Topothesics reserches. Between the real and the apparent.

The implication of representation in the reality perceived through the landscape

Authors

  • Melina Airaudo Facultad de Artes, Universidad Nacional de Córdoba

Keywords:

Landscape, Writing, Topography, Contemporary art

Abstract

Topothesia and topography were the concepts used on the ancient Greece to define what we
know as landscape today. In opposition to topography, topothesia is the description of a non-exis-
tant place. From these related concepts, an artistic production was developed on three blocks:
thopotesia, writing and landscape. Through them we can see the possibilities that the image adopts
in front of the real and the apparent: how the topographic can become topothesic and the other way
around.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Melina Airaudo, Facultad de Artes, Universidad Nacional de Córdoba

    Nació en Río Cuarto, Córdoba en 1995. Es Licenciada en Artes Visuales y Profesora Superior de Educación Plástica. Egresada de ambas carreras en la Universidad Nacional de Córdoba con mención
    especial y de honor respectivamente. Participó de diversas exposiciones tanto individuales como colectivas en las que se destacan “Investigaciones Topotésicas”, “Materialitat.01” y “Un mes (en un millón de años)”. Recibió la beca creación del Fondo Regional de las Artes (2019) y del Fondo Nacional de las Artes (2021). Realizó una beca de intercambio con la Universidad de Chile (2019) y participó de
    la Red de Interrelación de las Artes (RIA-TDL). Actualmente dicta talleres de exploración artística en la ciudad de La Falda donde reside y es profesora adscripta de la cátedra Seminario de Trabajo Final en la UNC.

References

Barthes, R. (1987). El susurro del lenguaje: Más allá de la palabra y de la escritura. Buenos Aires: Paidós.

Berger, J. (2012). Sobre el dibujo. Barcelona: Gustavo Gill.

Maderuelo, J., García Guatas, M. y Codesal, J. (2017, Marzo 2017). Presentación de Paisaje y pensamiento [registro en vivo]. Madrid: Centro de Arte y Naturaleza (CDAN). https://www.youtube.com/watch?v=3PAMWJOKUpw

Guasch, A. M. (2000). El arte último del siglo XX. Del posminimalismo a lo multicultural. Madrid: Alianza Forma.

Krieger, M. (1992). El problema de la ekphrasis: imágenes y palabras, espacio y tiempo y la obra literaria (A. Romero, trad.). John Hopkins University Press.

Maderuelo, J. (2007). Paisaje y arte. Madrid: Abada.

Martínez de Pisón, E. (2009). Miradas sobre el paisaje. Madrid: Biblioteca Nueva.

Morgan, R.C. (2003). Del arte a la idea. Ensayos sobre arte conceptual. Madrid: Akal.

Seel, M. (2010). Estética del aparecer. Buenos Aires: Katz.

Sontag, S. (2006). Sobre la fotografía. Mexico: Alfaguara.

Downloads

Published

2021-12-20

Issue

Section

Reflexiones en torno a obras y procedimientos compositivos propios

How to Cite

Topothesics reserches. Between the real and the apparent.: The implication of representation in the reality perceived through the landscape. (2021). Sendas, 4, 97-122. https://revistas.unc.edu.ar/index.php/sendas/article/view/36275