Challenges and scenarios of the organizational structure of the argentine national public administration by 2030

Main Article Content

Horacio Cao
Melina Levy

Abstract

Despite the large number of studies that have attempted to examine the future of public administrations, few specialists have made a diagnosis of the structure of public organizations from an organizational point of view. What is more, an even smaller number of specialists have developed strategic research to explore the scenarios of the future. In order to respond to this vacancy, this paper seeks to analyze the main challenges and possible scenarios of the organizational structure of the national public administration in Argentina to 2030. The methodology is qualitative. Based on scenario modelling, it is embedded in a forward-looking strategy. To this end, expert interviews were combined with the use of specific tools to identify variables and categories, and with contributions from the literature. These contributions have allowed us to go deeper in the analysis of the systemic functioning of the set of variables in terms of influence/dependence. Our goal is a two-fold contribution. On the one hand, it is expected to increase theoretical knowledge about the structure of the national public administration in Argentina from an organizational point of view. On the other hand, it seeks to contribute to the understanding of possible future scenarios of this key dimension, in order to enable the development of different actions to achieve a desirable future through strategic planning.  

Article Details

How to Cite
Challenges and scenarios of the organizational structure of the argentine national public administration by 2030. (2023). Administración Pública Y Sociedad (APyS), 16, 46-68. https://revistas.unc.edu.ar/index.php/APyS/article/view/42677
Section
Dossier Temático

How to Cite

Challenges and scenarios of the organizational structure of the argentine national public administration by 2030. (2023). Administración Pública Y Sociedad (APyS), 16, 46-68. https://revistas.unc.edu.ar/index.php/APyS/article/view/42677

References

Alessandro, M., y Gilio, A. (2010). Cuando el origen importa: presidentes y congresos en la creación de organismos descentralizados en la Argentina (1983-2009). Revista del CLAD Reforma y Democracia, (48), pp. 149-174.

Baena Paz, G. (2011). Prospectiva por qué y para qué: la historia que muchos no quieren leer. Estudios Políticos, 9(17), 109-127.

Bitar, S., Máttar, J. y Medina Vásquez, J. (2021). El gran giro de América Latina: Hacia una región democrática, sostenible, próspera e incluyente. Universidad del Valle.

Blutman, G. y Cao, H. (2019). El futuro del Estado en la Argentina. Escenarios en disputa hacia el año 2030. EDICON.

Blutman, G., y Cao, H. (2022). Escenarios futuros del Estado y la administración pública. En El Estado del mañana. Prospectiva, capacitación y tecnologías emergentes. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: INAP.

Blutman et al. (2023). Materia Estado. El futuro del empleo público, las tecnologías digitales y las estructuras estatales. Instituto Nacional de la Administración Pública [INAP].

Campos Ríos, M. (2022). El Estado en la era meta: del «Estado inteligente» al «Estado inmersivo». CLAD.

Cao, H., y Levy, M. (2023). La estructura de la Administración Pública Nacional argentina.Una mirada del pasado reciente y de sus posibles escenarios futuros. Cuadernos del INAP (CUINAP), (112).

Cao, H.; Rey, M. y Laguado, A. (2016). El Estado en cuestión. Ideas y política en la Administración Pública Argentina 1958-2015.2ª Edición. Prometeo.

Centro Latinoamericano de Administración para el Desarrollo (7-8 de julio de 2016). Carta Iberoamericana de Gobierno Abierto. Aprobada por la XVII Conferencia Iberoamericana de Ministras y Ministros de Administración Pública y Reforma del Estado, Bogotá, Colombia. https://clad.org/wp-content/uploads/2020/10/2-Carta-Iberoamericanade-Gobierno-Abierto-2016-CLAD.pdf

Comisión Económica para América Latina y el Caribe (2022). Una década de acción para un cambio de época. Quinto informe sobre el progreso y los desafíos regionales de la Agenda 2030 para el Desarrollo Sostenible en América Latina y el Caribe.

Cordeiro, J. (Ed. y Coord. Gral.) (2012). Latinoamérica 2030: Estudio Delphi y escenarios. The Millennium Project.

