Evidence for Validity and Reliability of the Scale of Goals of Study in Peruvian Undergraduate Students.
Main Article Content
Abstract
The objective of this instrumental study was to analyze the psychometric properties of the Study Goals Scale (EME). The sample taken was of 287 university students from Lima, (66% men), ages 18 to 26 years old (M = 19.66, SD = 1.64). A confirmatory factor analysis was performed where a structure of three factors related to goodness of fit indices is valid (CFI = .92, SRMR = .06, RMSEA = .07). In addition, positive correlations were found between the EME and the Specific Perceived Self-Efficacy Scale of Academic Situations (EAPESA), as well as with the Academic Self-regulation dimension of the Academic Procrastination Scale (EPA). The internal consistency reliability of the EME was: learning (ω = .90); achievement (ω = .88) and social reinforcement goals (ω = .88). In conclusion, the EME has appropriate evidence of validity and reliability in this sample.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
La RACC aplicará la licencia internacional de atribuciones comunes creativas (Reconocimiento 4.0 Internacional: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/).
Bajo esta licencia, se permite cualquier explotación de la obra, incluyendo la explotación con fines comerciales y la creación de obras derivadas, la distribución de las cuales también está permitida sin ninguna restricción. Esta licencia es una licencia libre según la Freedom Defined. La única condición es que siempre y en todos los casos se cite a los autores y a la fuente original de publicación (i.e., RACC). Esta licencia fue desarrollada para facilitar el acceso abierto, gratuito y libre a trabajos originales científicos y artísticos.
How to Cite
References
Alarcón, K. S. A. (2016). Los jóvenes y la educación superior en el Perú. (Tesis de Grado). Universidad Federal de Integración Latino Americana, Foz do Iguaçu, Paraná, Brasil. Recuperado de: https://dspace.unila.edu.br/handle/123456789/4238
Alarcón, L. A., Balderrama, J. A., & Navarro, R. (2017). Content validity by experts judgment: Proposal for a virtual tool. Apertura, 9(2), 42–53. doi: 10.32870/ap.v9n2.993
Arriaga, J. (2017). La deserción universitaria es un problema global. Recuperado de: https://www.lavoz.com.ar/ciudadanos/la-desercion-universitaria-es-un-problema-global
Ato, M., López, J., & Benavente, A. (2013). Un sistema de clasificación de los diseños de investigación en psicología. Anales de Psicología, 29(3), 1038-1059. doi: 10.6018/analesps.29.3.178511
Busko, D. (1998). Causas y consecuencias del perfeccionismo y la dilación: un modelo de ecuación estructural. (Tesis de Maestría). Universidad de Guelph, Guelph, Ontario, Canadá .Recuperado de: http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.456.4450&rep=rep1&type=pdf
Charter, R. (2003). A Breakdown of Reliability Coefficients by Test Type and Reliability Method, and the Clinical Implications of Low Reliability. The Journal of General Psychology, 130(3), 290–304. doi: 10.1080/00221300309601160
Corral, N., & Leite, A. (2002). Metas académicas y rasgos cognitivo-motivacionales de estudiantes universitarios. Revista Electrónica de Ciencia y Técnica de la Universidad Nacional del Nordeste de Argentina, 2(18), 53-71.
Correa, A. S., Cuevas, M. D. R., & Villaseñor, M. (2016). Bienestar psicológico, metas y rendimiento académico. Vertientes Revista Especializada en Ciencias de la Salud, 19(1), 29-34.
Covarrubias-Apablaza, C. G., Acosta-Antognoni, H., & Mendoza-Lira, M. (2019). Relación de Autorregulación del Aprendizaje y Autoeficacia General con las Metas Académicas de Estudiantes Universitarios. Formación Universitaria, 12(6), 103–114. doi: 10.4067/s0718-50062019000600103
Domínguez-Lara, S. (2019). Correlación entre residuales en análisis factorial confirmatorio: una breve guía para su uso e interpretación. Interacciones, 5(3), e207. doi: 10.24016/2019.v5n3.207
Domínguez-Lara, S. A., Villegas, G., Yauri, C., Mattos, E., & Ramírez, F. (2012). Propiedades psicométricas de una escala de autoeficacia para situaciones académicas en estudiantes universitarios peruanos. Revista de Psicología, 2(1), 27-39.
Domínguez-Lara, S. A., Villegas García, G., & Centeno Leyva, S. B. (2014). Procrastinación académica: validación de una escala en una muestra de estudiantes de una universidad privada. Liberabit, 20(2), 293-304.
