THE PRIVATE MANAGEMENT EDUCATION SUBSIDY POLICY IN THE PROVINCE OF CATAMARCA Micor, meso and macro analysis

Main Article Content

Cecilia Evangelina Melendez
María Gabriela Tapia

Abstract

This work aims to analyze the educational policy of subsidizing privately managed education in Catamarca, one of the 24 jurisdictions that make up the map of Argentina. Based on the contributions of Oscar Oszlak, we will address the role of the state in this field from the micro, meso and macro levels. In its federal configuration, the country's educational policy proposes general guidelines at the national level that acquire particularities in each jurisdiction; in this case, we designate the jurisdiction as meso level. The provincial state subsidizes the private educational subsystem 100%, this covers the salaries of teachers, teaching assistants, management staff and psycho-pedagogical teams, established legally since 1978, this has favored a gradual growth of enrollment in the private sector, action that is complemented by the policy of free student tickets, delivery of books and more recently with the contribution of the national State to families through educational vouchers. We intend to analyze the role of the national and provincial states in the dichotomy of supply subsidy and demand subsidy. To do this we start from a life story, then we will proceed to the reading and interpretation of legal instruments that allow us to access the normative configuration of public policies: National Education Law 26206; Private Education Law No. 3387 and Resolution 61/24. With this work we aspire to contribute to the field by providing knowledge about the relationships, complementarities and contradictions of Argentine educational policy at the aforementioned levels at a time when the debate around the supply subsidy or the demand subsidy for education is updated private management education.

Article Details

How to Cite
THE PRIVATE MANAGEMENT EDUCATION SUBSIDY POLICY IN THE PROVINCE OF CATAMARCA: Micor, meso and macro analysis. (2024). Administración Pública Y Sociedad (APyS), 17, 186-208. https://revistas.unc.edu.ar/index.php/APyS/article/view/44892
Section
Dossier Temático
Author Biography

María Gabriela Tapia, UNCa

Licenciada en Ciencias Políticas. Instituto Regional de Estudios Socio Culturales - Consejo de Investigaciones Científicas y Técnicas - Universidad Nacional de Catamarca (IRES-CONICET-UNCa)

How to Cite

THE PRIVATE MANAGEMENT EDUCATION SUBSIDY POLICY IN THE PROVINCE OF CATAMARCA: Micor, meso and macro analysis. (2024). Administración Pública Y Sociedad (APyS), 17, 186-208. https://revistas.unc.edu.ar/index.php/APyS/article/view/44892

References

ADAMSON, Frank. (2016). Privatization or public investment in education? [Research & Policy Brief]. Stanford Center for Opportunity Policy in Education.

ARCIDIACONO, Pilar. et al. (2006). Procedimiento de consulta para la adquisición de textos escolares Ministerio de Educación, Ciencia y Tecnología de la Nación, 2002/03. En transparencia y control social en las contrataciones públicas. Buenos Aires: Poder Ciudadano, 79-87.

BALL, Stephen Y YOUDELL (2008). La Privatización Encubierta en la Educación Pública. Instituto de Educación, Universidad de Londres

BIDART CAMPOS, G. J. (1997). Manual de la Constitución reformada. Buenos Aires: Ediar

CAJAMARCA, Camilo. (2018). Las ideas de Friedman sobre la educación y su implementación en Chile. Hojas y Hablas, (15), 66-83.

CERVINI, Rubén. (2003). Diferencias de resultados cognitivos y no-cognitivos entre estudiantes de escuelas públicas y privadas. Education Policy Analysis Archives, 11(6).

DALLA LASTA, G. LAZARTE, A. MURA, Raul (2013). “La gestión privada en las políticas educativas” Feldfeber, M, Puiggrós, A., Robertson, S., Duhalde, M. (2018) La privatización educativa en Argentina, Confederación de Trabajadores de la Educación de la República Argentina - CTERA.

FELDFEBER, Mriian. y GLUZ, Nora. (2019). Las políticas educativas a partir del cambio de siglo: alcances y límites en la ampliación del derecho a la educación en Argentina. Revista Estado y Políticas Públicas , 13, 19-38.

FELDFEBER, Myiriam. PUIGGROS, Adriana. ROBERTSON, Susan. DUHALDE, Miguel. (2018). La privatización educativa en Argentina Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Confederación de Trabajadores de la Educación de la República Argentina - CTERA

FRIEDMAN, Milton, (1955). The Role of Government in Education From Economics and the Public Interest, ed., Trustees of Rutgers College in New Jersey. Reprinted by permission of Rutgers University Press.

