HEALTH PROFESSIONALS AND TEACHER TRAINING: INTEGRATED SYLLABUS PROPOSAL
DOI:
https://doi.org/10.31052/1853.1180.v19.n2.11937Keywords:
Didactics, Higher Education, Research-actionAbstract
The purpose of this research is to describe the training process in research-action that took place in the integration of Educational Research and Special Didactics; two chairs of the course of studies University Teaching, result of seven-year-work. Said process arises from the acknowledgment of issues proposed by students-professionals in their work as teachers. The construction of the research problem requires different pedagogic strategies. Methodology was based on the research-action approach. Results confi rm that inter-chair integration is a key factor to transform university tasks and an alternative to encourage and develop scientifi c research helping to improve and transform society as one of the objectives on the Catholic University of Cordoba. At the same time, it is becoming a strategy for agreement, consensus, innovation and investigation, consistent with the institutional mission.
Downloads
References
1. Sanjurjo, L. La formación práctica de los docentes. Rosario: Homo sapiens. 2002:39
2. Torres Santomé, J. Globalización e interdisciplinariedad: el curriculum integrado. Madrid: Morata.1998.
3. Litwin, E. El campo de la Didáctica: la búsqueda de una nueva agenda. En Camilloni, A. et al. Corrientes didácticas Contemporáneas. Buenos Aires: Paidós.1996.
4. Araujo, S. Docencia y enseñanza una introducción a la didáctica. Buenos Aires. Universidad Nacional de Quilmes.2006
5. Calvo, G. La enseñanza de la metodología de la investigación en las carreras de grado universitarias. X Jornadas de Sociología. Facultad de Ciencias Sociales, Universidad de Buenos Aires, Buenos Aires.2013.
6. Souto, A. Formador de Teleformadores: Claves para diseñar, elaborar y aplicar un programa de e-learning con éxito. Vigo: Ideaspropias.2006.
7. Artigue, M. ¿Qué se puede aprender de la Investigación Educativa en el Nivel Universitario? Boletín de la Asociación Matemática Venezolana, 2007, Vol. X, No. 2: 117.
8. Sancho, JM. La lógica del compromiso del profesorado y la responsabilidad del centro escolar. Una revisión actual. REICE. 2010. Volumen 8, número 2.
9. Delgado de Colmenares, F. Retos actuales de la investigación educativa. Actualidades Investigativas en Educación Revista electrónica, 2008, vol. 8, n3: pp. 1-18. Instituto de Investigación en Educación Universidad de Costa Rica.
10. Suasnabar, C y Palamidessi, M. El campo de producción de conocimientos en educación en la Argentina. Notas para una historia de la investigación educativa. Hist. educ. anu. [Online]. 2006, vol.7, pp. 16-40.
11. Sañudo, L. La producción y uso del conocimiento educativo trabajo. Espacio Iberoamericano de conocimiento. Congreso Iberoamericano de Educación. Buenos Aires. Argentina. 2010.
12. Camilloni, A., Cols E., Basabe, L. y Feeney, S. El saber didáctico. Buenos Aires: Paidós. 2007.
13. Schwartzman, G.; Eder, M.L. y Roni, C. Formación docente en y para la universidad: dispositivos y prácticas en ciencias de la salud.REDU - Revista de Docencia Universitaria, 2014, 12 (4): 179-201. Publicado en http://www.red-u.net
14. Anijovich R, Cappelletti G, Mora S, y Sabelli MJ. Transitar la formación pedagógica. Capítulo 1.Buenos Aires, Paidós.2009.
15. Kemmis, S. yMcTaggart, R. Cómo planifi car la investigación-acción, Barcelona: Laertes. 1988.
16. Rivero García A, Porlán Ariza R. La naturaleza y organización del conocimiento
33Revista de Salud Pública, (XIX) julio 2015profesoral «deseable» del profesorado. Miembros del grupo DIE y de la Red IRES. Proyecto fi nanciado por CICYT. Universidad de Sevilla. España. 1988
17. Feldman, D. “Ayudar a enseñar” Madrid. Aique. 1999.
18. Gibaja, R. El conocimiento tácito en la formación de investigadores en ciencias humanas. En: La investigación en Educación. Discusiones y Alternativas. Centro de investigaciones en Ciencias de la Educación. Cuaderno Nº3. UBA. 1987.
19. Bambozzi E, Calneggia MI, Lucchese MS. Universidad en clave de Responsabilidad Social: notas para pensar los procesos de calidad, acreditación y formación docente. Ediciones del Copista. 2011. Córdoba Argentina.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2015 Escuela de Salud Pública y Ambiente. Facultad de Ciencias Médicas. Universidad Nacional de Córdoba
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License which allows the work to be copied, distributed, exhibited and interpreted as long as it is not done for commercial purposes.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) after the publication process. (See The Effect of Open Access). (See The Effect of Open Access).