Catholic denominational schools. Chronicle of its landing in Cordoba at the beginning of the 20th century
DOI:
https://doi.org/10.31050/re.vi42.25133Keywords:
Catholic Church, State, schools, educationAbstract
The Argentine Catholic Church occupied a hegemonic place in the education of children and young people until 1884 when President Roca promulgated Law 1420, which promoted free and secular schooling. From then on he lost part of his hegemony, but he did not renounce his interest in educational matters and in building a Christian state. For the Catholic Church, the end of the 19th century was a turning point in its dispute and offensive with the state to maintain control of souls. That dispute was not always the same, nor were the same weapons used in their combat. There were periods of close alliances and others where relations became irreconcilable. In this article, studies carried out by historians on the relationship of the Catholic Church with the national and provincial states are recovered, to articulate them with the arrival of different congregations in Cordoba at the beginning of the 20th century dedicated to the education of the wealthy classes. The creation of Catholic denominational schools was a political strategy that helped to maintain control of morality and good customs in the city.
References
Bischoff, E. (1990). Fecunda siembra de piedad y letras. Córdoba: Centenario del colegio de Santo Tomás de Aquino. Córdoba, Argentina: Colegio Santo Tomás.
Bourdieu, P. (2000). Sobre el poder simbólico, en Intelectuales, política y poder, (traducción de Alicia Gutiérrez). Buenos Aires, Argentina: UBA/ Eudeba.
Crespo, H. (1994). Por una revaloración de la obra del Deán Gregorio Funes, Estudios, (3).
Funes, G. (1994[1813]). Plan de Estudios para la Universidad de Córdoba, Estudios, (3), 217-253.
Di Stefano, R. y Zanatta L. (2009) .Historia de la iglesia argentina. Buenos Aires, Argentina: Sudamericana.
Dubet, F. y Martuccelli, D. (1998). En la escuela. Sociología de la experiencia escolar. Buenos Aires, Argentina: Losada.
Durkheim, E. (1992). Historia de la educación y de las doctrinas pedagógicas. Madrid, España: La Piqueta.
Elías, N. (1987). El proceso de civilización. Madrid, España: Fondo de Cultura Económica.
Margulis, M. y Belvedere, C. (1999).La ‘racialización’ de las relaciones de clase en Buenos Aires: Genealogía de la discriminación, en Margulis, M. y Urresti, M. La segregación negada. Buenos Aires, Argentina: Biblos.
Puiggrós, A. (2006). ¿Qué pasó en la educación argentina? Breve historia desde la conquista hasta el presente. Buenos Aires, Argentina: Galerna.
Roitenburd, S. (2001). Educación y control social. El Nacionalismo Católico Cordobés (1862-1944) en Puiggrós, A. (Ed). La educación en las provincias y territorios nacionales (1885-1945). Historia de la Educación Argentina. Tomo IV. Buenos Aires, Argentina: Galerna.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Aquellos autores/as que publiquen en esta revista, aceptan los términos siguientes:- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cual estará simultáneamente sujeto a la Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial 4.0 Internacional que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) luego del proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).