Innovative entrepreneurs? The interpellative efficacy of agribusinesses in the identification of Buenos Aires agricultural actors

Authors

  • Dolores Liaudat Universidad Nacional de Quilmes. Universidad Nacional de La Plata. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas.

DOI:

https://doi.org/10.31050/re.v0i41.23434

Keywords:

agribusiness, identifications, hegemony

Abstract

The aim of this article is to examine the influence of the agribusiness discourse, which is hegemonic in public sphere, in individual economic-labour identifications of the pampeanagricultural actors. We take as study object different agricultural actors of Buenos Aires province. The analysiscorpusconsists of 42 in-depth interviews conducted in two Buenos Aires counties (Ayacucho and Baradero) and 329 surveys carried out in 27 of the 30 homogeneous agro-economic zones of that province. From this study, we give an account that although the productive transformations promoted by the agribusinessdiscoursehave become predominant in the pampean agriculture, in the agricultural actors identifications persist subjective positions that adhere to other discursivities with historical presence in the sector, and that come into tension with the identity profile promoted by agribusiness.

References

Althusser, L. (1970). Ideología y aparatos ideológicos del Estado. Buenos Aires, Argentina: Nueva Visión.

Álvarez, R., Leavy, S. y Marino, M. (2009). Zonas Agroeconómicas Homogéneas Buenos Aires Norte. Buenos Aires, Argentina: INTA.

Balsa,J. (2008). La ideología de los productores rurales pampeanos. En: Realidad Económica, 237 (10), 55-79.

Balsa, J., De Martinelli, G y Liaudat, D. (2017). La ideología de los productores rurales bonaerenses en la actualidad. EnG. De Martinelli y M. Moreno (Comps.).Cuestión agraria y agronegocios en la región pampeana. Tensiones en torno a la imposición de un modelo concentrador. Bernal, Argentina: Universidad Nacional de Quilmes.

Bourdieu, P. (1985). ¿Qué significa hablar? Economía de los intercambios Lingüísticos. Madrid, España: Akal.

Carniglia, E. (2011). Las ruralidades de la prensa. Agronegocio, tecnología y agrarismo. Río Cuarto, Argentina: Universidad Nacional de Río Cuarto.

Gramsci, A. (1981-1999). Cuadernos de la Cárcel. México, México: Era.

Gras, C. (2009). El nuevo empresariado agrario: sobre la construcción y los dilemas de sus organizaciones. EnC. Gras y V. Hernández (Coords.).La Argentina rural De la Agricultura familiar a los agronegocios, pp. 215-236. Buenos Aires, Argentina: Biblos.

Gras, C. y Hernández, V. (2016). Radiografía del nuevo campo argentino. Del terrateniente al empresario transnacional. Buenos Aires, Argentina: Siglo XXI.

Grimson, A. (2011). Los límites de la cultura. Crítica de las teorías de la identidad. Buenos Aires, Argentina: Siglo XXI.

Hall, S. (2003). Introducción: ¿Quién necesita identidad? En S. Hall y P. Du Gay (Comps).Cuestiones de identidad cultural, pp. 13-39. Buenos Aires-Madrid, Argentina-España: Amorrortu.

Hernández, V. (2007). El fenómeno económico y cultural del boom de la soja y el empresariado innovador. Desarrollo Económico, 47 (187), 331-365.

Hernández, V. (2009). La ruralidad globalizada y el paradigma de los agronegocios en las pampas gringas. En C. Gras y V. Hernández (Coords.).La Argentina rural De la Agricultura familiar a los agronegocios, pp. 39-64. Buenos Aires, Argentina: Biblos.

Laclau, E. (2009). La razón populista. Buenos Aires, Argentina: Fondo de Cultura Económica.

Laplanche, J. y Pontalis, J.B. (1985) «Post-scriptum», in Fantasmeoriginaire, fantasmes des origines, origines du fantasme. Paris, Francia: Hachette, textes du XX Siècle.

Liaudat, D. (2015). La construcción hegemónica de las entidades técnicas en el agro argentino: análisis de los discursos de AAPRESID y AACREA en la última década. Mundo Agrario, 16 (32). Recuperado de http://www.mundoagrario.unlp.edu.ar/article/view/MAv16n32a04

Manildo, L. (2009). Las fronteras sociales de la identidad. El impacto de las transformaciones recientes en el agro pampeano sobre la construcción del “nosotros” social. En XXVII Congreso de la Asociación Latinoamericana de Sociología. VIII Jornadas de Sociología de la Universidad de Buenos Aires. Asociación Latinoamericana de Sociología, Buenos Aires. Recuperado dehttp://cdsa.aacademica.org/000-062/457.pdf

Mosciaro, M. y Dimuro, V. (2009). Zonas Agroeconómicas Homogéneas Buenos Aires Sur. Buenos Aires, Argentina: INTA.

Muzlera, J. (2009). Transformaciones, continuidades y tensiones en el mundo chacarero. La herencia en la pampa gringa. En C.Gras y V. Hernández (Coords.).La Argentina rural De la Agricultura familiar a los agronegocios, pp. 135-152. Buenos Aires, Argentina: Biblos.

Pucciarelli, A. (1997). Estructura agraria de la pampa bonaerense. Los tipos de explotaciones predominantes en la provincia de Buenos Aires. En O. Barsky y A. Pucciarelli.El agro pampeano. El fin de un período(pp. 206-287). Buenos Aires, Argentina: Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales-Universidad de Buenos Aires.

Van Dijk, T. A (1999). Ideología. Una aproximación multidisciplinaria. Barcelona, España: Gedisa.

Weber, M. (1996). Economía y Sociedad. México, México: Fondo de Cultura Económica.

Downloads

Published

2019-02-11

How to Cite

Innovative entrepreneurs? The interpellative efficacy of agribusinesses in the identification of Buenos Aires agricultural actors. (2019). Estudios Digital, 41, 87-107. https://doi.org/10.31050/re.v0i41.23434