Childhoods and uses of technology: episodes and research developed at the Proyecto Educación y Nuevas Tecnologías de la Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales

Authors

  • Silvina Casablancas Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales, Argentina
  • Bettina Berlin Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales, Argentina
  • María Monserrat Pose Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales, Argentina
  • Ana Carolina Wojtun Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales, Argentina
  • Maria de los Milagros Langhi Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales, Argentina
  • Gabriela Raynaudo Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales, Argentina

DOI:

https://doi.org/10.60020/1853-6530.v14.n26.43750

Keywords:

childhood; technology

Abstract

This work shares the path of the Education and New Technologies Project (PENT) of FLACSO Argentina regarding the topic of childhood and its relationship with screens. Their journey began in 2015 with a first line of action of training and dissemination proposals. In a second stage, in 2019, it was consolidated with their participation in an international research on the design of quality applications for early childhood. In the context of the health emergency of COVID19, there were some experiences that prioritized listening to children as regards their use of screens during the pandemic. New training proposals were outlined, based on the recognition of new formats of dissemination and new forms of teaching and learning. We are currently working on a new research proposal that explores practices and experiences in the construction of digital citizenship among children aged between 9 and 12.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Berlin, B, y Wojtun, A. C; De recurso a inclusión genuina: experiencias pedagógicas con tecnologías digitales en el nivel inicial. En Román-

Graván, P., Barragán-Sánchez, R., Gutiérrez-Castillo, J.J., y Palacios-Rodríguez, A. (2022). Dibujando espacios de futuro inclusivos con TIC en Educación Infantil. Grupo de Investigación Didáctica.

Casablancas, S. (2021) Tecnologías urgentes, pedagogías postergadas. Las tecnologías irrumpen en el pensamiento educativo de la pandemia. En el libro: "De la emergencia a la estrategia Experiencias y aprendizajes sobre educación híbrida en México y Argentina". Universidad de Guadalajara. México.(45-58)

Casablancas S. “Cuando los saberes del borde se ubicaron en el centro del aprendizaje” Revista digital UNGS. Technos Magazine digital. Número 10. Octubre 2021. http://technosmagazine.com.ar/10aprenredindex.html

Casablancas, S.; Pose, M. M.; Raynaudo, G. (2022) ¿Se escucha? Las voces infantiles en relatos y formas inesperadas de la pandemia. En Román-Graván, P., Barragán-Sánchez, R., Gutiérrez-Castillo, J.J., y Palacios-Rodríguez, A. (2022). Dibujando espacios de futuro inclusivos con TIC en Educación Infantil. III Congreso Internacional de Innovación y Tecnología Educativa en Educación Infantil. Sevilla, España. (82-86).

Gamba, C. (25 de marzo, 2020) Infancias y pantallas en tiempos de cuarentena. Repensar el nivel inicial y la virtualidad. Bitácora educativa.

https://www.ecys.flacso.org.ar/post/educaci%C3%B3n-digital-en-el-nivel-inicial-un-desaf%C3%ADo-m%C3%A1s-al-proyecto-pedag%C3%B3gico

Lay-Lisboa, S. & Montañés, M. (2017). ¿Escuela Adultocéntrica, Contraadultocéntrica, Exoadultocéntrica, Academicista? La Infancia nos Habla de Relaciones Transformadoras en el Espacio Educativo, International Journal of Sociology of Education, 6(3), 323-349. https://doi.org/10.17583/rise.2017.2500

Sajoza Juric, V. H. (2020) TIC, educación y nueva normalidad: Miradas (RE)creativas para un futuro (IN)cierto. Virtualidad, Educación Y Ciencia, 11(21). Recuperado a partir de https://revistas.unc.edu.ar/index.php/vesc/article/view/29444

Published

2023-12-19

How to Cite

Casablancas, S., Berlin, B., Pose, M. M., Wojtun, A. C., Langhi, M. de los M., & Raynaudo, G. (2023). Childhoods and uses of technology: episodes and research developed at the Proyecto Educación y Nuevas Tecnologías de la Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales. Virtuality, Education and Science, 14(26), 110–118. https://doi.org/10.60020/1853-6530.v14.n26.43750

Issue

Section

Innovation and Experiences