The photografic workshop as a dynamizer for the awareness of looking

Authors

  • John Alexander Zapata Ramírez Universidad de Antioquia, Colombia

DOI:

https://doi.org/10.60020/1853-6530.v13.n25.37706

Keywords:

looking, photography, aesthetics, image, language

Abstract

This article reports an experience of a photographic workshop, developed in the subject “Lengua Castellana” with 5th grade students of San Marcos school in Envigado-Colombia. This is an approach to the aesthetic image reception and the recognition of who and what surrounds us, mediated by the photographic image as a dynamizer of the awareness of looking. This is also a reflection about the reading of other symbolic systems and the production of the photographic image as an aesthetic act within elementary education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ABRAMOWSKI, A. (2007). “El lenguaje de las imágenes y la escuela: ¿es posible enseñar y aprender a mirar?”. Revista El Monitor de la Educación - Quinta Época. Nro. 13. Buenos Aires: Ministerio de Educación de la Nación.

ABRAMOWSKI, A. (2006). “Educar la mirada. Reflexiones a partir de una experiencia de formación docente”, FLACSO/Argentina.

BAL, M. (2004). El esencialismo visual y el objeto de los Estudios Visuales. Revista de Estudios Visuales, 2. Barcelona: Akal.

BARTHES, R. (1964). La retórica de la imagen. Disponible en http://www.fadu.edu.uy/slv-i/files/2012/05/Barthes_Roland-Retorica_de_la_imagen.pdf

BAILO, G. y DÍAZ, V. (2016). Nuestro Flash. Manual de Fotoperiodismo. Cuadernillo de Educación Popular sobre Fotografía. Tesis para obtener el grado de Licenciados en Comunicación Social. Córdoba: FCC, UNC.

BREA, J. (2019). Cambio de régimen escópico: del inconsciente óptico a la e-image. Disponible en http://www.fadu.edu.uy/estetica-diseno-ii/files/2019/03/cambio-de-r%C3%A9gimen-esc%C3%B3pico-completo.pdf

BOURDIEU, P. (2003). Un arte medio. Ensayo sobre los usos sociales de la fotografía. Barcelona: Editorial Gustavo Gili, SA.

CORINA, V. (2020). “La perspectiva multimodal en el estudio de los EVEA. El descubrimiento de lo obvio”, en Revista virtualidad, educación y ciencia. 11(21). Universidad Nacional de Córdoba, Argentina. ISSN 1853-6530. Pág. 9-22.

DUBOIS, P. (1986). El acto fotográfico De la representación a la recepción. Paidós. Disponible en https://seminario3vivianasuarez.files.wordpress.com/2015/04/el-acto-fotogracc81fico-_-philippe-dubois.pdf

MOREIRAS, D. (2014). “Fotografía en investigación educativa. Experiencias y discusiones en torno a una estrategia metodológica”, en Revista Texto Livre: Linguagem e Tecnología. 7(2). Universidad e Federal de Minas Gerais, Brasil. ISSN 1983-3652. Pág. 118-135.

MOREIRAS, D.; PLAZA, V.; ROJO, C. y YEREMIÁN, G. (2019). Módulo comunicación y lenguaje. Unidad 2. Facultad de ciencias sociales. Maestría en procesos educativos mediados por tecnología. Universidad Nacional de Córdoba.

MIRZOEFF, N. (2007). Una introducción a la cultura visual. Barcelona: Paidós.

SCHAEFFER, J. (1990). “El ícono indicial”, en La imagen precaria. Del dispositivo fotográfico. Madrid: Cátedra.

ZAPATA, J. (2019). Capítulo 2. Piedra libre a los patios [audiovisual]. Disponible en https://padlet.com/maestriapempt/comyleng2019_Veronica

ZAPATA, J. (2019). El taller fotográfico en UNESAM. [Muro de Padlet]. Disponible en https://padlet.com/maestriabmc1/3x7kvqahvqlw

Published

2022-05-21

How to Cite

Zapata Ramírez, J. A. (2022). The photografic workshop as a dynamizer for the awareness of looking. Virtuality, Education and Science, 13(25), 145–157. https://doi.org/10.60020/1853-6530.v13.n25.37706

Issue

Section

Innovation and Experiences