Dixit, A. (2002). Incentives and organizations in the public sector: an interpretative review. The Journal of Human Resources, 37(4), 696–727

Döhler, M. (2015). The bias of structures: how multidivisional organizations work in the public sector. Public Organization Review, 17(1), 83-100.

Enrique, A. (2021). La gestión de la capacitación en los organismos de la Administración pública nacional: un abordaje desde la perspectiva de los/las Coordinadores/as Técnicos de Capacitación. Cuadernos del INAP (CUINAP), 2(54), https://publicaciones.inap.gob.ar/index.php/CUINAP/issue/view/90.

Garza Villegas, J. V., y Cortez, D. V. A. (2011). El uso del método MICMAC y MACTOR análisis prospectivo en un área operativa para la búsqueda de la excelencia operativa a través del Lean Manufacturing. Innovaciones de negocios, 8(16), 335-356.

Grimson, A., Patrouilleau, M. y Sosa, N. (2022). Argentina futura: Un horizonte deseable y posible. Jefatura de Gabinete de Ministros.

Hall, R. H. (1983). Organizaciones, estructura y proceso. Madrid: Editorial Dossat.

Instituto Nacional de la Administración Pública (2020). Informe Trimestral de Estructuras del Estado (ITESEN), 1(2). https://publicaciones.inap.gob.ar/index.php/ITESEN/issue/view/

Lawrence, P. R. and Lorsch, J. W. (1967) Organization and Environment, Irwin, Homewood, ILL.

Levy, M. J. (2023). Recent Implications of Administrative Change and Fragmentation in Bureaucratic Autonomy Withing National Public Administration in Argentina. [Ponencia] 27th Wold Congress of Political Science.

Lunenburg, F. C. (2012). Organizatinal structure: Mintzberg´s framework. International Journal of Scholarly, Academic, Intellectual Diversity, 14(1).

Luxardo, D. (2022). Luces y sombras de los concursos para la alta dirección pública en el Sistema Nacional de Empleo Público (SINEP) de la APN de la República Argentina entre los años 2017 y 2019. Revista SAAP, 1(16).

Medina Vásquez, J. E., Becerra, S. y Castaño, P. (2014). Prospectiva y política pública para el cambio estructural en América Latina y el Caribe (Libros de la CEPAL N.° 129). CEPAL. https://repositorio.cepal.org/bitstream/ handle/11362/37057/S2014125_es.pdf

Medina Vásquez, J. E. y Ortegón, E. (2006). Manual de prospectiva y decisión estratégica: bases teóricas e instrumentos para América Latina y el Caribe (Serie Manuales, N.° 51). CEPAL. https://repositorio.cepal.org/ bitstream/handle/11362/5490/1/S0600190_es.pdf

Mintzberg, H. (1995). La estructuración de las organizaciones. Ariel Economía.

Montero Olivares, S. (2014). Una visión prospectiva de la administración pública para la sociedad mundial al 2050. Instituto de Administración Pública del Estado de México.

Oszlak, O. (2020). El Estado en la era exponencial. INAP

Ramió Matas, C. (2015). La Administración Pública del Futuro: La Administración «2050». GIGAPP Estudios/Working Papers, WP-2015-08, 1-41.

Rodríguez, D. (2005). Diagnóstico organizacional. Ediciones Universidad Católica de Chile. Alfaomega Grupo Editor.

Rossi, B. D., Ortiz, C. S., Chapetto, V. (2016). Accesibilidad de la Información en Sitios Web argentinos. [Ponencia] XVIII Workshop de Investigadores en Ciencias de la Computación (WICC 2016, Entre Ríos, Argentina).

Vilchis Villegas, A., et al. (2020). Análisis estructural MicMac para determinar las variables estratégicas de la agroindustria azucarera en México. Revista Mexicana Ciencias Agrícolas, 11(6), 1325-1335.

Vitale, J., Pascale Medina, C., Barrientos, M. J., Papagno, S. (2016). Guía de prospectiva para el ordenamiento territorial rural de la Argentina a nivel municipal. INTA.

Werthein, D. y Magariños, C. (2017). Llegar al futuro: Por qué las nuevas tecnologías y el conocimiento pueden revolucionar la Argentina. Sudamericana.