Los relatos de la materia en dos textos post-apocalípticos
Keywords:
post-apocalytic, fictional texts, material ecocriticismAbstract
In this work we are interested in exploring the agency of matter to tell stories in two fictional texts from the materialist ecocriticism: “There Will Come Soft Rains” (1950) by Ray Bradbury and “La carretera” (2006) by Cormac McCarthy. Both stories present a post-apocalyptic landscape resulting from a nuclear disaster that is not specifically mentioned in any of the texts. In Bradbury's tale, human and animal life has completely disappeared from the face of the earth, while in McCarthy's novel only a few human beings are left trying to survive in a barren and inhospitable environment resulting from a nuclear holocaust.
Downloads
References
Bennett, Jane “The Force of Things: Steps toward an Ecology of Matter” (2004). Political Theory, Vol. 32, (3), 347- 372. Web. 6 de junio de 2015.
Bradbury, Ray. “There Will Come Soft Rains”. Stories of Ourselves. Cambridge: Cambridge University Press, 2008. 150-155.
McCarthy, Cormac. La carretera. Buenos Aires: Editorial Sudamericana, Mondadori, 2007.
Iovino, Serenella y Serpil Oppermann. “Material Ecocriticism: Materiality, Agency and Models of Narrativity”. Ecozon@. (2012) Vol. 3, N.° 1. Web. 23 de mayo de 2015.
--- Material Ecocriticism. Bloomington: Indiana University Press, 2014.
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Aquellos/as autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:
a) Los/as autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cual estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons.
b) La cesión de derechos no exclusivos implica que la publicación de los artículos en la presente revista no quita la posibilidad o el derecho al autor/a de publicar su obra de manera posterior en otras revistas u órganos editoriales y la autorización por parte de los/as autores/as para que el trabajo sea depositado en los repositorios institucionales, tales como el Portal de Revistas de la Universidad Nacional de Córdoba.