Cell phone and Internet use: its relationship with planning and interference control functions

Main Article Content

Mariela Cabañas
Celina Korzeniowski

Abstract

This study aimed to identify the frequency of cell phone and Internet use by Argentine teenagers, and to analyze its relationship with their executive planning and interference control functions. The sample consisted of 90 adolescents, age 13 to 15 (X = 14 years, SD = 0.821), 53% of whom were female. The Internet Dependence, Mobile Phone Dependence, Porteus Maze and Stroop Tests were administered. Correlation analysis revealed a significant negative association between adolescents’ interference control capacity and their frequency of Internet use (r =.24, p < 0.05). Excessive use of information and communication technologies and their potential impact on self-regulatory processes are discussed.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Cabañas, M., & Korzeniowski, C. (2015). Cell phone and Internet use: its relationship with planning and interference control functions. Argentinean Journal of Behavioral Sciences, 7(1). https://doi.org/10.32348/1852.4206.v7.n1.7634
Section
Original Articles
Author Biographies

Mariela Cabañas, Universidad del Aconcagua. Facultad de Psicología

Docente de la Facultad.

Celina Korzeniowski, Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Instituto de Ciencias Humanas, Sociales y Ambientales

Becaria de postgrado de INCIHUSA_CCT_CONICET. Docente e investigadora de la Facultad de Psicología. Universidad del Aconcagua. Mendoza. Argentina

References

Anderson, P. (2002). Assessment and development of executive function (EF) during child-hood. Child Neuropsycholy, 8(2), 71–82. doi:10.1076/chin.8.2.71.8724

Arango-Forero, G., Bringué-Sala, X., & Sádaba-Chalezquer, C. (2010). La generación interactiva en Colombia: adolescentes frente a la Internet, el celular y los videojuegos. Anagramas, 9(17), 45-56. Recuperado de: http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1692-25222010000200004&lng=en&nrm=iso

Armstrong, V., Brunet, P., He, C., Nishimura. M., & Poole, H. (2006). What Is so Critical?: A Commentary on the Reexamination of Critical Periods. Developmental Psychobiology, 48(4), 326-331. doi: 10.1002/dev.20135

Best, J., Miller, P., & Naglieri, J. (2011).Relations between Executive Function and Academic Achievement from Ages 5 to 17 in a Large, Representative National Sample. Learn Individ Differ, 21(4), 327-336. doi:10.1016/j.lindif.2011.01.007

Capilla, A., Romero, D., Maestú, F., Campo, P., Fernandez, S., Gonzalez-Marques, J., Fernández, A., & Ortiz, T. (2004). Emergencia y Desarrollo Cerebral de las Funciones Ejecutivas. Actas Esp Psiquiatría, 32 (2), 377-386

Carbonell, X., Fúster, H., Chamarro, A., & Oberst, U. (2012). Adicción a Internet y móvil: una revisión de estudios empíricos españoles. Papeles del Psicólogo, 33(2), 82-89. Recuperado de:http://www.cop.es/papeles

Checa, P., & Rueda, M. R. (2011). Behavioral and Brain Measures of Executive Attention and School Competence in Late Childhood. Developmental Neuropsychology, 36(8), 1018–1032. doi:10.1080/87565641.2011.591857

Chóliz, M. (2010) Guía PrevTec 3.1 Programa de Prevención de Adicciones Tecnológicas. Valencia: FEPAD

Chóliz, M., & Villanueva, V. (2011) Evaluación de la adicción al móvil en la Adolescencia. Revista Española de Drogodependencia, 36 (2), 165-184. Recuperado de http://www.aesed.com/descargas/revistas/v36n2_3.pdf

Davidson, M., Amso, D., Anderson, L., & Diamond, A. (2006). Development of cognitive control and executive functions from 4 to13 years: Evidence from manipulations of memory, inhibition, and task switching. Neuropsychology, 44, 2037–2078.

Diamond, A. (2013). Executive functions. Annual Review of Psychology, 64(1), 135-168. doi: 10.1146/annurev-psych-113011-143750

Díaz, A., Martín, R., Jiménez, J. E., García, E., Hernández, S., & Rodríguez, C. (2012). Torre de Hanoi: datos normativos y desarrollo evolutivo de la planificación. European Journal of Education and Psychology, 5(1), 79-91. Recuperado de: http://www.ejep.es/index.php/journal/article/view/92

Echeverría, J. (2008). Apropiación social de las tecnologías de la información y la comunicación. Revista CTS, 4(10), 171-182. Recuperado de: http://www.scielo.org.ar/pdf/cts/v4n10/v4n10a11.pdf

Freidman, N. P., & Miyake, A. (2004). The relations among inhibition and interference control functions: A latent-variable analysis. Journal of Experimental Psychology: General, 133(1), 101–135. doi: http://psycnet.apa.org/doi/10.1037/0096-3445.133.1.101

George, D., & Mallery, M. (2003). Using SPSS for Windows step by step: A simple guide and reference. Boston, MA: Allyn & Bacon.

