The integration of ICT tools to the profile of the Computer Engineer of the Autonomous University of Guerrero, Mexico
DOI:
https://doi.org/10.60020/1853-6530.v10.n19.24914Keywords:
instrumentation, evaluation, professors, ICTAbstract
The Information and Communication Technologies (ICT) have ceased to be a mere tool to become a fundamental part of education. The new generations currently demand the use of new technologies to apply the so-called quality teaching. In this paper, ICT tools are described in the framework of their implementation in the teaching activities and in the evaluation methods by the professors of the Academic Body: Applied Technological Development, assigned to the Faculty of Engineering at the Autonomous University of Guerrero. The purpose of this article is to document the successful cases that were experienced when implementing ICT to the 2011 Computer Engineering career plan, in three of four training stages with which the educational program was designed.References
BONILLA, M. J. V., MADRID, L. C. C., y HERNÁNDEZ, M. R. (2016). El impacto de la acreditación en la planta docente del programa de ingeniería en computación. ANFEI Digital, (4). Recuperado de http://anfei.org.mx/revista/index.php/revista/article/view/199/683
CASILLAS, M. (2015). Notas sobre el proceso de transición de la universidad tradicional a la moderna: Los casos de la expansión institucional y la masificación. Sociológica México, (5).
CIEES. Comités Interinstitucionales para la Evaluación de la Educación Superior, A.C. (2018), Recuperado de https://www.ciees.edu.mx/index.php/programas/programas-reconocidos-por-los-ciees [11/10/2018].
CRUZ, A. I. C., PREN, L. A. F., y PINTO, C. A. E. (2016). Principales Resultados e Impacto Derivados de los Procesos de Acreditación de dos Programas de Ingeniería. ANFEI Digital, (3). Recuperado de http://www.anfei.org.mx/revista/index.php/revista/article/view/259/851
CUEVAS, R., FELICIANO, A., MIRANDA, A., y CATALÁN, A. (2015). Corrientes teóricas sobre aprendizaje combinado en la educación. Revista Iberoamericana de Ciencias, 2(1), 2334-2501.
CUEVAS VALENCIA, R. E., y FELICIANO MORALES, A. (2016). Grupos de trabajo administrados por redes sociales como apoyo a la práctica docente/Working groups managed by social networks as support for teaching practice. RIDE Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 7(13), 183-196.
DGIRE. Dirección General de Incorporación y Revalidación de Estudios. (2018), http://www.dgire.unam.mx/contenido_wp/ [09/04/2018]
LÓPEZ, C. G. Q. (2017). Análisis de la pertinencia de la ingeniería en las TIC del ITIC de Tepic desde la perspectiva de los empleadores. Revista Electrónica sobre Educación Media y Superior, 3(6). Recuperado de https://www.redib.org/recursos/Record/oai_articulo1114220-an%c3%a1lisis-pertinencia-ingenier%c3%ada-tic-itic-tepic-perspectiva-empleadores
MALDONADO, M. E. M., MARTÍNEZ, H. H., y DE LA CERDA IBARRA, C. O. (2017). Capacitación docente acorde a las nuevas necesidades de formación de los estudiantes de ingeniería. ANFEI Digital, (6).
MOREIRA, M. A., MACHADO, J. F. B., y SANTOS, M. B. S. N. (2015). Educar a la generación de los Millennials como ciudadanos cultos del ciberespacio.: Apuntes para la alfabetización digital. Revista de estudios de juventud, (109), 13-32.
PEIC. Programa Educativo de Ingeniero en Computación de la Faculta de Ingeniería de la Universidad Autónoma de Guerrero (2011). Recuperado de http://ingenieria.uagro.mx/inicio/index.php/oferta-educativa/ingeniero-en-computacion [011/10/2018].
Downloads
Published
Issue
Section
License
The generation of derivative works is allowed as long as it is not done for commercial purposes. The original work may not be used for commercial purposes.