Dissident distortions. Towards a music education with a gender perspective
Keywords:
gender, music education, patriarchy, comprehensive sexuality education, teacher trainingAbstract
This article aims to answer a question that arose from the teacher residency process, about the influence of gender construction in classroom work in general and in the music class in particular. By means of theoretical contributions, it seeks to deepen in discussions that gravitate around gender issues and its implications in the artistic work, providing tools that enable other ways of thinking about music teaching within educational institutions. The article is based on the monographic work I wrote for the Planning and Teaching Practice course of the Music Education Teacher Training Course.
Downloads
References
Butler, J. (2007). El género en disputa. El feminismo y la subversión de la identidad. Barcelona: Ediciones Paidós Ibérica.
Green, L. (2001). Música, Género y Educación. Madrid: Ediciones Morata.
Honorable Congreso de la Nación Argentina (2006, 4 de octubre). Ley 26.150. Por la que se crea el Programa Nacional de Educación Sexual Integral (ESI). https://www.argentina.gob.ar/normativa/nacional/ley-26150-121222.
López Louro, G. (2018). Pedagogias de la Sexualidad. En G. L. Louro (Org.), O corpo educado: pedagogias da sexualidade (pp. 9-42). Belo Horizonte: Autentica.
Marina, M. (Coord.) (2012). Educación sexual integral para la educación secundaria II: contenidos y propuestas para el aula. Serie Cuadernos de ESI. Buenos Aires: Ministerio de Educación de la Nación.
Marina, M. (Coord.) (2018). Educación sexual integral para la educación secundaria II: contenidos y propuestas para el aula. Serie Cuadernos de ESI. Buenos Aires: Ministerio de Educación de la Nación.
Ministerio de Educación de la Nación (2012). Núcleos de Aprendizajes Prioritarios. Educación Artística. Resolución CFE 141/1, Anexo II.
Ministerio de Educación de la Provincia de Córdoba (2017). Estado de Implementación de la Educación sexual integral en la Provincia de Córdoba. https://www.igualdady-calidadcba.gov.ar/SIPEC-CBA/PolSocioeducativas/ESI/ImplemESI/Fasciculo%2000%20-%20Introductorio%20-%20%2017-09-17.pdf.
Morgade, G. (2006, abril). Educación en la sexualidad desde el enfoque de género. Una antigua deuda de la escuela. Novedades Educativas, 184. http://www.unter.org.ar/imagenes/Graciela%20Morgade-%20Tradiciones%20%281%29.pdf.
Morgade, G. y Alonso, G. (Comps.) (2008). Cuerpos y Sexualidades en la escuela. De la normalidad a la disidencia. Buenos Aires: Paidós.
Segato, R. (2003). Las estructuras elementales de la violencia. Ensayos sobre género entre la antropología, el psicoanálisis y los derechos humanos. Bernal: Universidad Nacional de Quilmes.
Segato, R. (2018). Contra-pedagogías de la crueldad. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Prometeo Libros.
Smaczny, P y Stodtmeier, M. (Directores). (2009). El Sistema. [Documental] EuroArts Music; Novapool Pictures.
Swanwick, K. (1991). Música, Pensamiento y Educación. Madrid: Ediciones Morata.
Terigi, F. (1998). Reflexiones sobre el lugar de las artes en el currículum escolar. En J. Akoschky et al., Artes y Escuela. Aspectos curriculares y didácticos de la educación artística (pp. 5-58). Buenos Aires: Paidós.
Vicari, P. (2015). De la monodia patriarcal a la polifónica de género. Nuevas perspectivas para la planificación didáctica en la enseñanza de la música. En A. M. Bach (Coord.), Para una didáctica con perspectiva de género (pp. 235-269). Buenos Aires: Miño y Dávila editores.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Sendas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Commercial use of the original work and any derivative works is not permitted, and distribution of derivative works must be made under a license equal to that which governs the original work.