FRIEDMAN, Milton (1973). Selling school like groceries: the voucher idea. The New York Times Magazine Retrieved Abril 16, 2016.

FRIEDMAN, Milton, (2005) The Promise of Vouchers. Wall Street Journal, Reprinted from The Wall Street Journal.

GAMALLO, Gustavo. (2010). Mercantilización del bienestar. Hogares pobres y elección de escuelas privadas. Informe Final de Investigación. Buenos Aires.

KRÜGER, Natalia. (2021) Educación privada y segregación por nivel socioeconómico en la provincia de Buenos Aires, Argentina. Revista Ciencias Económicas 18 (2),1-20.

LLINÁS, Paola, (2005). Políticas de dotación de libros de texto en Argentina, Buenos Aires, CIPPEC

MAUBECÍN, Laura. RUZO, Adriana. Y SOLÁ VIGO, Natacha. (2018). Una Mirada desde la Agenda Urbana de hoy con Principios de Ayer. 3° Congreso Internacional Vivienda y Ciudad: Debate en torno a la Nueva Agenda Urbana. Córdoba, Argentina.

MINISTERIO DE CAPITAL HUMANO DE LA NACIÓN (2004) Resolución 61/24 Vouchers Educativos.

MINISTERIO DE EDUCACIÓN DE LA PROVINCIA DE CATAMARCA Resolución Ministerial E. N° 642/23.

MINISTERIO DE EDUCACIÓN DE LA PROVINCIA DE CATAMARCA Resolución Ministerial E. N° 868/23

MORDUCHOWICZ, Alejandro. y IGLESIAS, Gustavo. (2011). Auge y avance de los subsidios estatales al financiamiento de las escuelas privadas en la Argentina. En Mapas y recorridos de la educación de gestión privada en la Argentina. Perazza, R. (coord). Aique Grupo Editor. Buenos Aires.

OSZLAK, Oscar. Y GANTMAN, E. (2007). La Agenda Estatal y sus Tensiones: Gobernabilidad, Desarrollo y Equidad Iberoamericana. Nordic Journal of Latin American and Caribbean Studies Vol. XXXVII: 1. 79-110.

OSZLAK, Oscar. (2003). El Mito Del Estado Mínimo: Una Década De Reforma Estatal En Argentina, Desarrollo Económico, vol. 42, Nº 168. Buenos Aires, Argentina.

OSZLAK, Oscar. (2011). El Rol del Estado: Micro, Meso, Macro Conferencia dictada en el VI Congreso de Administración Pública organizado por la Asociación Argentina de Estudios de Administración Pública y la Asociación de Administradores Gubernamentales, Resistencia, Chaco, 7 de julio de 2011

OSZLAK, Oscar (1993). La Reforma del Estado: El Día Después. En Bodemer K. (Comp.) La reforma del Estado. Más allá de la privatización, FESUR, Uruguay.

OSZLAK, Oscar y O'DONELL, Guillermo. (1982): "Estado y políticas estatales en América Latina: hacia una estrategia de investigación", en Revista Venezolana de Desarrollo Administrativo, Nº 1, Caracas.

PODER EJECUTIVO DE CATAMARCA (2015). Decreto Acuerdo N° 792/2015 Régimen del Boleto Estudiantil Gratuito.

SENADO Y CÁMARA DE DIPUTADOS DE LA PROVINCIA DE CATAMARCA Ley Nº 5416 – Decreto Nº 1853 (2015). Establécese el uso obligatorio del guardapolvo blanco para docentes y alumnos de nivel primario en los establecimientos educativos de gestión pública y privada con aporte estatal.

SCIOSCIOLI, Sebastián. (2015). La educación como derecho humano fundamental. Implicancias y alcances en el contexto de un Estado federal. Buenos Aires: EUDEBA.

ROMUALDO, Veronica. (2021). La configuración de la relación Nación-provincias para materializar el derecho a la educación secundaria. En M. Feldfeber y N. Gluz (Comps.), Las tram(p)as de la inclusión políticas públicas y procesos de democratización en el campo educativo (2003 -2015). Editorial de la Facultad de Filosofía y Letras. Universidad de Buenos Aires.

RUIZ, Guillermo y SCIOSCIOLI, Sebastián (2018). El derecho a la educación: dificultades en las definiciones normativas y de contenido en la legislación argentina. Revista Española de Derecho Constitucional 114, 105 -129.