Durán-Aponte, E., & Arias-Gómez, D. (2015). Orientación a las metas académicas, persistencia y rendimiento en estudiantes del Ciclo de Iniciación Universitaria. Revista de Docencia Universitaria, 13(2), 189-205. doi: 10.4995/redu.2015.5444
Durán-Aponte, E., & Arias-Gómez, D. (2016). Validez del Cuestionario de Metas Académicas (CMA) en una muestra de estudiantes universitarios. Cuadernos Hispanoamericanos de Psicología, 15(1), 23–36. doi: 10.18270/chps..v15i1.1776
Dweck, C., & Leggett, E. (1988) A social-cognitive approach to motivation and personality. Psychological Review, 95(2), 256-273. doi: 10.1037/0033-295X.95.2.256
Escurra, L. M., Delgado, A. E., Guevara, G., Torres, M., Quesada, M., Morocho, J., … Santos, J. (2004). Relación entre el autoconcepto de las competencias, las metas académicas y el rendimiento en alumnos universitarios de la ciudad de Lima. Revista de Investigación en Psicología, 8(1), 87-106. doi: 10.15381/rinvp.v8i1.4235
Eurostat (2019). Smarter, Greener, More Inclusive? Indicators to Support the Europe 2020 Strategy. Recuperado de: https://ec.europa.eu/eurostat/documents/3217494/10155585/KS-04-19-559-EN-N.pdf/b8528d01-4f4f-9c1e-4cd4-86c2328559de
Flores, W. O. F., Gutiérrez, E., Corredor, O. L. L., Sarraipa, J., Lima, C. P., Merino, C., ... & Boticario, J. (2016). Centros de Apoyo y Desarrollo Educativo Profesional para la observación y disminución de la deserción universitaria. Ciencia e Interculturalidad, 18(1), 48–62. doi: 10.5377/rci.v18i1.3049
Gaeta, M. L., Cavazos, J., Sánchez, A. P., Rosário, P., & Högemann, J. (2015). Propiedades psicométricas de la versión mexicana del Cuestionario para la Evaluación de Metas Académicas (CEMA). Revista Latinoamericana de Psicología, 47(1), 16–24. doi: 10.1016/s0120-0534(15)30002-9
Guevara, C. J. (2018). Factores de la deserción forzosa institucional de estudiantes de Estudios Generales Letras de la PUCP. (Tesis de Maestría). Pontificia Universidad Católica del Perú, Lima, Perú. Recuperado de: http://tesis.pucp.edu.pe/repositorio/bitstream/handle/20.500.12404/13561/GUEVARA_PAREDES_FACTORES_DE_LA_DESERCION_FORZOSA_INSTITUCIONAL_DE_ESTUDIANTES_DE_ESTUDIOS_GENERALES_LETRAS_DE_LA_PUCP.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Gutiérrez, M., & Tomás, J. M. (2018). Clima motivacional en clase, motivación y éxito académico en estudiantes universitarios. Revista de Psicodidáctica, 23(2), 94–101. doi: 10.1016/j.psicod.2018.02.001
Hayamizu, T., & Weiner, B. (1991). A Test of Dweck’s Model of Achievement Goals as Related to Perceptions of Ability. The Journal of Experimental Education, 59(3), 226–234. doi: 10.1080/00220973.1991.10806562
Honicke, T., Broadbent, J., & Fuller-Tyszkiewicz, M. (2019). Learner self-efficacy, goal orientation, and academic achievement: exploring mediating and moderating relationships. Higher Education Research & Development, 39(4), 689–703. doi: 10.1080/07294360.2019.1685941
Izquierdo Cázares, G., & Mestanza Páez, R. C. (2017). Retos de la educación ante la deserción escolar universitaria. Revisión sistemática. Revista Científica Retos de la Ciencia, 1(2), 15-21.
La Rosa, C. A. (2015). Perspectiva de la motivación en estudiantes universitarios para logro de metas académicas. Revista Ciencias de la Educación, 26(46), 197-213.
Lloret-Segura, S., Ferreres-Traver, A., Hernández-Baeza, A., & Tomás-Marco, I. (2014). El análisis factorial exploratorio de los ítems: una guía práctica, revisada y actualizada. Anales de Psicología/Annals of Psychology, 30(3), 1151-1169.
Martínez, R. M., Tuya, L. C., Martínez, M., Pérez, A., & Cánovas, A. M. (2009). El coeficiente de correlación de los rangos de Spearman caracterización. Revista Habanera de Ciencias Médicas, 8(2), 1-20.
