The University-Society relationship. A framework for its debate 100 years after the University Reform

Authors

  • María Inés Peralta Facultad de Ciencias Sociales. Universidad Nacional de Córdoba.

Keywords:

university extension, autonomy and co-government, epistemological rupture

Abstract

The article aims at presenting and grounding the questions necessary to think in depth about the relationship between university and society, today at the National University of Cordoba. I elaborate a historical tour of the extension function of this university, identifying the actors with whom it has been related, types ofinitiatives and approaches – or theoretical-ideological positions – from the years of the Reform to the present, relating these features with the historical contexts and social projects in tension at every moment. From that reconstruction, and the theoretical contributions of Boaventura de Sousa Santos and Pedro Krotcsh on the legitimacy of public university, and on the core principles of autonomy and co-governance, I suggest questions – in a reformist key- to analyze the contradictions underlying the concrete initiatives discussed today at the UNC. All with the aim of contributing to the necessary epistemological ruptures of academic knowledge, which in the face of the meritocratic higher education models that are once again pushing to establish themselves in Latin America, Argentina, and Cordoba, can imply a huge setback with respect to some progress achieved until 2015.

References

Borón Atilio (2006): Clase inaugural: por el necesario (y demorado) retorno del marxismo. En Borón Atilio, Amadeo, Javier y González Sabrina: La teoría marxista hoy. Problemas y perspectivas. Editorial CLACSO. Buenos Aires.

Krotsch, Pedro (2014): Los universitarios como actores de reformas en América Latina: ¿han muerto los movimientos estudiantiles? En Carli, Sandra (comp. y direc.) Universidad pública y experiencia estudiantil. Historia, política y vida cotidiana. Miño y Dávila. Buenos Aires.

Peralta María Inés y Contreras, Mariela (2010): “Institucionalización de la función de Extensión en la UNC: Reflexiones sobre la concepción de la extensión a partir de un relevamiento documental”, en Congreso El Bicentenario desde una mirada interdisciplinaria: Legados, conflictos y desafíos. Universidad Nacional de Córdoba.

Santos, Boaventura de Sousa (2017): “Decolonising the University: The Challenge of Deep Cognitive Justice. Cambridge Scholars Publishing

---------------------------------- (2007): La universidad en el Siglo XXI. Para una reforma democrática y emancipadora de la universidad. CIDES-UMSA, ASDI y Plural editores. La Paz.

---------------------------------------- (2006): Renovar la teoría crítica y reinventar la emancipación social. CLACSO, Buenos Aires.

Documentos consultados

Gezmet, Sandra (2012): Evolución histórica-crítica de la extensión universitaria. Proceso de institucionalización de la extensión de la UNC en los distintos momentos históricos. Documento Módulo I. Curso de posgrado de Extensión Universitaria. CEA. Secretaría de Extensión Universitaria. Universidad Nacional de Córdoba.

Secretaria de Extensión Universitaria (2017): Programa Universidades Populares. UNC. Disponible en: https://www.unc.edu.ar/sites/default/files/Programa-Universidades-Populares.pdf. Fecha de consulta: 10/02/2018.

Downloads

Published

2018-06-08

Issue

Section

Conocimientos & Contribuciones