Confluence of Academic and Popular Guitar Techniques in Ernesto Méndez´s Arrangements
The Case of Refugio de Soñadores
Keywords:
Folklore, Instrumental Music, Musical Performances, ChamaméAbstract
This work will approach the arrangement made and performed by Ernesto Méndez from the chamamé Refugio de Soñadores, which was composed by Nini Flores. It aims to detect guitar techniques used in it, to distinguish them between “academic” and “popular”, and to understand how they interact in the version. Through auditory and comparative analysis between versions, complemented with partial transcripts, we will see that Méndez uses a wide diversity of technical resources, without prioritizing those of any trend over the other.
Downloads
References
Aguilar, M. del C. (1991). Folklore para armar. Buenos Aires: Ediciones Culturales Argentinas.
Carlevaro, A. (1979). Serie Didáctica para Guitarra (Cuadernos 1, 2, 3 y 4). Buenos Aires: Barry.
Carabetta, S. (2016). “Entrevista con Lucy Green”. Foro de educación musical, artes y pedagogía, Vol. 1 (Nº 1), 133-156.
Ceccoli, C. (2014). La guitarra y los ritmos folklóricos argentinos. Buenos Aires: FLADEMAR.
Fischerman, D. (2004). Efecto Beethoven. Buenos Aires: Paidós Diagonal.
Flores, N y Flores, R (1999). Refugio de soñadores. [Disco compacto] Buenos Aires: EpsaMusic.
Gabis, C. (2006). Armonía funcional. Buenos Aires: Ricordi Americana.
Goldskack, E., López, M. I. y Pérez, H. (2011). Música popular: algunas propuestas para su estudio. Aproximaciones a la música de fusión en la ciudad de Santa Fe. Santa Fe: Ediciones UNL.
González, J. (2001). “Musicología popular en América Latina: síntesis de sus logros, problemas y desafíos”. Revista Musical Chilena, 55 (195), 38-64.
González, J. (2009). “De la canción-objeto a la canción-proceso: repensando el análisis en música popular”. Revista del Instituto de Investigación Musicológica “Carlos Vega”, Año XXIII. (23), 195-210.
Locatelli de Pérgamo, A. (et al.) (2000). Música tradicional argentina. Buenos Aires: Magisterio del Río de la Plata.
López Cano, R. (2011). “Lo original de la versión. De la ontología a la pragmática de la versión en la música popular urbana”. Revista Consensus, 16 (1), 57-82.
Madoery, D. (2000). “Los procedimientos de producción musical en música popular”. Revista de Instituto Superior de Música, 1 (7), 76-93.
Madoery, D. (2011). “El folklore profesional. Una perspectiva que aborda las continuidades”. En ¿Popular, pop, populachera? El dilema de las músicas populares en América Latina. Actas del IX Congreso de la IASPM-AL. Montevideo: IASPM-AL y EUM. http://iaspmal.net/ActasIASPMAL2010.pdf
Méndez, E (2011). Pueblero. [Disco compacto] Buenos Aires: EpsaMusic.
Tortosa, H. (2015). La guitarra en el folclore argentino. Córdoba: edición del autor.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Matías Gonzalo Peña Manibardo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Commercial use of the original work and any derivative works is not permitted, and distribution of derivative works must be made under a license equal to that which governs the original work.