Conceptual perspectives and strategies of teaching the recent past, in Mendoza, from a human rights approach

Authors

  • Mercedes Molina Galarza INCIHUSA-CONICET. UNCuyo

Keywords:

Recent history, State terrorism, Pedagogy of memory, Rights approach

Abstract

The object of interest of this work is constituted by practices of transmission and elaboration of the recent past in which academic research and a pedagogy with a human rights perspective intersect, in Mendoza. The two dimensions through which the analysis is carried out consider, on the one hand, the ways in which teachers conceptualize the extermination plan that took place in our country, during the 1970s and 1980s, and on the another, the pedagogical strategies that are put into play in this process of transmission/ elaboration of the recent past in schools. The research methodology is qualitative. It presents the results of five in-depth interviews conducted with teachers who hold a human rights perspective. Their stories offer an overview of the conceptions about the recent past and repressive violence, as well as the ways in which they have approached this issue in secondary schools. The reflection focuses on the first two decades of this century, but also includes a historicized account about the entry of the so-called recent history into the school curriculum. The findings allow reviewing and putting into tension the scope of categories developed by academic research, and illustrate other uses and conceptualizations in the field of teaching.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alonso F. y Rubinzal, M. (2004). Memorias de la dictadura: el pasado reciente y la práctica docente. De Signos y Sentidos. Estudios Semióticos y Análisis del Discurso en Humanidades, Artes y Ciencias Sociales, 2, pp. 31-53.

Calveiro, P. (1998). Poder y desaparición. Los campos de concentración en la Argentina. Buenos Aires: Colihue.

Calveiro, P. (2006). Puentes de la Memoria: terrorismo de Estado, sociedad y militancia. Revista Lucha Armada en la Argentina, 1 (1), pp. 71-77.

Comisión Nacional sobre la Desaparición de Personas (CONADEP) (1984). Nunca más. Buenos Aires: Eudeba.

De Amézola, Gonzalo (2018). ¿Qué saben los estudiantes secundarios de la última dictadura? Fortalezas y debilidades de la formación de ciudadanos en las clases de Historia de escuelas secundarias de la ciudad de La Plata. Clío & Asociados. La Historia Enseñada, 27, 30-42.

De Amézola, G. y D’Achary. C. (2013). “Una dictadura para los niños. Las conmemoraciones del 24 de marzo en escuelas primarias de la provincia de Buenos Aires y la influencia de las revistas de EDIBA”. Clío & Asociados. La Historia Enseñada, 17, pp. 1-20.

De Amézola, G., Dicroce, C. y Garriga, M.C. (2009). La enseñanza de la historia reciente y las relaciones pasado-presente en el aula: Una aproximación desde los discursos didácticos. Clío & Asociados, 13, 104-131.

Dono Rubio, S. (2007). El país de Nunca Más en la clase escolar. Hacer memoria, hacer historia. XI Jornadas Interescuelas/ Departamentos de Historia. Facultad de Filosofía y Letras. Universidad de Tucumán.

Duhalde, E. L. (2013). El estado terrorista argentino. Buenos Aires: Colihue.

Fajardo, M. (2019). Experta en pedagogía de la memoria: «Enseñar la historia reciente es clave para tener un ejercicio pleno de los derechos políticos» El Mostrador, Santiago de Chile, 8 de julio de 2019. Disponible: https://www.elmostrador.cl/cultura/2019/07/08/experta-en-pedagogia-de-la-memoria-ensenar-la-historia-reciente-es-clave-para-tener-un-ejercicio-pleno-de-los-derechos-politicos/

Feierstein, D. (2007). El genocidio como práctica social. Entre el nazismo y la experiencia argentina. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

Feierstein, D. (2012). Memorias y representaciones. Sobre la elaboración del genocidio. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

Franco, M. y Levin, F. (2007). El pasado cercano en clave historiográfica. En M. Franco y F. Levin, (comp.) Historia reciente: Perspectivas y desafíos para un campo en construcción (pp. 31-66). Buenos Aires: Paidós.

Freire, P. (1970). Pedagogía del oprimido. México: Siglo XXI.

Geoghegan, E. L. (2008). La enseñanza de la historia reciente en las escuelas medias de la provincia de Buenos Aires: el partido de Morón. Clío & Asociados. La Historia Enseñada, 12 pp. 109-122.

González, M. P. (2012). Historia y memoria del pasado reciente en la escuela: una mirada a la propuesta oficial. Quinto Sol, 16, (2).

Levin, F. P. (2007). El pasado reciente en la escuela, entre los dilemas de la historia y la memoria. En: G. Schujman & I. Siede (coords.) Ciudadanía para armar. Apuntes para la formación ética y política (157-178) Buenos Aires: Aique.

Levy, G. (2011). El presente del pasado: las representaciones acerca del pasado dictatorial en estudiantes de escuelas secundarias del partido de Tres de Febrero”. Revista de estudios sobre genocidio, 5, pp. 27-39.

Minatti, A. (2013). Pedagogía de la Memoria. Desafíos de la Transmisión y debates en torno al abordaje del pasado reciente con jóvenes. Apertura, 1(1), 1-9. Recuperado de: http://hdl.handle.net/11086/5879

Molina Galarza, M. (2020a). El 24 de marzo en una escuela secundaria: Realización simbólica del genocidio y educación para la democracia en Argentina. Intersticios. Revista Sociológica de Pensamiento Crítico, 14 (1) pp. 71-85. Recuperado de: https://intersticios.es/article/view/20054/13583

Molina Galarza, M. (2020b) Estudios sobre el pasado reciente y la construcción de memorias en escuelas argentinas. Cuadernos Americanos, 173 (3), pp. 153-173. Recuperado de: http://www.cialc.unam.mx/cuadamer/textos/ca173-153.pdf

Pappier, V. y Morras, V. (2008). La construcción de la memoria en la escuela: una mirada a los actores y conflictos que genera la conmemoración del 24 de Marzo. Clío & Asociados. La Historia Enseñada, 12, pp. 173-192.

Portos, J. M. y Capra, M. (2021). Reflexiones en torno a una pedagogía de la memoria. A 45 años del golpe. 19 años de Espacios para la Memoria. Pasado Abierto. 13. pp. 263-272.

Raggio, S. (2004). La enseñanza del pasado reciente. Hacer memoria y escribir la historia en el aula. Clío & asociados. La historia enseñada, 8, pp. 95-111.

Raggio, S. (2021). ¿Qué hacen los jóvenes con el pasado? La experiencia de General Lavalle, Pasado Abierto, 13, pp. 250-262.

Taylor, S. y Bogdan, R. (1986). Introducción a los métodos cualitativos de investigación. Buenos Aires: Paidós.

Published

2023-07-31

How to Cite

Molina Galarza, M. (2023). Conceptual perspectives and strategies of teaching the recent past, in Mendoza, from a human rights approach. Interstices of Politics and Culture. Latin American Interventions, 12(23). Retrieved from https://revistas.unc.edu.ar/index.php/intersticios/article/view/41165