Confluence of Academic and Popular Guitar Techniques in Ernesto Méndez´s Arrangements

The Case of Refugio de Soñadores

Authors

  • Matías Gonzalo Peña Manibardo Instituto Superior de Música, Universidad Nacional del Litoral

Keywords:

Folklore, Instrumental Music, Musical Performances, Chamamé

Abstract

This work will approach the arrangement made and performed by Ernesto Méndez from the chamamé Refugio de Soñadores, which was composed by Nini Flores. It aims to detect guitar techniques used in it, to distinguish them between “academic” and “popular”, and to understand how they interact in the version. Through auditory and comparative analysis between versions, complemented with partial transcripts, we will see that Méndez uses a wide diversity of technical resources, without prioritizing those of any trend over the other.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Matías Gonzalo Peña Manibardo, Instituto Superior de Música, Universidad Nacional del Litoral

    Licenciado en Música con Orientación en Guitarra por la Universidad Nacional del Litoral (UNL). Estudiante del Profesorado de Música con Orientación en Guitarra (UNL). Beneficiario de una Beca de Iniciación a la Investigación para Estudiantes de Grado de la UNL (2018). Se ha presentado como expositor en la Feria de Adscriptos/as y Becarios/as de Grado, organizado por la Facultad de Humanidades y Ciencias de la UNL (2020) y en la primera edición del Encuentro Internacional de Investigación en torno a la Guitarra organizado por la Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación (Santiago de Chile, 2021). Como intérprete, realiza conciertos solistas y de cámara. Además, se desempeña como docente de guitarra en diversas instituciones.

References

Aguilar, M. del C. (1991). Folklore para armar. Buenos Aires: Ediciones Culturales Argentinas.

Carlevaro, A. (1979). Serie Didáctica para Guitarra (Cuadernos 1, 2, 3 y 4). Buenos Aires: Barry.

Carabetta, S. (2016). “Entrevista con Lucy Green”. Foro de educación musical, artes y pedagogía, Vol. 1 (Nº 1), 133-156.

Ceccoli, C. (2014). La guitarra y los ritmos folklóricos argentinos. Buenos Aires: FLADEMAR.

Fischerman, D. (2004). Efecto Beethoven. Buenos Aires: Paidós Diagonal.

Flores, N y Flores, R (1999). Refugio de soñadores. [Disco compacto] Buenos Aires: EpsaMusic.

Gabis, C. (2006). Armonía funcional. Buenos Aires: Ricordi Americana.

Goldskack, E., López, M. I. y Pérez, H. (2011). Música popular: algunas propuestas para su estudio. Aproximaciones a la música de fusión en la ciudad de Santa Fe. Santa Fe: Ediciones UNL.

González, J. (2001). “Musicología popular en América Latina: síntesis de sus logros, problemas y desafíos”. Revista Musical Chilena, 55 (195), 38-64.

González, J. (2009). “De la canción-objeto a la canción-proceso: repensando el análisis en música popular”. Revista del Instituto de Investigación Musicológica “Carlos Vega”, Año XXIII. (23), 195-210.

Locatelli de Pérgamo, A. (et al.) (2000). Música tradicional argentina. Buenos Aires: Magisterio del Río de la Plata.

López Cano, R. (2011). “Lo original de la versión. De la ontología a la pragmática de la versión en la música popular urbana”. Revista Consensus, 16 (1), 57-82.

Madoery, D. (2000). “Los procedimientos de producción musical en música popular”. Revista de Instituto Superior de Música, 1 (7), 76-93.

Madoery, D. (2011). “El folklore profesional. Una perspectiva que aborda las continuidades”. En ¿Popular, pop, populachera? El dilema de las músicas populares en América Latina. Actas del IX Congreso de la IASPM-AL. Montevideo: IASPM-AL y EUM. http://iaspmal.net/ActasIASPMAL2010.pdf

Méndez, E (2011). Pueblero. [Disco compacto] Buenos Aires: EpsaMusic.

Tortosa, H. (2015). La guitarra en el folclore argentino. Córdoba: edición del autor.

Downloads

Published

2021-12-20

Issue

Section

Debates conceptuales y análisis sobre producciones artísticas

How to Cite

Confluence of Academic and Popular Guitar Techniques in Ernesto Méndez´s Arrangements: The Case of Refugio de Soñadores. (2021). Sendas, 4, 31-48. https://revistas.unc.edu.ar/index.php/sendas/article/view/36254