Initial training of researchers in Library Science and Information Science in Argentina
a study of final degree projects
DOI:
https://doi.org/10.58312/2591.3905.v8.n13.47486Keywords:
Library Sciences Education, Library Sciences Research, Thesis, University Teaching, ArgentinaAbstract
The final projects of the degrees in Library and Information Science (LIS) constitute the first section of research in the academic trajectories of the professionals. In Argentina, undergraduate training at this level is present in ten public universities and, in some of them, with many years of experience. In this framework, through this work we aim to survey the bachelor's theses in LIS defended and approved in existing programs in university schools, in order to observe and analyze their content. From a mixed methodological approach, qualitative and quantitative, we address two dimensions: the topics addressed in these investigations, which represent the interests and capacities located in each of the institutions; and the methodological designs applied, in order to reveal the methods, techniques and procedures applied. With this study we intend to visualize a little explored and characterized space of knowledge production that, we think, provides many of the keys to understanding the development of research in LIS in our country.
Downloads
References
Acacio, M. A. (2021). Las tesinas de grado de Licenciatura en Bibliotecología y Documentación de la Universidad Nacional de La Plata, 1991-2018: un estudio bibliométrico. Tesis de grado. Universidad Nacional de Mar del Plata. Facultad de Humanidades, Mar del Plata.
Ávila Araújo, C. A. & Valentim, M. L. P. (2019). A Ciência da Informação no Brasil: mapeamento da pesquisa e cenário institucional. Bibliotecas. Anales de investigación, 15(15), 232-259.
Cabral Vargas, B. & Escalona Ríos, L. (2022). Educación bibliotecológica, documentación y humanidades. UNAM.
Corda, M. C. & Liberatore, G. (2021). Tendencias de investigación en bibliotecología y ciencia de la información en la Argentina durante las primeras décadas del siglo XXI. Iberoamerican journal of science measurementand communication, 1(2). https://doi.org/10.47909/ijsmc.44
Corda, M. C. & Planas, J. A. (2014) Muchos bibliotecarios y pocos licenciados: indagaciones sobre la baja tasa de graduación en la Licenciatura en Bibliotecología y Ciencia de la Información de la Universidad Nacional de La Plata (Argentina). En X Encuentro de Directores y IX Encuentro de Docentes de Escuelas de Bibliotecología y Ciencia de la Información del Mercosur, Ciudad Autónoma de Buenos, Argentina. Recuperado de
http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/trab_eventos/ev.3356/ev.3356.pdf
Escalona Ríos, L., Villaseñor Rodríguez, I. & Tejada Artigas, C. M. (2024). Nuevos escenarios en la educación en Bibliotecología, Documentación y Archivología. UNAM.
Fernández Bajón, M. T. & Villaseñor Rodríguez, I. (2020). Retos y tendencias de la investigación Hispano-Mexicana en Ciencias de la Información y de la Documentación. FADOC.
García-Marco, F. J., Figuerola, C. G. & Pinto, M. (2020). Análisis de la evolución temática de la investigación sobre Información y Documentación en español en la base de datos LISA mediante modelado temático (1978-2019). El profesional de la información, 29(4), e290427. https://doi.org/10.3145/epi.2020.jul.27
Gauchi, V.; Artaza, C.; C.; Bazán, C.; Di Marco, N.; Mopty, V. & Pereira Barreto, A. (2004, agosto) Estudio métrico sobre la producción de tesinas de la Licenciatura en Bibliotecología y Documentación de la Universidad Nacional de Mar del Plata. En VII Encuentro de Directores y VI Encuentro de Docentes de Escuelas de Bibliotecología y Ciencias de la Información del Mercosur, Mar del Plata, Argentina. http://eprints.rclis.org/16816/
González Pérez, L., Peralta González, M. J. & Meneses Placeres, G. (2019). La investigación en el pregrado: evaluación de su calidad a través de las tesis. Bibliotecas. Anales de investigación, 15(15), 51-67.
Hernández Salazar, P. (2006). La investigación bibliotecológica en América Latina: análisis de su desarrollo. Investigación bibliotecológica, 20(41), 107-140.
Hernández Sampieri, R.; Fernández Collado, C. & Baptista Lucio, P. (2006). Metodología de la investigación. McGraw Hill.
Jaramillo; O. & Pirela Morillo, J. (2019). La investigación en Archivística, Bibliotecología y Ciencia de la Información en Colombia: 2007-2017. Bibliotecas. Anales de investigación, 15(15), 141-158.
