MENTAL HEALTH AND PSYCHOSOCIAL FACTORS IN JOB IN TEACHERS OF PRIMARY SCHOOL, AND ACADEMIC ACHIEVEMENT OF THEIR STUDENTS

Authors

  • Diego Piñol Arriagada Universidad de Chile. Facultad de Medicina. Escuela de Salud Pública.
  • Rubén Alvarado Muñoz Universidad de O´ Higgins. Instituto de Ciencias de la Salud
  • Leonel Valdivia Matus Universidad de Chile. Facultad de Medicina. Escuela de Salud Pública.
  • Claudio Silva Zamora Universidad de Chile. Facultad de Medicina. Escuela de Salud Pública.
  • Pamela Contreras Rojas Universidad de Chile. Facultad de Medicina. Escuela de Salud Pública.

DOI:

https://doi.org/10.31052/1853.1180.v0.n0.16781

Keywords:

Teaching, mental health, workers health

Abstract

Abstract The objective of this study was to establish the relationship between the mental health of teachers and the results of their students in standardized tests. A study was carried out with a mixed design, with a qualitative and a quantitative component; the first consisted of interviews with managers and teachers; while the second involved a survey of 189 teachers about psychosocial risk factors at work, life satisfaction, psychological distress, Burnout Syndrome, and the prevalence of mental disorders. The results show that the psychological demands(OR = 2,12 [1,06 – 4,22]), p < 0,005), the social support at work and the quality of the leadership(OR = 2,09 [0,98 – 4,47]), p 0< 0,005), are important factors of the academic results of the students. However, teachers ‹mental health indicators did not show a relevant effect, so it is necessary to continue with the study of school climate, mental health and the effects on learning.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Diego Piñol Arriagada, Universidad de Chile. Facultad de Medicina. Escuela de Salud Pública.

Sociólogo, PhD (C) en Psicología, en la Pontificia Universidad Católica de Valparaíso. Investigador adjunto a la Escuela de Salud Pública, Facultad de Medicina, Universidad de Chile.

Rubén Alvarado Muñoz, Universidad de O´ Higgins. Instituto de Ciencias de la Salud

Médico Psiquiatra, Magíster en Salud Pública, PhD en Psiquiatría y Cuidados Comunitarios Director del Instituto de Ciencias de la Salud Universidad de O’Higgins

Leonel Valdivia Matus, Universidad de Chile. Facultad de Medicina. Escuela de Salud Pública.

Profesor, PhD en Educación. Escuela de Salud Pública, Facultad de Medicina, Universidad de Chile.

Claudio Silva Zamora, Universidad de Chile. Facultad de Medicina. Escuela de Salud Pública.

PhD en Bioestadística.  Escuela de Salud Pública, Facultad de Medicina, Universidad de Chile.

Pamela Contreras Rojas, Universidad de Chile. Facultad de Medicina. Escuela de Salud Pública.

Educadora de Párvulos, Docente del Colegio Alemán de Valparaíso

References

Cuenca R, Fabara Garzón E, Kohen J, Parra Garrido M, Rodríguez Guzman L, Tomasina F. Condiciones de trabajo y salud docente: estudios de casos en Argentina, Chile, Ecuador, México, Perú y Uruguay. UNESCO; 2005. 73-100 p.

Cornejo R, Quiñónez M. Factores asociados al malestar/bienestar docente. Una investigación actual. REICE Rev Electrónica [Internet]. 2007 [cited 2016 Dec 14]; Available from: https://repositorio.uam.es/handle/10486/661066

Kohen J. Salud y trabajo docente elemnetos teóricos metodológicos de la investigación al monitoreo epidemiológico. Salud trab(Maracay) [Internet]. 1999 [cited 2016 Dec 14]; Available from: http://bases.bireme.br/cgi-bin/wxislind.exe/iah/online/?IsisScript=iah/iah.xis&src=google&base=LILACS&lang=p&nextAction=lnk&exprSearch=401964&indexSearch=ID

Valdivia G, Avendaño C, Bastías G, Morales A, Scharager J. Estudio de la salud laboral de los profesores en Chile. 2003.

Silva C, Quintana R, Reyna D. Nivel de estrés en docentes de enseñanza básica en Chillán-Chile. Enfermería en Costa Rica. 2005;26(1):5–12.

