Artistic research about potentiality and use of the image in audiovisual production and montage
Keywords:
Found Footage, video surveillance, audiovisual disassemblyAbstract
This article describes the research-creation process carried out in the production of a found footage work, reflecting on the creative potentiality of meaning(s) of audiovisual discourses. Anchored in the resignification of records made by mass media and residents of Nueva Cordoba neighborhood during the police riot on December 3 and 4, 2013 in Cordoba City. From these experiences, a series of theoretical and artistics reflections emerge, seeking to question discourses socially constructed by de-constructing the images that support them.
Downloads
References
Ardévol, P., Muntañola Thornberg, N., Adell Pitarch, J., Fece Gómez, J., Guarne Cabello, B., Propios Yusta, C., Masoliver, M., Solá Arguimbau, A. (2014). Representación y cultura audiovisual en la sociedad contemporánea. Barcelona: Editorial UOC.
Bañuelos J. (2004). “Semiótica de la Imagen de Vigilancia”. Razón y Palabra, (37). http://www.razonypalabra.org.mx/anteriores/n37/jbanuelos.html
Debord, G. (2014) La Sociedad del Espectáculo. Buenos Aires: La Marca Editora.
Didi-Huberman, G. (2008). Cuando las imágenes toman posición. Madrid: Machado Libros.
Farocki, H. (1969). The Inextinguishable Fire [audiovisual]. Harun Farocki, Berlin-West for WDR, Cologne.
Farocki, H. (2001). Imágenes de Prisión (Gefängnisbilder) [audiovisual]. Harun Farocki Filmproduktion, Berlin, Movimento Paris, Christian Baute.
Farocki, H. (2009). Immersion [audiovisual]. Harun Farocki Filmproduction, Berlin.
Farocki, H. (2013). Desconfiar de las Imágenes. Buenos Aires: Caja Negra.
Galuppo, G. (2010). Los reflejos frágiles [audiovisual]. En Siete Miradas Sobre El Bicentenario. https://vimeo.com/26890578
Galuppo, G. (2011). La remota posibilidad del amor [audiovisual]. https://vimeo.com/26913653
Galuppo, G. (2012). 5 putas en febrero [audiovisual]. https://vimeo.com/47747344
Galuppo, G. (2013). Alicia o el nombre secreto [audiovisual].
Galuppo, G. (2013). El ejército de la violencia [audiovisual]. En Algunas mujeres fuertes. https://vimeo.com/75100680
Galuppo, G. (2017). La entridad. Sobre el cine como promesa. Arkadin, (6), 106-115. http://sedici.unlp.edu.ar/bitstream/handle/10915/63098/Documento_completo.%20Sobre%20el%20cine%20como%20promesa.pdf-PDFA.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Lio, V. (2015). Ciudades, cámaras de seguridad y videovigilancia: estado del arte y perspectivas de investigación. Astrolabio, (15) 273-302. https://revistas.unc.edu.ar/index.php/astrolabio/article/viewFile/9903/13441
Lio, V. (2020). La efectividad puesta a prueba. Funciones y limitaciones de la videovigilancia del espacio público. Ciencia, Docencia y Tecnología, 31(60), 71–105. https://doi.org/10.33255/3160/632
Listorti, L. y Trerotola, D. (2010). Cine encontrado. ¿Qué es y adónde va el found footage?. Buenos Aires: Gobierno de la Ciudad de Buenos Aires.
Mascarella, J. C. (2016). La producción audiovisual móvil. Estrategias, Tendencias e Innovación en Comunicación, (12), 231-234. http://dx.doi.org/10.6035/2174-0992.2016.12.14
Norris, C., McCahill, M. y Wood, D. (2004). The Growth of CCTV: a global perspective on the international diffusion of video surveillance in publicly accessible space. Surveillance & Society, 2(2/3), 110-135.
Sontag, S. (2006). Sobre la Fotografía. Buenos Aires: Alfaguara.
Steyerl, H. (2016). Los condenados de la pantalla. Buenos Aires: Editorial Caja Negra.
Steyerl, H. (2018). Arte duty free. El arte en la era de la guerra civil planetaria. Buenos Aires: Editorial Caja Negra.
Triquell X. y Ruiz, S. (2011). Fuera de Cuadro: Discursos Audiovisuales desde los Márgenes. Córdoba: Eduvim.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Sendas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Commercial use of the original work and any derivative works is not permitted, and distribution of derivative works must be made under a license equal to that which governs the original work.