Political control over the executive in Argentina Incentives and the practice of interpellation control, from Menem to Fernández de Kirchner

Main Article Content

Mónica Cingolani

Abstract

The article addresses congressional political control over the Executive from a political perspective with empirical anchoring, which does not focus on the mechanisms by which the Executive is accountable to the Congress, but on the Congress itself. By taking the Chamber of Deputies’ interpellations as a reference, and comparing presidencies and political bloc structures for almost two decades (1994-2011), an empirical-analytical study is conducted, which unravels the structure of political and institutional incentives intended to encourage or obstruct the exercise of congressional political control. It is confirmed that the Argentine Congress is sometimes active, but always ineffective (technological restrictions arisingfrom institutional design) in terms ofcontrol. At the same time, it may be concluded that parliamentary scenarios more akin to control are those where competitive and slightly fragmented parties encourage opposition minorities to take control actions. The article contributes to political science debate and conceptual discussion about the potential of congressional political control in presidential democracies, while providing evidence on the control activities conducted in a particular system.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Cingolani, M. (2019). Political control over the executive in Argentina: Incentives and the practice of interpellation control, from Menem to Fernández de Kirchner. Administración Pública Y Sociedad (APyS), (8), 18–59. Retrieved from https://revistas.unc.edu.ar/index.php/APyS/article/view/26450
Section
Artículos
Author Biography

Mónica Cingolani, Universidad Católica de Córdoba

CINGOLANI, Mónica. Doctora en Política y Gobierno (Universidad Católica de Córdoba). Magister en Ciencias Sociales (Universidad Nacional de Córdoba). Licenciada en Ciencia Política (Universidad Católica de Córdoba). Profesora de grado y posgrado en temas vinculados de teoría, práctica y calidad de la democracia. Sus temas de interés y especialización actuales son las instituciones políticas, la calidad de la democracia y los poderes legislativos. Realiza investigación en control político congresual y política legislativa en Argentina. Publicó artículos y libros sobre relaciones intergubernamentales y reforma del Estado. Tiene amplia experiencia en coordinación, desarrollo y asistencia técnica en instituciones del sector académico y gubernamental

References

ALCÁNTARA SÁEZ, Manuel; GARCÍA MONTERO, Mercedes y SÁNCHEZ LÓPEZ, Francisco. (2005) Funciones, procedimientos y escenarios: un análisis del Poder Legislativo en América Latina. Salamanca: Universidad de Salamanca.

ANDUIZA, Eva. y BOSCH, Agustí. (2004). Comportamiento político y electoral. España: Ariel.

BARREIRO, Leany. (2006). ¿Cómo controla el Congreso brasileño al Ejecutivo? El uso de pedido de informes, la convocatoria de autoridades y las propuestas de fiscalización y control. En Mariana Llanos y Ana María Mustapic (comps.), El control parlamentario en Alemania, Argentina y Brasil (pp. 95-124). Buenos Aires: GIGA-Konrad Adenauer Stiftung-Homo Sapiens Ediciones.

BONVECCHI, Alejandro. (2010). “Tipos de presidencialismo y efectividad del control legislative”. Revista Ibero-Americana de Estudos Legislativos, Vol. 1, n. 1 (pp. 66-80).

CALVERT, Randall L.; MCCUBBINS, Mathew D. y WEINGAST, Barry R. (1989). “A theory of political control and agency discretion”. American journal of political science (pp. 588-611).

COLOMER, Josep M.y NEGRETTO, Gabriel L. (2003). “Gobernanza con poderes divididos en América Latina”. Política y gobierno. 10 (1). (pp. 13-61).

CORRALES, Javier. (2004). Technocratic policy making and parliamentary accountability in Argentina, 1983-2002. United Nations Research Institute for Social Development.

EPSTEIN, David y O'HALLORAN, Sharyn. (1999). Delegating powers: A transaction cost politics approach to policy making under separate powers. Cambridge University Press.

FUCHS, Ruth y NOLTE, Detlef. (2006). Los pedidos de información escritos y orales como instrumentos de control parlamentario: Argentina y Alemania desde una perspectiva comparada. En Mariana Llanos y Ana María Mustapic (comps.), El control parlamentario en Alemania, Argentina y Brasil (pp. 69-93). Buenos Aires: GIGA-Konrad Adenauer Stiftung-Homo Sapiens Ediciones.

