Disobedient: stories and reflections on passing through the school institution

Authors

  • Nadia S. Largo Universidad Nacional de Luján
  • Máximo C. Toledo Universidad Nacional de Luján

Keywords:

school, childhood, construction of identity, non-heteronormative sex-generic orientations

Abstract

This work is part of the Research Project "Sexual issue, social issue. Links between institutions and sexual diversities". The methodology of this study prioritizes qualitative strategies, based on the paradigm of the course of life and the notions of memory. The aim is to describe and analyze the facts recalled in different interviews carried out with a group of people with non heteronormative sex-gender orientations, representative of their passage through different instances of school institutions.

The school institution constitutes one of the first areas of socialization of the childhood and one of the main ones in the adolescence. The reconstruction, through the stories, of the passage through these school spaces shows the impact on the construction of identity, at the same time, that they reveal difficulties or facilities for the different margins of sex-gender choice.

Author Biographies

  • Nadia S. Largo , Universidad Nacional de Luján

    Licenciada en Trabajo Social. Investigadora e integrante del proyecto de investigación: “Cuestión sexual, cuestión social. Vínculos entre instituciones y diversidades sexuales” perteneciente al Departamento de Ciencias Sociales de la Universidad Nacional de Luján, Bs. As.

  • Máximo C. Toledo, Universidad Nacional de Luján

    Argentino. Licenciado en Trabajo Social. Investigador e integrante del proyecto de investigación: “Cuestión sexual, cuestión social. Vínculos entre instituciones y diversidades sexuales” perteneciente al Departamento de Ciencias Sociales de la Universidad Nacional de Luján, Bs. As.

References

Butler, Judith (2006): Deshacer el género. Paidós. Barcelona.

----------------- (2009): Performatividad, precariedad y políticas sexuales. AIBR. Revista de Antropología Iberoamericana, 4, 3. Madrid.

Díaz Bustos, Yamil (2010): Castoriadis, imaginarios e instituciones. Una reflexión. En Revista Ide@s Concyteg Nº58. SICES (Secretaría de Innovación, Ciencia y Educación Superior). Guanajuato.

Foucault, Michel (1992): Historia de la sexualidad I. La voluntad de saber. Siglo XXI Editores. Buenos Aires.

-------------------- (2014): Historia de la sexualidad I. La voluntad del saber. Siglo XXI Editores. Buenos Aires.

Poe, Edgar Alan (1969): Narraciones extraordinarias. Editorial Altamira. Buenos Aires.

Ricoeur, Paul (2004): La memoria, la historia, el olvido. Fondo de Cultura Económica. Buenos Aires.

Otros documentos consultados

Ley Nº 26.206 Educación Nacional. Información Legislativa (Info Leg). Ministerio de Justicia y Derechos Humanos. Presidencia de la Nación, Argentina. Promulgada 27 de diciembre de 2006. Recuperado de: http://servicios.infoleg.gob.ar/infolegInternet/anexos/120000-124999/123542/norma.htm Fecha de consulta: 29 de abril de 2020.

Downloads

Published

2020-11-01