Participatory intervention strategy to reduce psychosocial risks at workplace

Authors

  • Jorge Martín González Universidad de Chile. Facultad de Medicina. Escuela de Salud Pública. Programa de Salud Mental
  • Tamara Tapia Hernández Universidad de Chile. Facultad de Medicina. Escuela de Salud Pública. Programa de Salud Mental
  • André Ensignia Erices Universidad de Chile. Facultad de Medicina. Escuela de Salud Pública. Programa de Salud Mental
  • Marilia Da Silva Santos Universidad de Chile. Facultad de Medicina. Escuela de Salud Pública. Programa de Salud Mental
  • Eric Tapia Escobar Universidad de Chile. Facultad de Medicina. Escuela de Salud Pública. Programa de Salud Mental
  • Salvador Moncada Lluís Instituto Sindical de Trabajo, Ambiente y Salud, ISTAS
  • Rubén Alvarado Muñoz Universidad de Chile. Facultad de Medicina. Escuela de Salud Pública. Programa de Salud Mental

Keywords:

Occupational Health; Occupational Stress; Psychosocial Risk Factors; Participatory Intervention

Abstract

Objective: The purpose of this article is to describe the implementation of a participatory intervention strategy to reduce psychosocial risks at work, given the lack of studies that specify the context, phases, stages and techniques used. Methods: The strategy was implemented in two public schools in three phases: awareness raising, psychosocial risk assessment and participatory intervention. The intervention phase uses different group techniques and is executed in three stages: shared diagnosis, co-creation of solutions and prioritization of measures. Results: Most workers answered the assessment instrument, but participation in the intervention was dissimilar, also observing differences in the amount and quality of the planned actions. Conclusions: The results reflect the importance of executing an awareness raising phase in these interventions and suggest the relevance of management commitment, although they may also be related with the number of employees in each organization

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Author Biographies

  • Jorge Martín González, Universidad de Chile. Facultad de Medicina. Escuela de Salud Pública. Programa de Salud Mental

    Lic. en Psicología. Magister en Ciencias Políticas y Comunicación

     

     

  • Tamara Tapia Hernández, Universidad de Chile. Facultad de Medicina. Escuela de Salud Pública. Programa de Salud Mental

    Lic. en Psicología. Magister en Salud Pública.

  • André Ensignia Erices, Universidad de Chile. Facultad de Medicina. Escuela de Salud Pública. Programa de Salud Mental

    PhD en Psicología Social. Magister en Gerencia y Políticas Públicas

  • Marilia Da Silva Santos, Universidad de Chile. Facultad de Medicina. Escuela de Salud Pública. Programa de Salud Mental

    Lic. en Psicología. Magister en Salud Pública.

  • Eric Tapia Escobar, Universidad de Chile. Facultad de Medicina. Escuela de Salud Pública. Programa de Salud Mental

    Lic. en Sociología. Magister en Salud Pública

  • Salvador Moncada Lluís, Instituto Sindical de Trabajo, Ambiente y Salud, ISTAS

    Epidemiólogo. Instituto Sindical de Trabajo, Ambiente y Salud, ISTAS (España). Dr. Salud Pública, Universitat Autònoma de Barcelona (España). Master in Public Health-Epidemiology, Tulane School of Public Health (EE.UU)

  • Rubén Alvarado Muñoz, Universidad de Chile. Facultad de Medicina. Escuela de Salud Pública. Programa de Salud Mental

    PhD en Psiquiatría y Cuidados Comunitarios, Magister en Salud Pública. Profesor Asociado, Programa Salud Mental, Escuela de Salud Pública, Facultad de Medicina, Universidad de Chile

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2020-10-30

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Scientific Articles

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1.
Participatory intervention strategy to reduce psychosocial risks at workplace. Rev. Salud Pública (Córdoba) [Internet]. 2020 Oct. 30 [cited 2024 Dec. 19];24(3):61-73. Available from: https://revistas.unc.edu.ar/index.php/RSD/article/view/28109