Platforms and languages: Reflecting in pandemic times and thinking about the future
DOI:
https://doi.org/10.60020/1853-6530.v13.n24.36283Keywords:
platforms; languages; distance education; mediatization; screensAbstract
In March 2020, the situation of the universities faced a reorganization in accordance with the new times we are experiencing in Argentina because of the pandemic. Thus, previsions for the academic year had to be modified considering the circumstances. In the case of National Universities, although not exclusively in them, a care protocol is followed. This protocol has fundamentally replaced, in a very short time, the intersubjective space that was fostered in the classroom by one that uses virtual communications. In this text, we will address some terms that, as if they were icebergs (what distance education is, what role web platforms play, which languages we use), will allow us to reflect on the present scenarios and, especially, to focus on the possible changes that can be made in articulation with the future that we are shaping today.
References
BARREIROS, R. (2011). Límites de la mediatización, en VVAA, Cuaderno de Cátedra Comunicación y Cultura. Cátedra I, UNLP, La Plata.
CARLÓN, M. (2016). Las nociones de la teoría de la mediatización, revisitadas en el nuevo contexto teórico y discursivo contemporáneo, en A. Torres y M. Pérez Balbi (comp.), Visualidad y dispositivo(s). Arte y técnica desde una perspectiva cultural, Los Polvorines, Buenos Aires: Ediciones UNGS.
CHARLOT, B. (2007). La relación con el saber. Elementos para una teoría. Buenos Aires: Libros del Zorzal.
CICALA, R.: COGO, M.; GÓMEZ, C.; MALDONADO, J.; PARODI, A.; FRANGELLA, V.; GIMÉNEZ, Y. y BULACIO, C. (2020). Prácticas digitales de estudiantes universitarios avanzados Un estudio de caso de la carrera Ciencias de la Educación en una universidad pública de Argentina, en R. Canales Reyes y C. Herrera Carvajal (ed.), Acceso, democracia y comunidades virtuales: apropiación de tecnologías digitales desde el Cono Sur. Osorno: CLACSO - Red de Investigadores sobre Apropiación de Tecnologías Digitales - Universidad de los Lagos.
CRUDER, G (2018). Memoria de la mirada, Las imágenes de los libros de texto de inicio a la escolarización (1884-2014), Luján: EdUNLu.
FALCÓN, P. (comp.) (2020). La universidad entre la crisis y la oportunidad: reflexiones y acciones del sistema universitario argentino ante la pandemia. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Eudeba; Córdoba: Editorial de la Universidad Nacional de Córdoba.
FEENBERG, A. (2009). Critical theory of communication technology. Introduction to the special section, en Information Society, 2(25).
FERNANDEZ, J. L (2021). Vidas mediáticas. Entre lo masivo y lo individual. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: La Crujía.
HALL, S. (1993). La hegemonía audiovisual, en S. Delfino (comp.), La mirada oblicua. Estudios culturales y democracia, Buenos Aires: La Marca editora.
JOLY, M. (2003). La imagen fija. Buenos Aires: La Marca editora.
MAGGIO, M. (2021). Enseñar en la Universidad. Pandemia… y después, en Integración y Conocimiento, 10 (2), pp. 203–217.
MARTÍN-BARBERO, J. (2002): Jóvenes: comunicación e identidad, Pensar Iberoamérica. Revista de Cultura, febrero, Nº 0, Madrid: OEI.
MARTINEZ DE AGUIRRE, E., BISELLI, R. y MARENGO, M. (2004). Introducción a los lenguajes. La fotografía. Rosario: Laborde editor.
PEREZ BALBI, M. (2016). Reenvíos. Cruces entre activismo artístico e internet en la argentina (2005-2011), en A. Torres y M. Pérez Balbi, Visualidad y dispositivo(s). Arte y técnica desde una perspectiva cultural. Los Polvorines, Buenos Aires: Ediciones UNGS.
SADIN, E. (2020). La inteligencia artificial o el desafío del siglo. Anatomía de un antihumanismo radical. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Caja Negra.
TOURAINE, A. (1971). La Universidad: Crisis y conflicto, en La sociedad post-industrial. Barcelona: Ariel.
VAN DIJCK, J. (2016) La cultura de la conectividad. Una historia crítica de las redes sociales. Buenos Aires: Siglo Veintiuno Editores.
VIRILIO, P. (1997) El arte del motor. Aceleración y realidad virtual, Buenos Aires, Manantial.
WATSON, M. T. (dir.) y BERGOMÁS, G. (codirectora) (2015). Informe Final PID UNER 3130: Historia de la Educación a Distancia en Santa Fe y Entre Ríos: una aproximación desde el estudio de los materiales educativos. Entre Ríos: UNER, Facultad de Ciencias de la Educación.
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The generation of derivative works is allowed as long as it is not done for commercial purposes. The original work may not be used for commercial purposes.