Integrative perspective between the psychological, didactic and sociological dimensions in distance postgraduate training at Ecuadorian universities

Authors

  • Geilert De la Peña Consuegra Universidad de La Habana
  • Marcos Raúl Vinces Centeno Universidad Técnica de Manabí
  • Lesbia María Obando Mendoza Universidad Técnica de Manabí

DOI:

https://doi.org/10.60020/1853-6530.v10.n19.24916

Keywords:

postgraduate, distance education, learning, self-management of learning

Abstract

This article refers to a study about the characteristics of distance postgraduate education, in which aspects of self-management for learning and the value of independent work are retaken. All this, from the integrating perspective among the psychological, didactic and sociological dimensions that are outlined in an approach to the formation in this modality in the context of Ecuadorian universities. Criteria are provided for each of these dimensions and how they impact and are present in the distance postgraduate process. Correspondingly, limitations of professionals for access, permanence and completion of their postgraduate training are outlined. Such limitations show the inadequacies in the process of social relevance by not offering answers to massive and heterogeneous demands of professional improvement.

References

BORGES FRÍAS, J. L. (2007). Caracterización didáctica, psicológica y sociológica de la educación de posgrado a distancia. Revista Iberoamericana de Educación, 43(4), pp. 1-13.

COLECTIVO DE AUTORES. (2014). Ser Maestro. Recategorización 2014. Instituto Nacional de Evaluación Educativa. Consultado 13 de marzo 2019. Recuperado de https://www.evaluacion.gob.ec/wpcontent/uploads/downloads/2017/05/Anexo_14_DMEE_SMRE14_especifictecniinicial_20150430.pdf

GALARZA, P. L. (1996). El estudio independiente en una visión sistémica de la educación a distancia. Estudio independiente, pp. 21-35.

GARCÍA ARETIO, L. (2007). De la educación a distancia a la educación virtual. Barcelona: Ariel.

GARCÍA ARETIO, L. (2014). Bases, mediaciones y futuro de la educación a distancia en la sociedad digital. Madrid: Síntesis.

GARCÍA, B., SERRANO, E. L., CEBALLOS, S. P., CISNEROS-COHERNOUR, E. J., ARROYO, G. C. Y DÍAZ, Y. E. (2018). Las competencias docentes en entornos virtuales: un modelo para su evaluación. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 21(1), pp. 343-365.

GISBERT, M. (1999). El profesor del Siglo XXI: de transmisor de contenidos a guía del ciberespacio. Sevilla, España.

GÓNGORA, J. J. (2005). La autogestión del aprendizaje en ambientes educativos centrados en el alumno, en Boletín del Modelo Educativo, Tecnológico de Monterrey, 2005. Recuperado de http://www.sistema.itesm.mx/va/dide/boletin_9/pag3.htm

HORRUTINIER SILVA, P. (2006). La Universidad cubana: el modelo de formación. La Habana: Editorial Félix Varela.

LITWIN, E. (2000). La educación a distancia. Buenos Aires: Amorrortu Editores.

MAZZOTTI, W. (2018). Análisis didáctico de las intervenciones de los docentes en los foros de discusión en cursos de postgrado en modalidad a distancia. Cuadernos de Investigación Educativa, 2(12), pp. 25-39.

MENA, M. (2007). Construyendo la nueva educación a distancia. Buenos Aires: Ediciones La Crujía.

MERCADERES FERRERA, M. Á. (2003). El trabajo independiente y la atención a las diferencias individuales de los estudiantes en los CES. Santiago de Cuba. Ponencia metodológica, ISP Frank País García.

MINISTRO DE EDUCACIÓN SUPERIOR (2004). Reglamento de postgrado de la República de Cuba. Resolución No. 132/2004, dictada por el Ministro de Educación Superior.

RAMA, C. (2017). La tercera generación de regulaciones de la educación superior a distancia en América Latina. Revista Diálogo Educacional, 17(54), pp. 1085-1124.

SIMMEL, G. (1939). Sociología. Estudios sobre las formas de socialización.

Buenos Aires: Espasa Calpe.

YONG CASTILLO, É., NAGLES GARCÍA, N., MEJÍA CORREDOR, C. Y CHAPARRO MALAVER, C. E. (2017). Evolución de la educación superior a distancia: desafíos y oportunidades para su gestión. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, (50), pp. 81-105.

YONG, E. Y NAGLES, N. (2014). Documento Maestro, Maestría en Gestión de la Educación Virtual. Bogotá: Universidad EAN.

ZIMMERMAN, B. J. (1998). Self-regulated learning: From teaching to self-reflective practice. New York: Guilford.

Downloads

Published

2019-07-13

Issue

Section

Theoretical Basis and Research

How to Cite

Integrative perspective between the psychological, didactic and sociological dimensions in distance postgraduate training at Ecuadorian universities. (2019). Virtuality, Education and Science, 10(19), 44-56. https://doi.org/10.60020/1853-6530.v10.n19.24916