In first pers@n: public ICT teacher training policies in Argentina

Authors

  • María Victoria Martin Universidad Nacional de La Plata

DOI:

https://doi.org/10.60020/1853-6530.v10.n19.24915

Keywords:

representations, public policies, teacher training, ICT, Argentina

Abstract

This article presents an approach to some representations about public policies for the inclusion of ICT in Education based on the results of 106 surveys and 23 interviews carried out with authorities, teachers, tutors and graduates of the Specialization in "Educación y TIC” (INFD, Ministerio de Educación de la Nación, Argentina) all over the country and are part of a more abaractive study that also analices the regulations in which it is framed. With some differences, depending on age, province of residence, labour adscription (Secondary, Special or Teacher Training), seniority in teaching and basic discipline, most of them agree on that professional development could only be possible with a State that articulates and guarantee that policies.

Downloads

Download data is not yet available.

References

HUERGO, J. (2013). “Mapas y viajes por el campo de Comunicación/ Educación”, Conferencia inicial del Congreso COMEDU “Desafíos de la Comunicación/Educación en tiempos de restitución de lo público”. La Plata: FPyCS. Publicada en Revista Tram(p)as, (75). Recuperado de http://www.revistatrampas.com.ar/ [23/09/2016]

JARA VALDIVIA, I. (2008). Las políticas de tecnología para escuelas en América Latina y el mundo: visiones y lecciones. Santiago de Chile: CEPAL.

Ley Nacional N° 26.206/06, Ley de Educación Nacional, sancionada el 14/12/201, disponible en: https://www.argentina.gob.ar/sites/default/files/ley-de-educ-nac-58ac89392ea4c.pdf

MARKOVÁ, I. (2003) "La presentación de las representaciones sociales: diálogo con Serge Moscovici", en CASTORINA, J.A. (comp.), Representaciones sociales: problemas teóricos y conocimientos infantiles. Barcelona: Gedisa., pp. 111-151.

MARTÍN BARBERO, J. (1988). “Euforia tecnológica y malestar en la teoría”. Diálogos de la Comunicación, (20). Lima.

OROZCO GOMEZ, Guillermo. (1997). “El reto de conocer para transformar: Medios, audiencias y mediaciones”. España. Revista Comunicar, (8).

PALLARES, Francesc (1988). “Las Políticas Públicas: El Sistema político en Acción”. Revista de Estudios Políticos, (62), pp. 141-162. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/27007.pdf. [24/03/2016]

URANGA, W. (2007) “Mirar desde la Comunicación. Una manera de analizar las prácticas sociales”. Recuperado de http://goo.gl/875rZP [01/11/2017]

Published

2019-07-13

How to Cite

Martin, M. V. (2019). In first pers@n: public ICT teacher training policies in Argentina. Virtuality, Education and Science, 10(19), 33–43. https://doi.org/10.60020/1853-6530.v10.n19.24915

Issue

Section

Theoretical Basis and Research