Golden, C.J. (2005). Stroop Test de colores y palabras. Manual (4a edición). Madrid: TEA.

Graner, C., Beranuy, M., Sánchez-Carbonell, X., Chamorro, A., & Castellana, M. (2007). Qué uso hacen los jóvenes y adolescentes de internet y del móvil. Comunicación e Xuventude, 7, 71-90. Recuperado de http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2648887

Hernández-Sampieri, R., Fernández-Collado, C., & Baptista Lucio, P. (2010). Metodología de la Investigación. Quinta Edición. México, Alvarado Obregón: Mc Graw Hill.

Jaeger, A. (2013). Inhibitory control and the adolescent brain: a review of fMRI research. Psychology & Neuroscience, 6 (1), 23-30. doi: 10.3922/j.psns.2013.1.05

Korzeniowski, C., & Ison, M. (2014). Baremos preliminares del Test Laberintos de Porteus para escolares mendocinos de 6 a 12 años de edad. Manuscrito en preparación.

Lalondea, G., Henry, M., Drouin-Germain, A., Nolin, P., & Beauchampa, M.H. (2013). Assessment of executive function in adolescence: A comparison of traditional and virtual reality tools. Journal of Neuroscience Methods, 219, 76–82. Recuperado de: http://dx.doi.org/10.1016/j.jneumeth.2013.07.005

Linne, J. (2014). Common Uses of Facebook among Adolescents from Different Social Sectors in Buenos Aires City. Comunicar, 43(XXII), 189-197. doi: http://dx.doi.org/10.3916/C43-2014-19

MacLeod, C.M., & MacDonald, P.A. (2000). Interdimensional interference in the Stroop effect: uncovering the cognitive and neural anatomy of attention. TrendsCogn.Sci., 4, 383–391.doi: 10.1016/S1364-6613(00)01530-8

Marino, J.C. (2010). Actualización en tests neuropsicológicos de funciones ejecutivas. Revista Argentina de Ciencias del Comportamiento, 2, 34-45. Recuperado de: http://revistas.unc.edu.ar/index.php/racc/article/view/5268/5431

Marino, J.; Fernández, A., & Alderete, A. (2001). Valores Normativos y Validez Conceptual del Test de Laberintos de Porteus en una Muestra de Adultos Argentinos. Revista Neurológica Argentina, 26(3), 102-107. Recuperado de: http://www.imbiomed.com.mx/1/1/articulos.php?method=showDetail&id_articulo=15965&id_seccion=1257&id_ejemplar=1646&id_revista=95

Marco-Puche, C. (2013). Prevención de la adicción a videojuegos: eficacia de las técnicas de control de la impulsividad en el programa (Tesis doctoral). Recuperada de: http://roderic.uv.es/handle/10550/184

Marco-Puche, C. y Chóliz, M. (2012). Impulsividad y dependencia de videojuegos en adolescentes. En Gonzalez, C.; Gonzalez, D; Guil, R. y Mestre, J. Aportaciones recientes al estudio de la motivación y las emociones. Ed: Fenix. Sevilla

Miyake, A., Friedman, N. P., Emerson, M.J., Witzki, A., Howerter, A., & Wager, T. (2000). The unity and diversity of executive functions and their contributions to complex frontal lobe tasks: A latent variable analysis. Cognitive Psychology, 41, 49-100. doi: 10.1006/cogp.1999.0734

Moreno, A., & Del Barrio, C. (2000). La experiencia Adolescente. A la búsqueda de un lugar en el mundo. Buenos Aires: Ed. Eique.

Navas, J.F., Torres, A., Cándido, A., & Perales, J. C. (2014). ¿Nada o un poco? ¿Mucho o demasiado? La impulsividad como marcador de gravedad en niveles problemático y no problemático de uso de alcohol e Internet. Adicciones, 26(2), 146-158. Recuperado de: http://www.adicciones.es/files/NadaounpocoalcoholeInternet.pdf

Pedrero-Pérez, E., Rodríguez-Monje, M. T., & Ruiz-Sánchez de León, J. M. (2012). Adicción o abuso del teléfono móvil. Revisión de la literatura. Adicciones, 24(2), 139-152. Recuperado de: http://www.adicciones.es/files/pedrero%20139-152.pdf

Pennequin, V., Sorel, O., & Fontaine, R. (2010). Motor planning between 4 and 7 years of age: Changes linked to executive functions. Brain and Cognition, 74, 107–111. doi:10.1016/j.bandc.2010.07.003

Perez-Bohollo, R. (2009). Los limites de las TIC en el entorno educativo. Revista Ciclos Formativos, 22(2), 149-160. Recuperado de http://www.csi-csif.es/andalucia/modules/mod_ense/revista/pdf/Numero_22/ANTONIO%20RAFAEL_PEREZ_BOHOLLO01.pdf

Pineda, D.A. (2000). La función ejecutiva y sus trastornos. Revista de Neurología; 30 (8), 764-768

Portellano-Pérez, J. A. (2005). Cómo desarrollar la inteligencia: Entrenamiento neuropsicológico de la atención y las funciones ejecutivas. Madrid: Somos.

