Museums and archaeological collections: practices around the communication of the indigenous past of Buenos Aires

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31048/1852.4826.v17.n1.43538

Keywords:

Museum, Indigenous past, Archaeological collections, Communication

Abstract

Museum institutions with indigenous archaeological collections on display currently make up one of the main ways that intervene in society's apprehension of the pre-Hispanic past. It is considered that are inserted in the dialectic of the production of meanings and social representations and, therefore, they must be analyzed based on the communicative relations they generate. This work discusses the archaeological communication strategies developed at the Museo Ignacio Balvidares of Puan, a public institution in the Buenos Aires municipality of Puan, Argentina. For these purposes, a synthesis of the analysis of institutional communication practices and the participatory links established between the museum, professional archaeologists and the local community is presented, in pursuit of the collective construction of regional archaeological knowledge. This work contributes to the analysis of the possible insertions and interventions of the archaeological disciplinary field in the territory. Likewise, it provides elements for reflection on the functions and possibilities offered by museum institutions as spaces for dialogue between different actors linked to archaeological heritage, interpreters of archaeological collections and builders of social representations of the indigenous past.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Camila Oliva

    She has a degree in Anthropology from the Faculty of Natural Sciences and Museum of the National University of La Plata. Since 2014 I am part of the chair Extra American Prehistory at the same university. I am currently pursuing a PhD in Communication oriented in cultural studies at the Faculty of Journalism and Social Communication, developing research activities within the framework of a research grant from the UNLP. Also, since 2009 I am a member of the Center for Regional Archaeological Studies of the Faculty of Humanities and Arts of the National University of Rosario.

References

Alderoqui, S. y Pedersoli, C. (2011). La educación en los museos. De los objetos a los visitantes. Buenos Aires: Paidós.

Barreiro Martínez, D. (2000). Evaluación de Impacto Arqueológico. CAPA 14. Criterios convencións en Arqeoloxía da Paisaxe. Santiago de Compostela: Universidade de Santiago de Compostela. https://digital.csic.es/bitstream/10261/5624/1/CAPA14.pdf

Barrientos, G. (2001). Una aproximación bioarqueológica al poblamiento prehispánico tardío del Sudeste de la Región Pampeana. Intersecciones en Antropología, 2, 3-18. http://www.scielo.org.ar/pdf/iant/n2/n2a01.pdf

Barril Vicente, M. (1996). Los museos y la presentación de la arqueología. Perspectiva social y de futuro. Complutum Extra, 6(2), 317-327. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=902917

Bonnin M. y Fernández, M. (2005). Conservación, educación, gestión y exhibición en museos. Córdoba: Editorial Brujas.

Castro, A. (1983). Noticia preliminar sobre un yacimiento en la Sierra de la Ven-tana, Sierras Australes de la Pcia. de Buenos Aires. Relaciones de la Sociedad Argentina de Antropología, 15, 91- 107. http://sedici.unlp.edu.ar/bitstream/handle/10915/25165/Documento_completo.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Cebrelli, A. (2017). Representar, comunicar en y desde fronteras. Apropiaciones tecnológicas de comunidades kolla y wichi. Cuadernos, 51, 59-70. http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S166881042017000100005&lng=es&nrm=iso

Chaparro, M. G. y Giacomasso, M. V. (2023). Narrativas y discursos en el Museo de Historia de San Luis (Argentina): reflexiones y análisis en torno al patrimonio cultural y las políticas institucionales. Patrimônio e Memória, 19(1), 317-344. https://pem.assis.unesp.br/index.php/pem/article/view/1437

Chaparro, M. G., Conforti, M. E. y Endere, M. L. (2017). Estrategias de comunicación pública de la ciencia para la revalorización del patrimonio en Argentina. Revista de Ciencias Sociales, 23(1), 46-57. https://ri.conicet.gov.ar/bitstream/handle/11336/58786/CONICET_Digital_Nro.8087cf8a-15e9-4c37-8ac0-b1b8979f0a8b_A.pdf?sequence=2&isAllowed=y

Conforti, M. E., Chaparro, M. G., Endere, M. L., Mariano, M. y Mariano, C. (2016). Comunicar el patrimonio desde el arte. Ítems del CIEP. Miradas Interdisciplinarias, 1, 99-113. http://ojs.fch.unicen.edu.ar/index.php/ciep/about

Devoto, M. G., Panizza, M.C. y Oliva, F. (2016). La frontera militar en el Sistema Serrano de Ventania a fines del siglo XIX. Revista TEFROS, 14(2), 63-86. http://www2.hum.unrc.edu.ar/ojs/index.php/tefros/article/view/452/433

Dormann, C. F., Freund, J., Bluthgen, N., y Gruber, B. (2009). Indices, graphs and null models: analyzing bipartite ecological networks. The Open Ecology Journal, 2, 7–24. http://dx.doi.org/10.2174/1874213000902010007

García Blanco, A. (1999). La exposición, un medio de comunicación. Madrid: Akal.

Gómez Romero, F. (2005). Fortines del desierto como enclaves de poder en las pampas argentinas del siglo XIX. en L. Mameli Iriarte y E. Muntañola Thorberg (Eds.), América Latina, realidades diversas. Aula Oberta 2001-2005 (pp. 291-302). Barcelona: Casa America Catalunya.

