The teaching work in technological scenarios. Transformations and reflections

Authors

  • Cecilia Exeni Instituto Universitario Aeronáutico, Argentina
  • Gloria Borioli Universidad Nacional de Córdoba, Argentina

DOI:

https://doi.org/10.60020/1853-6530.v11.n21.29434

Keywords:

teachers; workers; new technologies; open learning system

Abstract

From the assumption that technology-mediated education requires interdisciplinary work, the article shares reflections arising from dialogues with workers in distance education at higher-level institutions in Córdoba (Argentina) that account for the legal helplessness in which they carry out their tasks, since despite the requirements of the collaborative task, the high professionalism of the teams and complex skills involved, their recognition is limited. The text problematizes the situation of agents framed in undefined work categories, in which the scope of the work is not clearly stated. a work that in practice then far exceeds the contractual clauses, and proposes dimensions of analysis and pending debates in order to collaborate in the construction of an agenda discussion agenda that systematizes the worker's actions in distance education, placing it within a framework fair legal and protection of their rights.

Downloads

Download data is not yet available.

References

CASTELLS, M. (1997). La Era de la Información. Economía, Sociedad y Cultura. Buenos Aires: Siglo XXI editores.

DELORS, J. (1996). “Los cuatro pilares de la educación”. En La educación encierra un tesoro. Informe a la UNESCO de la Comisión internacional sobre la educación para el siglo XXI. Madrid, España: Santillana/UNESCO. (pp. 91-103).

GONZÁLEZ, H. (2016). “Educación a distancia y el debate académico en las universidades de Argentina”. Recuperado de: www.unicen.edu.ar/content/educación-distancia-y-el-debate-académico-en-las-universidades-de-argentina

MAFFESOLI, M. (2004). El nomadismo. Vagabundeos iniciáticos. México: F.C.E

MARCELO, C. (2001). Aprender a Enseñar para la Sociedad del Conocimiento. Revista Complutense de Educación, 12(2). Recuperado de: http://revistas.ucm.es/index.php/RCED/article/viewFile/RCED0101220531A/16749Revista

MARTÍNEZ, M. T. (2008). La educación a distancia. Tesis de Maestría en Procesos educativos mediados por nuevas tecnologías. Centro de Estudios Avanzados. Universidad Nacional de Córdoba. Argentina.

UNIVERSIDAD NACIONAL DE CUYO (2017). Nueva propuesta de Sistema Institucional de Educación a Distancia de la UNCuyo. Secretaría Académica. Recuperado de: http://www.uncuyo.edu.ar/academica/nueva-propuesta-de-sistema-institucional-de-educacion-a-distancia-de-la-uncuyon

UNIVERSIA ESPAÑA (2013). Los derechos de los trabajadores a distancia. Universia España. Recuperado de: http://noticias.universia.es/empleo/noticia/2013/03/06/1008924/derechos-trabajadores-distancia.html

VARGAS, O. (2017) Trabajar en cualquier momento y en cualquier lugar: consecuencias en el ámbito laboral» (Working anytime, anywhere:The effects on the world of work). Recuperado de www.eurofound.europa.eu/publications.

Published

2020-07-21

How to Cite

Exeni, C., & Borioli , G. (2020). The teaching work in technological scenarios. Transformations and reflections. Virtuality, Education and Science, 11(21). https://doi.org/10.60020/1853-6530.v11.n21.29434

Issue

Section

Theoretical Basis and Research