MENTAL HEALTH AND PSYCHOSOCIAL FACTORS IN JOB IN TEACHERS OF PRIMARY SCHOOL, AND ACADEMIC ACHIEVEMENT OF THEIR STUDENTS

Authors

  • Diego Piñol Arriagada Universidad de Chile. Facultad de Medicina. Escuela de Salud Pública.
  • Rubén Alvarado Muñoz Universidad de O´ Higgins. Instituto de Ciencias de la Salud
  • Leonel Valdivia Matus Universidad de Chile. Facultad de Medicina. Escuela de Salud Pública.
  • Claudio Silva Zamora Universidad de Chile. Facultad de Medicina. Escuela de Salud Pública.
  • Pamela Contreras Rojas Universidad de Chile. Facultad de Medicina. Escuela de Salud Pública.

DOI:

https://doi.org/10.31052/1853.1180.v0.n0.16781

Keywords:

Teaching, mental health, workers health

Abstract

Abstract The objective of this study was to establish the relationship between the mental health of teachers and the results of their students in standardized tests. A study was carried out with a mixed design, with a qualitative and a quantitative component; the first consisted of interviews with managers and teachers; while the second involved a survey of 189 teachers about psychosocial risk factors at work, life satisfaction, psychological distress, Burnout Syndrome, and the prevalence of mental disorders. The results show that the psychological demands(OR = 2,12 [1,06 – 4,22]), p < 0,005), the social support at work and the quality of the leadership(OR = 2,09 [0,98 – 4,47]), p 0< 0,005), are important factors of the academic results of the students. However, teachers ‹mental health indicators did not show a relevant effect, so it is necessary to continue with the study of school climate, mental health and the effects on learning.

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Author Biographies

  • Diego Piñol Arriagada, Universidad de Chile. Facultad de Medicina. Escuela de Salud Pública.
    Sociólogo, PhD (C) en Psicología, en la Pontificia Universidad Católica de Valparaíso. Investigador adjunto a la Escuela de Salud Pública, Facultad de Medicina, Universidad de Chile.
  • Rubén Alvarado Muñoz, Universidad de O´ Higgins. Instituto de Ciencias de la Salud
    Médico Psiquiatra, Magíster en Salud Pública, PhD en Psiquiatría y Cuidados Comunitarios Director del Instituto de Ciencias de la Salud Universidad de O’Higgins
  • Leonel Valdivia Matus, Universidad de Chile. Facultad de Medicina. Escuela de Salud Pública.
    Profesor, PhD en Educación. Escuela de Salud Pública, Facultad de Medicina, Universidad de Chile.
  • Claudio Silva Zamora, Universidad de Chile. Facultad de Medicina. Escuela de Salud Pública.
    PhD en Bioestadística.  Escuela de Salud Pública, Facultad de Medicina, Universidad de Chile.
  • Pamela Contreras Rojas, Universidad de Chile. Facultad de Medicina. Escuela de Salud Pública.
    Educadora de Párvulos, Docente del Colegio Alemán de Valparaíso

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Published

2017-03-31

How to Cite

1.
MENTAL HEALTH AND PSYCHOSOCIAL FACTORS IN JOB IN TEACHERS OF PRIMARY SCHOOL, AND ACADEMIC ACHIEVEMENT OF THEIR STUDENTS. Rev. Salud Pública (Córdoba) [Internet]. 2017 Mar. 31 [cited 2024 Dec. 19];:37-50. Available from: https://revistas.unc.edu.ar/index.php/RSD/article/view/16781