Socio-educational policies and teaching work. School management, between the accumulation of compensatory projects and the practice of educational inclusion (Córdoba, Argentina, 2000-2010).

Main Article Content

Alicia Olmos

Abstract

Teacher’s work is one of the bastions of public employment, was identified as a privilege venue for social inclusion, and historically selected by people belonging to socio cultural groups looking for new positions in the social field. In the last decades, while argentine society experienced changes of strong impact in its development and configuration, this employment became especially complex. One of the dimensions was the generation of multiple strategies to support the admission, permanence and graduation of students at schools where they could reach the right to education as an instrument of social inclusion. In a scenario of policies in focus to reach these results, teachers developed new ways of planning and managing the work at schools that followed new legal and ruling frameworks. This research faces some interpretations around the transformations of teacher’s work. We ask about the meaning that these scholar agents give to planning and management of programs for social and educational inclusion and we study the changes of labor relations through out the implementation of programs during the years 2000-2010. We studied six public schools at different levels: Initial, Primary Education, Secondary Education and Tertiary Education, at the province of Cordoba, Argentina. We have worked using an integrated methodology the combines qualitative and quantitative elements. With this frame of reference we made a systematic analysis and interpretation of the voices of assistants, teachers, principals, coordinators and officers from the provincial and national ministries. We have reconstructed labor practices of these public agents revealing, as a paradox, some conditions of precarious work, through the analysis of the implementation of education inclusion policies, in schools of compulsory education and superior level.

Article Details

How to Cite
Socio-educational policies and teaching work. School management, between the accumulation of compensatory projects and the practice of educational inclusion (Córdoba, Argentina, 2000-2010). (2016). Administración Pública Y Sociedad (APyS), 1, 48-59. https://revistas.unc.edu.ar/index.php/APyS/article/view/14643
Section
Artículos
Author Biography

Alicia Olmos, Gobierno de la Provincia de Córdoba. Ministerio de Educación.

Doctora en Administración Pública y Magister en Gestión de la Educación

How to Cite

Socio-educational policies and teaching work. School management, between the accumulation of compensatory projects and the practice of educational inclusion (Córdoba, Argentina, 2000-2010). (2016). Administración Pública Y Sociedad (APyS), 1, 48-59. https://revistas.unc.edu.ar/index.php/APyS/article/view/14643

References

BALL, S. (2002). Textos, Discursos y Trayectorias de la Política: La Teoría Estratégica. Páginas, 2 (2/3), 19-33. http://132.248.192.201/seccion/bd_iresie/iresie_busqueda.php?indice=revista&busqueda=PAGINAS%20DE%20LA%20ESCUELA%20DE%20CIENCIAS%20DE%20LA%20EDUCACION&par=&a_inicial=&a_final=&sesion=&formato=

BOURDIEU, P. (1999). Razones prácticas. Sobre la teoría de la acción. Barcelona: Anagrama

BOURDIEU, P. (2000). Cuestiones de Sociología. Madrid: Istmo.

DUSCHATZKY, S. (2008). Tutelados y Asistidos. Programas sociales, Políticas Públicas y Subjetividad. Buenos Aires: Paidós.

DUSCHATZKY, S. y REDONDO, P. (2000). El Plan Social Educativo y la crisis de la educación pública. Reflexiones sobre los sentidos de las políticas compensatorias en los tiempos de la Reforma Educativa. FLACSO. http://23reuniao.anped.org.br/textos/1403t.PDF

ELICHIRY, N. (Comp.). (2011). Políticas y prácticas frente a la desigualdad educativa. Tensiones entre focalización y universalización. Buenos Aires: Noveduc.

GUBER, R. (2001) La etnografía, método, campo y reflexividad. Bogotá: Grupo Editorial, Norma.

LA SERNA, Carlos (2010). Las transformaciones en el mundo del trabajo. Representaciones, prácticas e identidades. Buenos Aires:

CICCUS/CLACSO. MIRANDA, E. (2014) Contribuciones de Stephen Ball a la investigación sobre políticas educacionales como campo

teórico. Curitiva. http://www.relepe.org/index.php/organizacion?id=201:estelam-iranda&catid=201:organizaci%C3%B3n

ROCKWELL, E. (2013). El trabajo docente hoy: nuevas huellas, bardas y veredas. XI Congreso Nacional de Investigación Educativa – Conferencias Magistrales. Consejo Mexicano de Investigación Educativa.

SAGASTIZÁBAL, M. (Coord.). (2008) Aprender y enseñar en contextos complejos. Multiculturalidad, diversidad y fragmentación. Buenos Aires: Ediciones Novedades Educativas.

SANTOS, B. (2009). Una epistemología del Sur. México: Siglo XXI.

SENÉN GONZÁLEZ, C. (2009). “Los cambios recientes de las relaciones laborales en Argentina" en A. Bialakowsky, R. Partida, R. Antunes, J. Carrillo, M.I Costa, Nise Jinkings y M. Superville, (comp.) Trabajo y capitalismo entre siglos en Latinoamérica. El trabajo entre la perennidad y la superfluidad. Tomo II. México: Centro Universitario de Ciencias Sociales y Humanidades, Universidad de Guadalajara.

SENÉN GONZÁLEZ, C., MEDWID, M. y TRAJTEMBERG, D. (2011). “La Negociación colectiva y sus determinantes en la Argentina. Un abordaje desde los debates de las relaciones laborales”, en Revista Latinoamericana de Estudios del Trabajo, N° 25, Brasil.

SENÉN GONZÁLEZ, C. y MEDWID, B. (2010). “Métodos comparados en relaciones laborales: reflexiones a partir de estudios de caso sectoriales”, mimeografía.

SENÉN GONZÁLEZ, S. (2006). Regulaciones recientes para el Sistema Educativo. Su articulación con una nueva ley de educación en Argentina. Ponencia. Jornadas de Reflexión “La educación en debate: desafíos para una nueva ley”. U. N.C.

SPYROPOULOS, G. (1976). Relaciones Laborales. Conceptos Generales y Tipología Internacional, OIT, Instituto Nacional de Estudios del Trabajo.

TENTI FANFANI, E. (2007a). La condición docente. Análisis comparado de la Argentina, Brasil, Perú y Uruguay. Buenos Aires: Fundación OSDE. IIPE- UNESCO – Siglo XXI.

TENTI FANFANI, E. (2007b) La escuela y la cuestión social. Ensayos de sociología de la educación. Buenos Aires: Siglo XXI Editores.

TENTI FANFANI, E. (Coord.) (2009). Abandono escolar y políticas de inclusión en la educación secundaria. Buenos Aires: IIPE –UNESCO- PNUD.