Recapacitando acerca de la capacitación docente en tiempos de virtualización

Autores

  • Silvia Mabel Coicaud Universidad Nacional de la Patagonia San Juan Bosco, Argentina
  • Silvia Irene Martinelli Universidad Nacional de Luján, Argentina
  • Julieta Rozenhauz Universidad Nacional de San Martín, Argentina

DOI:

https://doi.org/10.60020/1853-6530.v13.n24.36314

Palavras-chave:

capacitación docente; virtualización; pandemia; universidades

Resumo

In this article we discuss about teacher training during the cancellation of face-to-face classes due to the isolation and distancing caused by the pandemic. The university system reacted in a spontaneous and unplanned manner, training the teaching community in this "move to virtuality." There was a certain voluntarism and volunteerism, as many teachers participated in hundreds of talks and webinars, sometimes without receiving any fee.

We must distinguish awareness from training, being the last one an academic activity planned by professionals who conceive and propose didactic strategies, process and final evaluations, resources and materials which accompany the processes. Virtual work requires recurrent updating, demanding clear policies and decisions, since universities do not change without the commitment of teachers, nor do they change without that of the institutions. Access to asynchronous and synchronous technologies makes it possible to rethink the curriculum, making learning more flexible, and is installed in peremptory deadlines. Its appropriation to transform teaching is a long lasting process.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Referências

ALCÁNTARA, A. (2020). Educación Superior y Covid-19: una perspectiva comparada. En: Casanova, H. (coord.), Educación y pandemia. Una visión académica, pp. 75-82. México: Instituto de Investigación sobre la Universidad y la Educación-Universidad Nacional Autónoma de México.

COICAUD, S. (2016). Planteos y replanteos acerca de la Tecnología Educativa como campo de conocimiento y formación. En: Espacios en Blanco 26 (dossier), pp. 81-104.

KATZ, E. J. y RICE, E. R. (2005). Consecuencias sociales del uso de Internet. Barcelona: Editorial de la Universitat Oberta de Catalunya.Kemmis, S. y McTaggart, R. (1998). Cómo planificar la investigación–acción. Barcelona: Laertes.

SENNET, R. (2009). El artesano. Barcelona: Anagrama.

Red de Equipos de Docencia, Investigación y Extensión en Tecnología Educativa. (2021) Apuntes sobre la docencia universitaria. https://drive.google.com/file/d/1p7YUhgOabMZFdTsilaqGbzl-vHC4ry61/view

Red Universitaria de Educación a Distancia (2020). Relevamiento de Acciones de las UUNN en Contexto de Pandemia por Coronavirus Abril 2020. Floris, C y Martinell, S. (comp.)

SOUTO, M. (2021). La formación en las prácticas. Sentidos, tensiones, alternativas. En: Praxis educativa, 25(1). https://cerac.unlpam.edu.ar/index.php/praxis/article/view/5552/html

Publicado

2021-12-24

Como Citar

Coicaud, S. M., Martinelli, S. I., & Rozenhauz, J. (2021). Recapacitando acerca de la capacitación docente en tiempos de virtualización. Virtualidad, Educación Y Ciencia, 13(24), 99–107. https://doi.org/10.60020/1853-6530.v13.n24.36314

Edição

Seção

Innovación y experiencias