La gran transformación universitaria:

del Manifiesto Liminar cordobés (1918) al proyecto de Ley Ómnibus (2024)

Authors

  • Franco Riquelme Universidad Nacional de Cuyo, Mendoza

DOI:

https://doi.org/10.31050/re.vi52.46176

Keywords:

University reform, Fundamental rights, Democracy, Political culture, Social movements

Abstract

This article is an analysis carried out from Historical Sociology with the objective of studying the university situation in Latin America  from a long-term perspective because the present (the current situation) cannot be explained if historical processes are not taken  into account ( changes and continuities). For this reason, I have chosen as the central starting point of my arguments the role of the  University Reform (1918) that it had in the expansion of the fundamental rights of students as well as the formation of various social  movements and demands that remain in force until today. our days. Likewise, I develop and expose issues-problems that in recent  Latin American years have been marking the academic as well as political-social agenda and it is regarding the democratic issue,  governmentality and a political culture pendulum between dialogue and/or the occlusion of the voice dissident politics, all this  adding up to a historical context of strong advance of the right in our societies. This right-wing political positioning is implying a  setback in the social achievements made in society as a whole and this includes, par excellence, the educational system. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ansaldi, Waldo (2018): Como carrera de antorchas. La Reforma Universitaria, de Córdoba a Nuestra América. En: Revista de la Red Intercátedras de Historia de América Latina Contemporánea, Año 5, N°9. Córdoba, diciembre 2018- mayo 2019.

Arpini, Adriana [compiladora] (2017): Fragmentos y episodios. Expresiones del pensamiento crítico de América Latina y el Caribe en el siglo XX, Guaymallén, Editorial Qellqasqa.

Betto Frei (2012): Cómo derechizar a un izquierdista. Disponible en: http://www.cubadebate.cu/opinion/2012/09/22/como-derechizar-a-un-izquierdista/

Chiroleu, Adriana (2018): Democratización y masificación universitaria: una mirada sobre desigualdades y políticas públicas en el centenario de la reforma de 1918. En: Integración y Conocimiento, N°8, Vol.I. Link: https://ri.conicet.gov.ar/handle/11336/100497

Dussel, Enrique (2008): Meditaciones anti-cartesianas: Sobre el origen del anti-discurso filosófico de la modernidad. En: Tabula Rasa. Bogotá- Colombia, N° 9, julio-diciembre 2008, pp.153-197

Feierstein, Daniel (2023): La construcción del enano fascista. Los usos del odio como estrategia política en Argentina. Buenos Aires, Clave Intelectual.

Mariátegui, Carlos [1928] (2008): La Reforma Universitaria. En: La reforma universitaria: desafíos y perspectivas noventa años después, Buenos Aires, CLACSO. Link: https://biblioteca.clacso.edu.ar/clacso/gt/20101109083911/22mariate.pdf

Pitelli, C. y Hermo, P. (2011): La reforma universitaria de Córdoba (Argentina) de 1918. Su influencia en el origen de un renovado pensamiento emancipatorio en América Latina. En: Historia De La Educación, 29, 135–156. Recuperado a partir de https://revistas.usal.es/tres/index.php/0212-0267/article/view/8162

Svampa, Maristella (2004): Fragmentación espacial y procesos de integración social hacia arriba: socialización, sociabilidad y ciudadanía. Espiral, vol. XI, núm. 31, septiembre-diciembre, pp.55-84, Universidad de Guadalajara, México.

Tcach, César (2018): La reforma de Córdoba: calidoscopio de ideas y laboratorio de experiencias en América Latina y El Caribe. En: Società Mutamento Politica, Vol. 9, N º17, pp.191-208, Firenze.

Therborn, Göran (2015): Los campos de exterminio de la desigualdad. Buenos Aires, Fondo de Cultura Económica.

Y. Acosta; W. Ansaldi; V. Giordano y L. Soler [coords.] (2015): América Latina piensa América Latina, Buenos Aires, CLACSO.

Valdés, María (2017): ¿Dónde estamos? Desigualdad y reformas tributarias en América Latina. Publicado en la revista Nueva Sociedad N°272, noviembre-diciembre.

Published

2024-08-19

How to Cite

Riquelme, F. (2024). La gran transformación universitaria:: del Manifiesto Liminar cordobés (1918) al proyecto de Ley Ómnibus (2024). Estudios Digital, (52), 83–102. https://doi.org/10.31050/re.vi52.46176