Ley 26.899. (2013). Sistema Nacional de Ciencia Tecnología e Innovación. Repositorios digitales institucionales de acceso abierto. https://www.argentina.gob.ar/normativa/nacional/ley-26899-223459
Liberatore, G. (2011). Niveles de institucionalización de la bibliotecología y ciencia de la información en Argentina: una aproximación desde un enfoque empírico. Perspectivas em gestão & conhecimento, 1(1), 150-162. https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/pgc/article/view/9802
Liberatore, G. (2019, diciembre). Visión actual del profesional de la Bibliotecología y Ciencia de la Información en la docencia y la investigación. En 2º Jornadas de Docentes Investigadores Universitarios en Ciencia de la Información, Universidad Nacional de Mar del Plata, Mar del Plata, Argentina. http://humadoc.mdp.edu.ar:8080/handle/123456789/850?show=full
Mancini, I. (2017). De eruditos a profesionales: una perspectiva histórica de la carrera de Bibliotecología en la Facultad de Filosofía y Letras de la Universidad de Buenos Aires. En IX Jornadas de Jóvenes Investigadores Instituto de Investigaciones Gino Germani, Buenos Aires, Argentina. Recuperado de http://eprints.rclis.org/32065/1/eje14_mancini.pdf
Martín, S. G. (2013). Visibilidad y accesibilidad web de las tesinas de licenciatura en bibliotecología y documentación en la Argentina. Información, cultura y sociedad, 28, 51-71. http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=biblioinfo&d=690_oai
Miguel, S. E. (2009). Oportunidades y desafíos actuales de la investigación en Bibliotecología y Ciencia de la Información. El caso del Departamento de Bibliotecología de la Universidad Nacional de La Plata, Argentina. Información, cultura y sociedad, 21, 51-67. https://doi.org/10.34096/ics.i21.795
Miguel, S. E. (2015, octubre). Mirarnos a nosotros mismos: consolidando espacios para el debate y la reflexión sobre la investigación en Bibliotecología y Ciencia de la Información. En IV Jornadas de Intercambio y Reflexión acerca de la Investigación en Bibliotecología, UNLP-FAHCE, La Plata, Argentina.
http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/library?a=d&c=eventos&d=Jev5287
Naumis Peña, C. & Rodríguez García, A. A. (2022). La investigación bibliotecológica y de la información hacia el 2030: desarrollo sostenible. UNAM. Instituto de Investigaciones Bibliotecológicas y de la Información.
Paletta, F. C. & Moreiro-González, J. A. (2021). La transformación digital en los métodos y temas de la investigación brasileña de Información y Documentación 2010-2019. Revista española de documentación científica, 44(2), e293. https://doi.org/ 10.3989/redc.2021.2.1763
Patiño Loaiza, E. & Tirado Tamayo, T. (2021). Diagnóstico de la formación investigativa en estudiantes de pregrado de la Escuela Interamericana de Bibliotecología (Tesis). Escuela Interamericana de Bibliotecología, Universidad de Antioquia, Medellín.
Resolución ministerial E 753 (2016). Ministerio de Ciencia, Tecnología e Innovación Productiva. Sistema Nacional de Repositorios Digitales. https://www.argentina.gob.ar/normativa/nacional/resoluci%C3%B3n-753-2016-267833
Romanos, S. (2010). Los desafíos de la investigación bibliotecológica en la Argentina. Información, cultura y sociedad, 22, 5-10. https://doi.org/10.34096/ics.i22.761
Sabelli, M. (2019). La Ciencia de la Información en Uruguay (2013-2017): líneas de investigación y producción académica. Bibliotecas. Anales de investigación, 15(15), 179-211.
Sleimen, S. & Coringrato, M. (2015). Análisis sobre las líneas de investigación predominantes en las tesinas de la Licenciatura en Bibliotecología y Documentación de la UNMDP. En X Encuentro de Directores y IX de Docentes de Escuelas de Bibliotecología y Ciencia de la Información del Mercosur: la cooperación y el compromiso en la formación del profesional. Buenos Aires: Biblioteca Nacional Argentina. https://www.bn.gov.ar/resources/conferences/pdfs/ponenciaSleimen.pdf
Stancati, V. V. (2021). Análisis de la producción de tesinas, visibles en la
web, de las carreras universitarias de Licenciatura en Bibliotecología
Ciencia de la Información en Argentina (2009-2018). Tesis de grado. Universidad Nacional de La Plata. Facultad de Humanidades y Ciencias
de la Educación, La Plata. https://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/tesis/te.2164/te.2164.pdf
Torres Vargas, G. A. (2018). Estudios de la información: teoría, metodología y práctica. UNAM, Instituto de Investigaciones Bibliotecológicas.
Torres Vargas, G. A. (2021). Brecha entre investigación y práctica bibliotecológica: cómo reducir la distancia. UNAM. Instituto de Investigaciones Bibliotecológicas y de la Información.
Tramullas, J. (2020). Temas y métodos de investigación en Ciencia de la Información, 2000-2019. Revisión bibliográfica. El profesional de la información, 29(4), e290417. https://doi.org/10.3145/epi.2020.jul.17
Vega-Ramírez, A. (2019). La investigación en Bibliotecología y Ciencias de la Información en el Perú: un estado del arte. Bibliotecas. Anales de investigación, 15(15), 159-178.
Vílchez Román, C. (2005). La investigación bibliotecológica en Latinoamérica. En La investigación bibliotecológica en las universidades peruanas: período 1990-2003 (pp. 16-33). Lima: Biblioteca Nacional del Perú.