Active listening: basis of the therapeutic relationship with the elderly person by Telenursing in a pandemic context

Authors

  • Camila Albornoz Salamé Universidad de O’Higgins, Chile
  • Vaitiare Bascuñán Jara Universidad de O’Higgins, Chile
  • Camila Luna Márquez Universidad de O’Higgins, Chile
  • Gonzalo Miranda Díaz Universidad de O’Higgins, Chile
  • Jenifer Muñoz Chaihueque Universidad de O’Higgins, Chile
  • Gonzalo Ponce Ávila Universidad de O’Higgins, Chile

DOI:

https://doi.org/10.59843/2618-3692.v.n.38791

Keywords:

Telenursing, Empathy, Nurse–Patient Relations, Videoconferencing, Case Reports

Abstract

The case study presented below seeks to resolve the challenge of establishing a therapeutic relationship through active listening in the remote context of tele-nursing. To this end, we worked on a nursing care plan, based on remote meetings with a user of a supervised housing condominium by means of video calls, testing the way in which active listening was carried out when they were in different physical spaces. An assessment was carried out through Gordon's 11 functional patterns, prioritizing the needs detected in the user and establishing objectives and interventions. Among the results obtained, it stands out that, with an optimal work methodology and constant feedback together with a good use of time, active listening can be fully achieved by means of teleconferencing despite the fact that they are in different physical spaces. The latter allows the establishment of a therapeutic relationship between the nurse and the person. It is concluded that tele-nursing is a valuable resource that needs to be further developed so that the differences between face-to-face and remote care become increasingly minimal.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Camila Albornoz Salamé, Universidad de O’Higgins, Chile

Estudiante de Enfermería
https://orcid.org/0000-0002-2009-2155

Vaitiare Bascuñán Jara, Universidad de O’Higgins, Chile

Camila Luna Márquez, Universidad de O’Higgins, Chile

Estudiante de Enfermería
https://orcid.org/0000-0002-9761-0459

Gonzalo Miranda Díaz, Universidad de O’Higgins, Chile

Estudiante de Enfermería.
https://orcid.org/0000-0002-9398-6619

Jenifer Muñoz Chaihueque, Universidad de O’Higgins, Chile

Estudiante de Enfermería
https://orcid.org/0000-0002-7675-164X

Gonzalo Ponce Ávila, Universidad de O’Higgins, Chile

Estudiante de Enfermería,
https://orcid.org/0000-0003-1041-2036

References

Subiela García JA, Abellón Ruiz J, Celdrán Baños AI, Manzanares Lázaro JÁ, Satorres Ramis B. LA IMPORTANCIA DE LA ESCUCHA ACTIVA EN LA INTERVENCIÓN ENFERMERA. Enferm Glob. abril de 2014;13(34):276–92.

Asociación Profesional de Enfermeras de Ontario. ESTABLECIMIENTO DE LA RELACIÓN TERAPÉUTICA. Investén - iscii. julio de 2006;67.

Triana MC. LA EMPATÍA EN LA RELACIÓN ENFERMERA-PACIENTE. Av En Enferm. 1 de mayo de 2017;35(2):120–120

García Ma Victoria, Rodriguez C, Toronjo Á. Enfermería Geriatrica. DAE; 2012. 556 p

INE. ESTIMACIONES Y PROYECCIONES DE LA POBLACIÓN DE CHILE 1992-2050 TOTAL PAÍS. [Internet]. 2018. Disponible en: https://www.censo2017.cl/descargas/proyecciones/sintesis-estimaciones-y-proyecciones-de-la-poblacion-chile-1992-2050.pdf

Carvajal Flores L, Vásquez Vargas L. CONOCIMIENTO, PRÁCTICA Y PERCEPCIÓN DE ENFERMERAS RESPECTO A TELE-ENFERMERÍA COMO ESTRATEGIA DE CONTINUIDAD DEL CUIDADO. Enferm Cuid Humaniz. diciembre de 2016;5(2):25–33.

Landman Navarro C, Cruz Osorio MJ, García García E, Pérez Meza P, Sandoval Barrera P, Serey Burgos K, et al. SATISFACCIÓN USUARIA RESPECTO A COMPETENCIA DE COMUNICACIÓN DEL PROFESIONAL DE ENFERMERÍA. Cienc Enferm. abril de 2015;21(1):91–102.

