Prácticas comunitarias transformadoras desde la promociónde la salud mental . Relato de la experiencia. Escuela de Enfermería – F.C.M. y Facultad de Ciencias de la Comunicación

Authors

  • Catalini, Silvia

Keywords:

Promotion. Mental health. Public health. Communication

Abstract

This article presents the interdisciplinary experience and interfaces 2019 of the subjects Nursing in Mental Health and
Psychiatry of the School of Nursing of the Faculty of Medical Sciences and the Workshop of Language II and Radio
Production of the Faculty of Communication Sciences of the National University From Cordoba. The project is based
on a real social theme as a motivator for students' learning: the promotion of the mental health conditions of the
population. Objective: to develop an interdisciplinary communicative proposal to promote conditions that allow
improving the mental health of the community through the realization of a communicational product from the
approach of mental health promotion. The recipient of the message was the university community in general.
Methodology: the practice was developed in three stages. Stage 1: presentation, orientation and links. Stage 2:
research for the production and writing of reports. Stage 3: production of messages in plenaries, live set-up and
evaluation. Results: 100% of the groups achieved the objective of research and realization; 76 communication
productions in different formats. Achievements: interdisciplinary contributions for research and production,
recognition of the senses attributed to mental health, group learning, participation of family and friends of students in
live performance, dissemination of communication products through the Health Channel and networks social.
Difficulties: reach agreements, negotiate, argue, sustain an interdisciplinary process through face-to-face and virtual
meetings. Evaluation of the process and recommendations: increase interdisciplinary face-to-face meetings to
enhance intra-group articulation and meaningful learning.

Author Biography

  • Catalini, Silvia

    Lic. en Enfermería. Profesora Asistente. Cátedra Enfermería en Salud Mental y Psiquiatría. Escuela Enfermería.
    FCM. UNC.

References

1 Lic. en Enfermería. Profesora Asistente. Cátedra Enfermería en Salud Mental y Psiquiatría. Escuela Enfermería.

FCM. UNC. Contacto: silviaecatalini@gmail.com

2 Lic. en Enfermería. Profesora Adjunta. Cátedra Enfermería en Salud Mental y Psiquiatría. Escuela Enfermería.

FCM. UNC. Contacto: marceale75@gmail.com

3 Lic. en Enfermería. Profesor Asistente. Cátedra Enfermería en Salud Mental y Psiquiatría Escuela Enfermería.

FCM. UNC. Contacto: j-torres@gmail.com

4 Lic. en Ciencias de la Comunicación. Profesora Asociada del Taller de Lenguaje II y Producción Radiofónica;

Profesora Adjunta a cargo de la Cátedra Producción Radiofónica. Facultad de Ciencias de la Comunicación. UNC.

Contacto: marta.pereyra@unc.edu.ar

Antecedentes del trabajo: año 2015- “En campaña. Producción de spots sonoros para la promoción de la salud”.

Proyecto interdisciplinario e intercátedras. Año 2016: “Nomeolvides. Narraciones multimediales de adultos

mayores”- Proyecto de extensión interuniversitario e interdisciplinario para la promoción del bienestar de los adultos

mayores vulnerables del Hogar Padre Lamónaca”. Año 2018: “En campaña, segunda edición” Proyecto

interdisciplinario e interuniversitario de Promoción de la Salud Mental- En Campaña segunda edición – FCC- EEFCM. UNC-S21.

Downloads

Published

2020-12-16

Issue

Section

RELATOS DE EXPERIENCIAS

How to Cite

Prácticas comunitarias transformadoras desde la promociónde la salud mental . Relato de la experiencia. Escuela de Enfermería – F.C.M. y Facultad de Ciencias de la Comunicación. (2020). Crear En Salud, 13. https://revistas.unc.edu.ar/index.php/revcs/article/view/31451