Do Research Projects in Medical Specialization Programs Include Bioethical Aspects of Health Care?

Authors

  • Neby de los Ángeles Rossi Facultad de Ciencias Médicas. Universidad Nacional de Córdoba. Córdoba, Argentina.
  • Marcela Susana Lucchese Facultad de Ciencias Médicas, Universidad Nacional de Córdoba. Córdoba, Argentina.
  • Bernardo Gandini Facultad de Ciencias Médicas, Universidad Nacional de Córdoba. Córdoba, Argentina.

DOI:

https://doi.org/10.31052/1853.1180.v30.n1.41863

Keywords:

Health needs, Health research, Medical care model

Abstract

In medical specialization programs, research activities are considered a part of training which fosters learning, critical thinking, and patient care. From a bioethical perspective, focused on comprehensive health care, this study analyzed the identification of health needs in the population through Integrative Final Projects (IFP) of accredited medical specialization programs. In a sample of 163 IFPs, the aspects that might influence the selection of study variables and the approach to research were examined. Content analysis was used to show both the manifest and latent content of the data, and an exploratory statistical frequency analysis was conducted. It was found that the IFPs primarily focused on biological processes, with no significant differences related to health issues, the context in which they were developed, and/or the research model, which was mainly guided by international literature. From a bioethical perspective, there was little integration of other aspects of health needs, such as social determinants of health, quality of care, and patient satisfaction, which are observable in patient care activities beyond the specific content of the study plan.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Vidal, S. ¿Qué es esto de la bioética? En Manual de bioética para periodistas. 2015. Pag:17-40

Thais S. Sampaio H. Palhares D. Análisis textual de la Declaración Universal sobre Bioética y Derechos Humanos. Rev Bioét. Brasilia. 2018; 26 (4): 523-9. Doi: 10.1590/1983-80422018264270.

Declaración Universal sobre Bioética y Derechos Humanos. 2005. Obtenido de: portal.unesco.org. Recuperado de https//www.porta.unesco.org (05/11/19)

Organización Panamericana de la Salud. Conclusiones y recomendaciones. En: Residencias médicas en América Latina. Washington. 2011. ISBN: 978-92-75-31633-7

Ministerio de Educación. Argentina. Resolución N° 160/2011 Procesos de acreditación de carreras de posgrado-estándares y criterios. Boletín Nacional 12/01/2012.

Ministerio de Educación, Cultura, Ciencia y Tecnología de la Nación. Argentina. Resolución 2643/2019. Estándares para la acreditación de especializaciones médicas, bioquímicas, farmacéuticas y odontológicas. Boletín Nacional 09/09/2019.

Secretaría de Graduados en Ciencias de la Salud. Facultad de Ciencias Médicas. Universidad Nacional de Córdoba. Reglamento para el Otorgamiento de Título de Especialista. 2017. Recuperado de http://sgcs.fcm.unc.edu.ar/reglamentos/ (11/12/2020).

Elizondo CM. Giunta DH. Gonzalez Bernardo de Quirós F. Dawidowski AR. Figar SB. Waisman GD. La investigación clínica en residencias de medicina interna de la Argentina: facilitadores y barreras. Medicina. Buenos Aires. 2012. 72 (6);455-460.

Medina ML. Medina MG. Gauna NT. Vande Voorde L. Incorporación de actividades de investigación en los sistemas de residencias médicas. Rev Costarr Salud Pública. 2012; 21: 47-49.

Torales J. Barrios I. Camacho C. Szwako A. Samudio A. Samudio M. Aquino S. Actitudes y desafíos percibidos de médicos residentes de medicina familiar hacia la investigación: un estudio piloto de Paraguay, 2016. Mem. Inst. Investig. Cienc. Salud. 2016; 14 (3): 107-114.

Cáceres P. Análisis cuantitativo de contenido: una alternativa metodológica alcanzable. 2003. Psicoperspectivas Revista de la Escuela de Psicología Facultad de Filosofía y Educación Pontificia Universidad Católica de Valparaíso. 2003. II: 53-82. Doi: 10.5027/psicoperspectivas-vol2-issue1-fulltext-3.

Fernández Cháves F. El análisis de contenido como ayuda metodológica para la investigación. Revista de Ciencias Sociales.2002. 96 (II): 35-53.

Cabrera Ruiz I. El análisis de contenido en la investigación educativa: propuesta de fases y procedimientos para la etapa de la evaluación de la información. Revista Pedagogía universitaria. 2009. XIV (3) 71-93.

Abela JA. Las Técnicas de análisis de contenido: una revisión actualizada [Internet]. Naselli, Nicaragua. Abaco en Red. Disponible en: https://abacoenred.org/wp-content/uploads/2019/02/Las-t%C3%A9cnicas-de-an%C3%A1lisis-de-contenido-una-revisi%C3%B3n-actualizada.pdf.

Jungues JR. Bioètica clínica y social: necesidades en salud y sus determinantes sociales. En Manual de bioética para periodistas. Montevideo. 2015. 241-243.

Hurts L. Prina M. Rowensztein H. Bauer G. Percepción de residentes de pediatría en cuanto a su formación en contenidos transversales. Investigación cualitativa con grupos focales. Med. Infantil. Buenos Aires. 2019.. 26 (1): 27.30.

Hunter K. Thompson B. A scoping Review of social determinants of health curricula in post-graduate medical education. Canadian medical education journal. 2019. 10 (3): 61-71.

Cooper A. Youmans Q. Didwania A. Persell S. Jean-Jaques M. Ravenna P. Goel M. O´Brien M. Identifying and addressing social determinants of health in outpatient practice: results of a program-wide survey of internal and family medicine residents. BMC med Educ 20, 18. 2020. https://doi.org/10.1186/s12909-020-1931-1

Rahman MM. Ghoshal UC. Ragunath K. Jenkins G. Rahman M. Edwards C. Hasan M. Taylor-Robinson SD. Biomedical research in developing countries: opportunities, methods, and challenges. Indian J Gastroenterol. 2020. 39 (3): 292-302. Doi: 10.1007/s12664-020-01056-5.

Published

2024-06-30 — Updated on 2024-07-30

Versions

Issue

Section

Scientific Articles

How to Cite

1.
Do Research Projects in Medical Specialization Programs Include Bioethical Aspects of Health Care?. Rev. Salud Pública (Córdoba) [Internet]. 2024 Jul. 30 [cited 2024 Nov. 19];30(1):5-15. Available from: https://revistas.unc.edu.ar/index.php/RSD/article/view/41863

Most read articles by the same author(s)