Porteus, S.D. (2006). Laberintos de Porteus (4a ed). Madrid: TEA Ediciones

Prencipe, A., Kesek, A., Cohen, J., Lammc, C., Lewis, M., & Zelazo, P. D. (2011). Development of hot and cool executive function during the transition to adolescence. Journal of Experimental Child Psychology, 108, 621–637. doi:10.1016/j.jecp.2010.09.008

Puerta-Cortés, D. X., & Carbonell, X. (2014). El modelo de los cinco grandes factores de personalidad y el uso problemático de Internet en jóvenes colombianos. Adicciones, 26(1), 54-61. Recuperado de: http://www.adicciones.es/files/Puerta_ARTIC.pdf

Rodríguez-Puentes, A. P., & Fernández-Parra, A. (2014). Relación entre el tiempo de uso de las redes sociales en Internet y la salud mental en adolescentes colombianos. Acta Colombiana de Psicología, 17(1), 131-140. doi: 10.14718/ACP.2014.17.1.13

Romine, C., & Reynolds, C. (2005). A model of the Development of Frontal Lobe Functioning: Findings from a Meta-Analysis. Applied Neuropsychology, 12 (4), 190-201. doi: 10.1207/s15324826an1204_2

Rueda, M. R., Posner, M. I., & Rothbart, M. K. (2005). The Development of Executive Attention: Contributions to the Emergence of Self-Regulation. Developmental Neuropsychology, 28(2), 573-594. doi:10.1207/s15326942dn2802_2

Ruiz-Olivares, R.; Lucena, V.; Pino, M., & Herruzo, J. (2010). Análisis de comportamientos relacionados con el uso/abuso de Internet, teléfono móvil, compras y juego en estudiantes universitarios. Adicciones, 22(4), 301-310. Recuperado de: http://www.adicciones.es/files/301-310%20herruzo.pdf

Sánchez-Carbonell, X., Beranuy, M., Castellana, M.; Chamorro, A., & Oberst, U. (2008). La adicción a Internet y al móvil: ¿moda o trastorno? Adicciones, 20(2), 149-159. Recuperado de http://www.adicciones.es/files/Sanchez-Carbonell.pdff.pdf

Sánchez-Carpintero, R., & Narbona, J. (2004). El sistema ejecutivo y las lesiones frontales en el niño. Revista de Neurología, 39(2), 188-191. Recuperado de: http://www.revneurol.com/sec/resumen.php?or=web&i=e&id=2004251#

Secades-Villa, R., Calafat, A., Fernández-Hermida, J.R., Juan, M., Duch, M., Skärstrand, E. Becoña, E., & Talic, S. (2014). Duration of Internet use and adverse psychosocial effects among European adolescents. Adicciones, 26(3), 247-253. Recuperado de: http://www.adicciones.es/files/247-253_00000_Secades_ARTIC.pdf

Shapira, N. A., Goldsmith, M. D., Keck, P. E., Khosla, U. M., & McElroy, S. L. (2000). Psychiatric features of individuals with problematic internet use. Journal of Affective Disorders, 57, 267-272. doi: 10.1016/S0165-0327(99)00107-X

Shing, Y. L., Lindenberger, U., Diamond, A., Li, S., & Davidson, M. (2010). Memory Maintenance and Inhibitory Control Differentiate from Early Childhood to Adolescence. Developmental Neuropsychology, 35(6), 679-697. doi: 10.1080/87565641.2010.508546

Stone, J., & Church, J. (1982). Niñez y Adolescencia. Buenos Aires: Ed. Horme.

Swanson, H. L. (2006). Cross-sectional and incremental changes in working memory and mathematical problem solving. Journal of Educational Psychology, 98(2), 265-281.

Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2001). Using multivariate statistics (4a ed.) Boston: Allyn and Bacon.

Viñas-Poch, F. (2009). Uso autoinformado de Internet en adolescentes: perfil psicológico de un uso elevado de la red. International Journal of Psychology and Psychological Therapy, 9 (1), 109-122. Recuperado de http://www.researchgate.net/publication/28299466_Uso_autoinformado_de_Internet_en_adolescentes_perfil_psicolgico_de_un_uso_elevado_de_la_red/file/d912f4fe80b10685e8.pdf

Welsh, J. A., Nix, R. L., Blair, C., Bierman, L., & Nelson, K.E. (2010).The Development of Cognitive Skills and Gains in Academic School Readiness for Children From Low-Income Families. Journal of Educational Psychology, 102(1), 43–53. doi: 10.1037/a0016738

Wright, A., & Diamond, A. (2014). An effect of inhibitory load in children while keeping working memory load constant. Frontiers in Psychology, 5, 1-9. doi: 10.3389/fpsyg.2014.00213