Lucio M, Jaimes N. ESTADO DE SALUD FISICA DA ALUMNOS DE LA LICENCIATURA EN ENFERMERIA MEDIANTE TRES PATRONES DE MARJORY GORDON [Internet]. Universidad Autónoma De Estado De México; 2016. Disponible en: http://ri.uaemex.mx/bitstream/handle/20.500.11799/67973/Tesis%20Renata%20y%20Nay.pdf?sequence=3&isAllowed=y

Velásquez KR, Senn AA, Álvarez GG, Leyton MV, Miranda AC. GUIA DE PROGRAMA CONDOMINIO DE VIVIENDAS TUTELADAS [Internet]. Impresos Lahosa S.A.; 2019. Disponible en: http://www.senama.gob.cl/storage/docs/Guia_CVT_2019.pdf

Ministerio de Salud. RESUMEN EJECUTIVO GUÍA DE PRÁCTICA CLÍNICA HIPERTENSIÓN ARTERIAL PRIMARIA O ESENCIAL EN PERSONAS DE 15 AÑOS Y MÁS. [Internet]. 2019. Disponible en: https://diprece.minsal.cl/wp-content/uploads/2019/05/08.-RE_GPC-HTA-Final_2018v5.pdf

Heather Herdman, Shigeni Kamitsuru, NANDA Internacional. NANDA INTERNATIONAL, INC. : DIAGNÓSTICOS ENFERMEROS : DEFINICIONES Y CLASIFICACIÓN : 2018-2020. Barcelona : Elsevier; 2015.

Garcia Mesquita AC, Simão-Miranda TP, Carvalho Pimienta AM, Elias Lamparelli PC, Pereira MG, Carvalho EC. THE EFFECT OF THERAPEUTIC LISTENING ON ANXIETY AND FEAR AMONG SURGICAL PATIENTS: RANDOMIZED CONTROLLED TRIAL. Rev. Latino-Am. Enfermagem. 2018. Disponible en: https://www.scielo.br/j/rlae/a/Ypt8ggshtYHhfXQ6sbrZ9cj/?format=pdf&lang=es

Cara Rodríguez Rosalía, Avilés Saez Zaraida, López Trinidad Luisa. COMUNICACIÓN Y ESCUCHA ACTIVA POR PARTE DEL PROFESIONAL DE ENFERMERÍA A PACIENTES CON CÁNCER GINECOLÓGICO: UNA REVISIÓN BIBLIOGRÁFICA. Revista española de comunicación en salud 2018. Disponible en: https://core.ac.uk/reader/270226330

Carvajal Flores Lucía, Vásquez Vargas Leidy. CONOCIMIENTO, PRÁCTICA Y PERCEPCIÓN DE ENFERMERAS RESPECTO A TELE-ENFERMERÍA COMO ESTRATEGIA DE CONTINUIDAD DEL CUIDADO. Enfermería [Internet]. 2016 Dic [citado 2022 Jun 09] ; 5( 2 ): 25-33. Disponible en: http://www.scielo.edu.uy/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2393-66062016000200004&lng=es.

Rincón Cristhian, López Anyi, Núñez Diana, Sanabria Melany. LA TELEENFERMERÍA: VENTAJAS Y DESVENTAJAS. Facultad de Enfermería, Universidad Cooperativa de Colombia 2021. Disponible en: https://repository.ucc.edu.co/bitstream/20.500.12494/43415/7/2021_Rinc%C3%B3nCristhianyLop%C3%A9zAnyiySanabriaMelanyyN%C3%BA%C3%B1ezDiana_La_Telenfermer%C3%ADa_Ventajas_y_Desventajas..pdf

Escucha activa: base de la relación terapéutica con persona mayor por teleenfermería en contexto pandémico

Camila Albornoz Salamé, Vaitiare Bascuñán Jara, Camila Luna Márquez, Gonzalo Miranda Díaz, Jenifer Muñoz Chaihueque, Gonzalo Ponce Ávila, Trabajo recibido

Published

2022-09-22

How to Cite

Albornoz Salamé, C., Bascuñán Jara, V., Luna Márquez, C., Miranda Díaz, G., Muñoz Chaihueque, J., & Ponce Ávila, G. (2022). Active listening: basis of the therapeutic relationship with the elderly person by Telenursing in a pandemic context. Notas De Enfermería, 4–12. https://doi.org/10.59843/2618-3692.v.n.38791

Issue

Section

Artículos Originales