Maslach C. Job burnout: new directions in research and intervention. Curr Dir Psychol Sci [Internet]. 2003 [cited 2016 Dec 16]; Available from: http://www.ingentaconnect.com/content/bpl/cdir/2003/00000012/00000005/art00009

Faúndez V, Gil-Monte P. Análisis de las principales fortalezas y debilidades del “Maslach Burnout Inventory”(MBI). Cienc Trab [Internet]. 2009 [cited 2016 Dec 14]; Available from: http://190.98.232.14/cyt/EdicionesAnteriores/Volumen 33.pdf#page=62

Quiñones M, Van den Broeck A. Burnout en profesores. de Salud Pública [Internet]. 2012 [cited 2016 Dec 14]; Available from: http://www.revistaderechopublico.uchile.cl/index.php/RCSP/article/viewArticle/23126

Fisher M. Factors influencing stress, burnout, and retention of secondary teachers. Curr issues Educ [Internet]. 2011 [cited 2016 Dec 14]; Available from: http://cie.asu.edu/ojs/index.php/cieatasu/article/viewArticle/658

Goddard R, O’Brien P, Goddard M. Work environment predictors of beginning teacher burnout. Br Educ Res [Internet]. 2006 [cited 2016 Dec 14]; Available from: http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/01411920600989511

Bagceci B, Hamamci Z. An Investigation into the Relationship between Burnout and Coping Strategies among Teachers in Turkey. Int J Humanit Soc Sci. 2012;2(12).

Tomic W, Evers W, Brouwers A. Existential fulfillment and teacher burnout. 2004 [cited 2016 Dec 14]; Available from: http://dspace.ou.nl/handle/1820/1226

Skaalvik E, Skaalvik S. Teacher self-efficacy and teacher burnout: A study of relations. Teach Teach Educ [Internet]. 2010 [cited 2016 Dec 14]; Available from: http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0742051X09002479

Asun D, Molina D, Real C. Burnout en educacion. 2002.

Treviño E, Place K, Gempp R. ANALISIS DEL CLIMA ESCOLAR. 2012;

Alvarado R, Pérez-Franco J, Saavedra N. Validación de un cuestionario para evaluar riesgos psicosociales en el ambiente laboral en Chile. Rev médica [Internet]. 2012 [cited 2016 Dec 16]; Available from: http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-98872012000900008

De la Revilla Ahumada L, De los Ríos Álvarez AM, Luna del Castillo JD. Utilización del Cuestionario General de Salud de Goldberg (GHQ-28) en la detección de los problemas psicosociales en la consulta del médico de familia. Atención Primaria. 2004;33(8):417–25.

Lobo A, Muñoz P. Cuestionario de Salud General GHQ - Guía para el usuario.pdf. Barcelona: Masson; 1996. 186 p.

Revista de Salud Pública, (ed. especial) :37-50 Marzo 201750PIÑOL ARRIAGADA D., ALVARADO MUÑOZ R., VALDIVIA MATUS L., SILVA ZAMORA C., CONTRERAS ROJAS P.. / Salud...

Diener E, Oishi S, Lucas R. Personality, culture, and subjective well-being: Emotional and cognitive evaluations of life. Annu Rev Psychol [Internet]. 2003 [cited 2016 Dec 16]; Available from: http://www.annualreviews.org/doi/abs/10.1146/annurev.psych.54.101601.145056

Kessler R, Üstün T. The world mental health (WMH) survey initiative version of the world health organization (WHO) composite international diagnostic interview (CIDI). Int J methods [Internet]. 2004 [cited 2016 Dec 16]; Available from: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/mpr.168/full

Corvalan MI. La realidad escolar cotidiana y la salud mental de los profesores. Rev enfoques Educ. 2005;7(1):69–79.

Arón AM, Milicic N. Desgaste profesional de los profesores y clima social escolar. Rev Latinoam Psicol. 2000;32(3):447–66.

Vail K. Create Great School Climate. Educ Dig Essent readings Condens [Internet]. 2005 [cited 2016 Dec 14]; Available from: http://eric.ed.gov/?id=EJ741199

Published

2017-03-31

How to Cite

1.
Piñol Arriagada D, Alvarado Muñoz R, Valdivia Matus L, Silva Zamora C, Contreras Rojas P. MENTAL HEALTH AND PSYCHOSOCIAL FACTORS IN JOB IN TEACHERS OF PRIMARY SCHOOL, AND ACADEMIC ACHIEVEMENT OF THEIR STUDENTS. Rev. Salud Pública (Córdoba) [Internet]. 2017 Mar. 31 [cited 2024 May 21];:37-50. Available from: https://revistas.unc.edu.ar/index.php/RSD/article/view/16781