GARGARELLA, Roberto. (1995). Nos los representantes. Crítica a los fundamentos del sistema representativo. Buenos Aires: CIEPP y Miño y Dávila Editores.

HUBER, John D. & SHIPAN, Charles R. (2002). Deliberate discretion?: The institutional foundations of bureaucratic autonomy. Cambridge University Press.

KIEWIET, D. Roderick. & McCUBBINS, Mathew D. (1991). The logic of delegation. University of Chicago Press.

LLANOS, Mariana y NOLTE, Detlef. (2008). “Los congresos en América Latina: legislaturas reactivas, potencialmente activas”. Política, N. 47 (pp. 29-54).

LLANOS, Mariana. y MUSTAPIC, Ana María (2006a). Estudio introductorio. En Mariana Llanos y Ana María Mustapic (comps.), El control parlamentario en Alemania, Argentina y Brasil. GIGA-Konrad Adenauer Stiftung-Homo Sapiens Ediciones, Buenos Aires (pp. 15-30).

---------- (2006b). El control parlamentario en Alemania, Argentina y Brasil. Buenos Aires: GIGA- Konrad Adenauer Stiftung-Homo Sapiens Ediciones.

MCCUBBINS, Mathew D. & SCHWARTZ, Thomas. (1984). “Congressional oversight overlooked: Police patrols versus fire alarms”. American Journal of Political Science (pp. 165-179).

MCCUBBINS, Mathew D.; NOLL, Roger G. & WEINGAST, Barry R. (1987). “Administrative procedures as instruments of political control”. Journal of Law, Economics, & Organization, 3(2) (pp. 243-277).

MOLINELLI, Guillermo; PALANZA, Valeria y SIN, Gisela. (1999). Congreso, presidencia y justicia en Argentina. Buenos Aires: Temas.

MORENO, Erika; CRISP, Brian F. & SHUGART, Matthew Soberg. (2003). The accountability deficit in Latin America. En Scott Mainwaring y Christopher Welna (Comps.) Democratic Accountability in Latin America. OUP Oxford.

MORGENSTERN, Scott & MANZETTI, Luigi. (2003). Legislative Oversight: Interests and Institutions in the United States and Argentina. En Scott Mainwaring y Christopher Welna (Comps.) Democratic Accountability in Latin America. OUP Oxford. (p. 132)

NEGRETTO, Gabriel L. (2003). “Diseño constitucional y separación de poderes en América Latina”. Revista mexicana de sociología. Vol. 65, no 1 (pp. 41-75).

O'DONNELL, Guillermo (1994). “Delegative democracy”. Journal of democracy, 5(1) (pp. 55-69).

---------- (2004). “Accountability horizontal: la institucionalización legal de la desconfianza política”. Revista Española de Ciencia Política, N° 11, Octubre (pp. 11-31).

PALANZA, Valeria. (2006). Delegación y control parlamentario en Argentina En Mariana Llanos y Ana María Mustapic (comps.), El control parlamentario en Alemania, Argentina y Brasil (pp. 31-68). Buenos Aires: GIGA-Konrad Adenauer Stiftung-Homo Sapiens Ediciones.

RODRÍGUEZ, Jesús y BONVECCHI, Alejandro. (2004). El papel del poder legislativo en el proceso presupuestario: La experiencia argentina. Santiago, Chile: CEPAL Macroeconomy of Development Working Paper Series 32.

SÁNCHEZ DE DIOS, Manuel. (2006). “Nueva perspectiva de la responsabilidad política: la teoría de la agencia”. Revista de las Cortes Generales, 67. (pp. 139-181).

SHUGART, Matthew Soberg & HAGGARD, Stephan. (2001). Institutions and public policy in presidential systems (pp. 64-102). En Stephan Haggard, Matthew D. McCubbins, &Randall Calvert (Eds.), Presidents, parliaments, and policy. Cambridge University Press.

STRØM, Kaare. (2000). “Delegation and accountability in parliamentary democracies”. European journal of political research. Vol. 37, no 3 (pp. 261-290).