Del texto dramático al hecho teatral: una adaptación de Hamlet en la Universidad Nacional de Río Cuarto
Keywords:
literature, performance, images, adaptationAbstract
To read critically, as a socio-cultural practice, activates a complex web of relations which should involve the complexity of images, an integral part of our worldview. In our present context, images, be them static or in movement, exhibit a vital presence in meaning making processes, however, teaching-learning processes at university level continue to privilege the written word. In our research team on visual literacy (161/2016) we meant to explore the word image tension in a project that focused on the relation between literature and performance in an experience in which the Shakespearian text, translations and rewritings converge. The project Literature and performance: Approaching the Shakespearian text (carried out from May to November 2016, CD 138/2016) aimed at an interrogation and problematization of notions of representation beyond territorial, linguistic, disciplinary and cultural borders. Designed as a workshop, the project meant an out of the classroom experience that invited current students, former students, and teachers to work with bodies in action. The objective of this paper is to share the workshop experience that ended in a mise en scene proposal on December 13th, 2016, in the independent theatre El Mascaviento in Rio Cuarto, Córdoba.
Downloads
References
Belting, Hans. Likeness and Presence: A History of the Image before the Era of Art. University of Chicago Press, 1994.
Brook, Peter. La puerta abierta: Reflexiones sobre la Interpretación y el teatro. Barcelona: Alba Editorial, 1993.
---. The Empty Space: A Book About the Theatre: Deadly, Holy, Rough, Immediate. New York: Penguin Books Ltd., 1990.
Didi Huberman, Georges. Ante el tiempo: historia del arte y anacronismo de las imágenes trad. de A Oviedo. Bs. As.: Adriana Hidalgo editora, 2011.
Dubatti, Jorge (Coord.). Historia del actor – 1ª ed. Buenos Aires: Ediciones Colihue, 2008.
Hutcheon, Linda. A Theory of Adaptation. New York: Routledge, 2006.
Lacau, María H., Rosetti, Mabel y Yahni, Magdalena. El Hecho Teatral: Texto- Ejecución Escénica- Representación. Buenos Aires: Editorial Plus Ultra, 1997.
Mirzoeff, Nicholas. Cómo ver el mundo: una nueva introducción a la cultura visual. Trad. P. Hermida Lascano. Barcelona: Paidós, 2016.
Mitchell, W J T. Iconology: Image, Text, Ideology. US: University Chicago Press, 1986.
Quintana, Angel. Fábulas de lo visible. El cine como creador de realidades. Barcelona: El Acantilado, 2003.
Rich, Adrienne. “When we Dead Awaken: Writing as Re-vision”. College English, Vol. 34, N.°. 1, Women, Writing and Teaching, (1971).
Sanders, Julie. Adaptation and Appropriation. New York: Routledge, 2006.
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Aquellos/as autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:
a) Los/as autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cual estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons.
b) La cesión de derechos no exclusivos implica que la publicación de los artículos en la presente revista no quita la posibilidad o el derecho al autor/a de publicar su obra de manera posterior en otras revistas u órganos editoriales y la autorización por parte de los/as autores/as para que el trabajo sea depositado en los repositorios institucionales, tales como el Portal de Revistas de la Universidad Nacional de Córdoba.