Hall, S. (1994). Estudios culturales: dos paradigmas. Revista Causas y Azares, 1, 27-44. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4417439

Hall, S. (2017). Estudios Culturales 1983. Una historia teorética. Buenos Aires: Paidós.

Ley 25.743 (2003). Protección del patrimonio arqueológico y paleontológico. Provincia de Buenos Aires, Argentina.

Lima, L. (2021). A temática indígena em museus: questões sobre a diversidade cultural e os desafios para a colaboração indígena. Museologia e Interdisciplinaridade, 10(19), 259–278. https://periodicos.unb.br/index.php/museologia/article/view/34527

Nagy, M. A. (2013). Los museos de la última frontera bonaerense y sus narrativas acerca de los pueblos indígenas. Revista Del Museo de Antropología, 6(1), 79–90. https://doi.org/10.31048/1852.4826.v6.n1.5506

Micle, D. (2014). Archaeological heritage between natural hazard and anthropic destruction: the negative impact of social non-involvement in the protection of archaeological sites. Procedia-social and Behavioral Sciences, 163, 269-278. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.12.316

Moscardi, B. y Oliva, C. (2020). De los genes al museo: la exhibición del patrimonio zooarqueológico. Anuario de Arqueología, 11(11), 39–58. https://doi.org/10.35305/aa.v11i.7

Oliva, C. (2022). Representaciones sociales, registro arqueológico y patrimonialización del pasado indígena. El área de Ventania de la provincia de Buenos Aires (Argentina) como caso de estudio. Londres: Bar Publishing. https://www.barpublishing.com/representaciones-sociales-registro-arqueologico-y-patrimonializacion-del-pasado-indigena.html

Oliva, C., Moirano, J. y Schuttenberg, M. (2015). Análisis de los discursos sobre el pasado indígena en museos del Sistema Serrano de Ventania y su llanura adyacente, Provincia de Buenos Aires, Argentina. Revista de Antropología del Museo de Entre Ríos, 1(2), 41-54. https://ramer.ar/revista/index.php/ramer/article/view/98

Oliva, F., Moirano, J. y Saghessi, M. (1991). Estado de las investigaciones arqueológicas en el Sitio Laguna de Puan 2. Boletín del Centro, 1, 127-138.

Oliva, F. y M. C. Panizza (2019). Últimos avances en arqueología histórica del área de Ventania, en L. Bulacio (Ed.), Ciencia y Tecnología 2018: divulgación de la producción científica y tecnológica de la UNR (pp. 877-881). Rosario: Universidad Nacional de Rosario.

Panizza, M. C. y Oliva, C. (2020). Las fotografías como fuente para la arqueología histórica de Ventania, provincia de Buenos Aires. Revista de Antropología del Museo de Entre Ríos, 6(1), 26-39. https://ramer.ar/revista/index.php/ramer/article/view/8/3

Panizza, M. y Oliva, C. (2018). Carta arqueológica de Puan (provincia de Buenos Aires): Una herramienta para la investigación y la conservación del patrimonio. Revista del Museo de Antropología de Entre Ríos, 4(2), 67-83. https://ri.conicet.gov.ar/bitstream/handle/11336/104564/CONICET_Digital_Nro.00f2ca08-b19f-4bc1-b81b-de24ef9fd7f2_A.pdf?sequence=2&isAllowed=y

Prats, L. (2009). El patrimonio como construcción social en L. Prats (Ed.), Antropología y patrimonio (pp.19-38). Buenos aires: Ariel Antropología.

Reca, M. M. (2016). Antropología y museos: un diálogo contemporáneo con el patrimonio. Buenos Aires: Biblos.

Ruiz Zapatero, G. (2012). Presencia social de la arqueología y percepción pública del pasado en C. Ferrer García y J. Ferrándiz Sánchez (coords), Patrimonio arqueológico, territorio y museo (pp. 31-73). Valencia: Museu de Prehistòria de València. https://mupreva.org/pub/1311/va

Salerno, V. (2016). Apropiación de objetos arqueológicos en la microrregión del río Salado bonaerense. Revista de Antropología del Museo de Entre Ríos, 2(2), 93-97. https://ramer.ar/revista/index.php/ramer/article/view/82/70

Santacana Mestre, J. y Llonch Molina, N. (2012). Manual de didáctica del objeto en el museo. Asturias: Ediciones Trea.

Santos González, E. (2012). Museos y comunicación: algunas reflexiones y consideraciones generales en F. J. Asencio Ibañez (Ed.), Series Iberoamericanas de Museología, (Vol. 3, pp.79-85). SIAM. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4561129

Walter, J. (2019). Santa Rosa. Memoria de una colonia. Edición propia.

Williams, R. (1997). Marxismo y literatura. Buenos Aires: Ediciones Península. https://afoiceeomartelo.com.br/posfsa/Autores/Williams,%20Raymond/Marxismo%20y%20literatura.pdf

Downloads

Published

2024-04-30

Issue

Section

Dossier Saberes en dialogo

How to Cite

Oliva, C. (2024). Museums and archaeological collections: practices around the communication of the indigenous past of Buenos Aires. Revista Del Museo De Antropología, 17(1), 159-174. https://doi.org/10.31048/1852.4826.v17.n1.43538

Similar Articles

1-10 of 450

You may also start an advanced similarity search for this article.