A cycle of federal songs The representations of Rosas and his time in popular music of the first half of the 20th century

Authors

  • Leandro Pankonin Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas

DOI:

https://doi.org/10.31050/re.vi45.32240

Abstract

In this article we will analyze the representations about the figure of Rosas and his time, produced from popular music, between the late 1920s and the 1940s. We will work in particular on the federal song cycle, which had Ignacio Corsini as its central figure, although not exclusively. Based on its analysis, we will seek to delve into the way in which national imaginaries, popular music and the problem of past uses could have interacted during that cycle. In particular, we will seek to integrate this repertoire of songs, given how prolific and popular it was, in a comprehensive look at the way in which that society could have built its representations on the time of Rosas.

References

Adamovsky, E. (2019). El gaucho indómito: de Martín Fierro a Perón, el emblema imposible de una nación desgarrada. Buenos Aires, Argentina: Siglo XXI.

Cattaruzza, A. (2007). Los usos del pasado. La historia y la política argentinas en discusión, 1910-1945 .Buenos Aires, Argentina: Sudamericana.

Cattaruzza, A. (2017). El pasado como problema político. Anuario IEHS, 32, 59-78.

Chamosa, O. (2013). Breve historia del folclore argentino (1920-1970). Identidad, política y nación. Buenos Aires, Argentina: Edhasa.

Chindemi, J. y Vila, P. (2017). La música popular argentina entre el campo y la ciudad: música campera, criolla, nativa, folklórica, canción federal y tango. ArtCultura, 19 (34).

Devoto, F. y Pagano, N. (2009). Historia de la historiografía argentina. Buenos Aires, Argentina: Sudamericana.

Frith, S. (2001). Hacia una estética de la música popular. En: Cruces Villalobos, F. (Ed.). Las culturas musicales: lecturas de etnomusicología, pp. 413-436. Madrid, España: Trotta.

González Velasco, C. (2018). Otros escenarios para la política en los años veinte: el teatro de género chico. En: Gayol, S. y Palermo, S. (Eds.), Política y cultura de masas en la Argentina de la primera mitad del siglo XX. Los Polvorines, Argentina: UNGS.

Goebel. M. (2013). La Argentina partida: Nacionalismos y políticas de la historia. Buenos Aires, Argentina: Prometeo.

Halperín Donghi, T. (2005). El revisionismo histórico argentino como visión decadentista de la historia nacional. Buenos Aires, Argentina: Siglo XXI.

Karush, M. B. (2013). Cultura de clase. Radio y cine en la creación de una Argentina dividida (1920–1946). Buenos Aires, Argentina: Ariel.

Macor, D. (1995). Imágenes de los años treinta. La invención de la década del treinta en el debate político intelectual de la Argentina sesentista. Documento de Trabajo nº 3, Programa de Estudios Interdisciplinarios de Historia Social. Santa Fe, Argentina: UNL.

Mamani, A. (2015). Caudillismo, música folklórica y usos políticos del pasado. Félix Luna y la polémica historiográfica en torno a Los Caudillos. Cuadernos de Historia. Serie economía y sociedad, 13/14, 247-263.

Molinero, C. (2011). Militancia de la canción. Política en el canto folklórico de la Argentina (1944-1975). Buenos Aires, Argentina: Ediciones de Aquí a la vuelta/ Ross.

Prieto, Adolfo (1959). Proyección del rosismo en la literatura argentina. Rosario, Argentina: UNL.

Quattrocchi Woisson, D. (1995). Los males de la memoria. Historia y política en la Argentina. Buenos Aires, Argentina: Emecé.

Rea, L. Argentine Serialised Radio Drama in the Infamous Decade, 1930-1943: Transmitting Nationhood. Farnham, Inglaterra: Ashgate.

Saítta, S. (2019).Los usos de la historia en los comienzos de la radio argentina. Revista Latinoamericana de Ciencias de la Comunicación, 18 (32), 326-337.

Salvatore, R. (1996). Fiestas Federales: Representaciones de la República en el Buenos Aires rosista. Entrepasados, 11, 45-68.

Smith, A. (2009). Ethno-Symbolism and Nationalism. A Cultural Approach. New York, Estados Unidos: Routledge.

Stortini, J. (2004). Polémicas y crisis en el revisionismo argentino: el caso del Instituto de Investigaciones Históricas “Juan Manuel de Rosas”. En Devoto, F. y Pagano, N. (Eds.). La historiografía académica y la historiografía militante en Argentina y Uruguay, pp. 81-106. Buenos Aires, Argentina: Biblos.

Ulanovsky, C. (1995). Días de radio (1920-1959): historia de los medios de comunicación en la Argentina. Buenos Aires, Argentina: Emecé.

Downloads

Published

2021-02-23

How to Cite

A cycle of federal songs The representations of Rosas and his time in popular music of the first half of the 20th century. (2021). Estudios Digital, 45, 99-116. https://doi.org/10.31050/re.vi45.32240