Medrano, L. A., & Muñoz-Navarro, R. (2017). Aproximación Conceptual y Práctica a los Modelos de Ecuaciones Estructurales. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 11(1), 219–239. doi: 10.19083/ridu.11.486
Merino, C. M., & Livia, J. L. (2009). Intervalos de confianza asimétricos para el índice la validez de contenido: Un programa Visual Basic para la V de Aiken. Anales de Psicología, 25(1), 169-171.
Michavila Pitarch, F. (2015). La acogida de los nuevos estudiantes. REDU. Revista de Docencia Universitaria, 13(2), 37-51. doi: 10.4995/redu.2015.5437
Morales, P. M. (2011). El Análisis Factorial en la construcción e interpretación de tests, escalas y cuestionarios. Madrid: Universidad Pontificia Comillas.
Nunnally, J. (1987). Teoría psicométrica. Ciudad de México: Mc Graw Hill.
Núñez, J. C. (2009). Motivación, aprendizaje y rendimiento académico. Trabajo presentado en X Congreso Internacional Galego-Português de Psicopedagogía, Braga, Universidade do Minho, Portugal.
Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico (2013). Panorama de la educación 2013: Indicadores de la OCDE. doi: 10.1787/eag-2013-es
Ornelas, M., Blanco, H., Gastélum, G., & Chávez, A. (2012). Autoeficacia percibida en la conducta académica de estudiantes universitarias. Formación Universitaria, 5(2), 17-26. doi: 10.4067/s0718-50062012000200003
Palenzuela, D. L. (1983). Construcción y validación de una escala de autoeficacia percibida específica de situaciones académicas. Análisis y Modificación de Conducta, 9(21), 185-219.
Parrino, M. D. C. (Diciembre, 2010). Deserción en el primer año universitario. Dificultades y logros. Trabajo presentado en X Coloquio Internacional sobre Gestión Universitaria en América del Sur, Mar del Plata, Argentina.
Pérez Villalobos, M. V., Díaz Mujica, A., González-Pienda, J. A., Núñez Perez, J. C., & Rosário, P. (2009). Escala de metas de estudio para estudiantes universitarios. Revista Interamericana de Psicología, 43(3), 449-455.
Plascencia, R. (2011). Deserción universitaria preocupa al mundo. Recuperado de: http://www.logrosperu.com/noticias/actualidad/707-mas-de-200-millones-dedolares-se-perdieron-en-dos-anos-por-desercion-universitaria.html
Sánchez-Hernández, G., Barboza-Palomino, M., & Castilla-Cabello, H. (2017). Análisis de la deserción y los factores asociados a la permanencia estudiantil en una universidad peruana. Actualidades Pedagógicas, 1(69), 169–191. doi: 10.19052/ap.4075
Santelices, V., Catalán, X., Horn, C., & Kruger, D. (2013). Determinantes de deserción en la educación superior chilena, con énfasis en efecto de becas y créditos. Santiago de Chile: Fondo de Investigación y Desarrollo en Educación - FONIDE.
Suárez, J. M., Fernández, A. P., & Zamora, Á. (2018). Las metas académicas con relación a las estrategias de autorregulación motivacional de valor. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 20(2), 15-24.
Travezaño, Z. (2018). Metas académicas y rendimiento escolar en alumnos de educación secundaria de la Institución Educativa Túpac Amaru-Cerro de Pasco. (Tesis de Grado). Universidad Nacional de Educación Enrique Guzmán y Valle, Lima, Perú. Recuperado de: http://repositorio.une.edu.pe/handle/UNE/1765
Valle, A. (1997). Determinantes cognitivo-motivacionales del rendimiento académico en estudiantes universitarios. (Tesis Doctoral). Universidad de La Coruña, La Coruña, España. Recuperado de: http://hdl.handle.net/2183/1100
Valle, A., Regueiro, B., Rodríguez, S., Piñeiro, I., Freire, C., Ferradás, M., & Suárez, N. (2015). Perfiles motivacionales como combinación de expectativas de autoeficacia y metas académicas en estudiantes universitarios. European Journal of Education and Psychology, 8(1), 1–8. doi: 10.1016/j.ejeps.2015.10.001
Valle Arias, A., González Cabanach, R., & Cuevas González, L. M. (1997). Patrones motivacionales en estudiantes universitarios: Características diferenciales. Revista de Investigación Educativa, 15(1), 125-146.
Viladrich, C., Angulo-Brunet, A., & Doval, E. (2017). Un viaje alrededor de alfa y omega para estimar la fiabilidad de consistencia interna. Anales de Psicología, 33(3), 755-782. doi: 10.6018/analesps.33.3.268401