). Historia, 9, 15–19. Recuperado el 28 de abril 2015 de http://www.bvirtual-unsa.edu.pe/edicion9/9-2.pdf

Published

2016-06-22

How to Cite

Rocchietti, A. M. (2016). Three rock art sites in Comechingones Hill, Cordoba Province. Revista Del Museo De Antropología, 9(1), 21–34. https://doi.org/10.31048/1852.4826.v9.n1.11257

Issue

Section

Archaeology