Youth, beauty and women, a triptych that orderer gender violence in Raúl Barón Biza’s literature

Authors

  • Paula Caldo [ISHIR] INVESTIGACIONES SOCIO-HISTORICAS REGIONALES - [CCT CONICET - ROSARIO] O -

Keywords:

Beauty, Youth, Women, Violence, Literature

Abstract

This article focuses its axis of interest on the literature by Raúl Barón Biza (1899-1964). The objective is to reflect on the conjunction between beauty, youth, and women in traditionally rooted arguments which ordered the aforementioned author´s common sense, and are transmittedin the long term regarding the expressions of gender violence against women. The ordering hypothesis states that Barón Biza inserted in his stories and novels numerous autobiographical moments which allow to understand his appraisals about women, both in fiction and in his personal life. His sayings do nothing more than confirming the patriarchal order and the domination by men towards women.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arfuch, Leonor (2002). El espacio biográfico. Dilemas de la subjetividad contemporánea. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

Austin, John (1971). Cómo hacer cosas con palabras. Barcelona: Paidós.

Bajtín, Mijail (2002). La estética de la creación verbal. Buenos Aires: Siglo XXI.

Barón Biza, Jorge (2019) El desierto y su semilla. Buenos Aires: Eterna Cadencia.

Barón Biza, Raúl (1924). Risas, lágrimas y sedas. Buenos Aires: edición de autor.

Barón Biza, Raúl (1935). El derecho de matar. Buenos Aires: edición de autor.

Barón Biza, Raúl (1943). Punto final. Buenos Aires: edición de autor.

Barón Biza, Raúl (1963). Todo estaba sucio. Buenos Aires: edición de autor.

Barrancos, Dora (2000). Inferioridad jurídica y encierro doméstico. En Gil Lozano,

Fernanda, Pita, Valeria e Ini, María Gabriela (dir.). Historia de las mujeres en la Argentina, Tomo I. Buenos Aires: Taurus, 111-129.

Burguiere, André (2009) La escuela de los Annales. Una historia intelectual. Velancia: Publicaciones de la Universitat de Valencia.

Caldo, Paula (2009). “Julia y Sofía. Luz y contraluz del ideal femenino de JeanJacques Rousseau”, en Mujeres cocineras (pp. 27-48). Rosario: Prohistoria.

Caldo, Paula (2016). “La mujer detrás del seudónimo…, reflexiones en torno a una pesquisa de historia con mujeres”, en Vassallo, Jaqueline, de Paz Trueba, Yolanda y Caldo, Paula (Coord.) Género y documentación. Relectura sobre fuentes y archivos (pp. 139-154). Córdoba: Brujas.

Charier, Roger (1999). Cultura escrita, literatura e historia. Conversaciones con Roger Chartier. México: Fondo de Cultura Económica.

Chollet, Mona (2020). Belleza fatal. Buenos Aires: Hekht.

Crenshaw, Kimberlé (2012) “Interseccionalidad, políticas identitarias y violencia contra las mujeres de color”, en Platero, Raquel (ed) Interseccionales: cuerpos y sexualidades en la encrucijada. Temas contemporáneos. España: Ediciones Bella Terra.

Darnton, Robert (2008). Los best-seller prohibidos en Francia antes de la revolución. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

De la Sota, Candelaria (2012). El escritor maldito, Raúl Barón Biza. Buenos Aires: B de Bolsillo.

Domínguez, Alejandra, Rotondi, Gabriela y Soldevila Alicia (2021). “Violencia estructural y violencia de género”. En Nuevo Diccionario de Estudios de Género y Feminismos (pp. 566-573). Buenos Aires: Biblos.

Dorlin, Elsa (2020). La matriz de la raza. Genealogía sexual y colonial. Navarra: Txalaparta.

Ferrer, Christian (2016). Barón Biza. El inmoralista. Buenos Aires: Sudamericana.

Freijo, María Florencia (2021). (Mal)educadas. Buenos Aires: Planeta.

Hendel, Liliana (2017). Violencias de género. Buenos Aires: Sudamericana.

Ibáñez, Agustina (2021). “Políticas del nombre (im)propio en Viaje al corazón del día. Elegía por un secreto de amor de Armonía Somers”. Perífrasis. Revista de Literatura, Teoría y Crítica (Colombia), vol. 12, núm. 23, 66-83.

Lagarde, Marcela (2006). “Del femicidio al feminicidio”. Desde el jardín de Freud (Bogotá), núm. 6, 216-225.

Lionetti, Lucia (1999). “La educación del bello sexo para el ejercicio de la ciudadanía argentina”, en Pérez Cantó, Pilar y Postigo Castellanos, Elena (ed.) Autoras y protagonistas (pp. 75-89). Madrid: Instituto Universitario de la Mujer.

Mancini, Eduardo (2020). “Rosa Clotilde Sabattini. Feminismo y radicalismo, una difícil combinación”, en Mancini, Eduardo y Caballero, Mariana (Comp.) Maestras argentinas, entre mandatos y transgresiones (pp. 21-25). Rosario: La Toma.

McLaren, Angus (2007). Impotencia. Una historia cultural. Valencia: PUV.

Murillo, Soledad (1996). El mito de la vida privada. De la entrega al tiempo propio. Madrid: Siglo XXI.

Pateman, Carole (1995). El contrato sexual. Barcelona: Anthropos.

Pineda, Esther (2020). Bellas para morir. Buenos Aires: Prometeo.

Pineda, Esther (2019). Cultura femicida. Buenos Aires: Prometeo.

Pollastri, Sergio (2020). El ultimo carreteo. Buenos Aires: Nuestra América.

Queirolo, Graciela (2018). Mujeres en las oficinas. Trabajo, género y clase en el sector administrativo (Buenos Aires, 1910-1950). Buenos Aires: Biblos.

Román, María del Mar (2020) Coger y comer sin culpas. El placer es feminista. Buenos Aires: Paidós.

Rosa, Nicolás (1991). El arte del olvido (sobre la autobiografía). Buenos Aires: Puntosur.

Sarlo, Beatriz (2000). El imperio de los sentimientos. Narraciones de circulación periódica en la Argentina (1917-1927). Buenos Aires: Norma ediciones.

Saulquin, Susana (2014). Política de las apariencias. Nueva significación del vestir en el cotnexto contemporáneo. Buenos Aires: Paidós.

Segato, Rita (2018). La guerra contra las mujeres. Buenos Aires: Prometeo.

Steggs, Beverley (2019). Mujeres respetables. Buenos Aires: UNGS.

Tavor, Virgie (2021) Tengo derecho a permanecer gorda. Buenos Aires: Editorial Godot.

Valobra, Adriana (2007). La tradición femenina en el radicalismo y la lucha de Clotilde Sabattini por el reconocimiento de la equidad política 1946-1955.

Clepsydra. Revista Internacional de Estudios de Género y Teoría Feminista (España: Universidad de La Laguna), núm. 6, 25-42.

Vigarello, Georges (2004). Historia de la belleza. El cuerpo y el arte de embellecer desde el Renacimiento hasta nuestros días. Buenos Aires: Nueva Visión.

Viveros Vigoya, Mara (2016). “La interseccionalidad: una aproximación situada a la dominación”. Debate feminista núm. 52, pp. 1-17.

Published

2023-07-31

How to Cite

Caldo, P. . (2023). Youth, beauty and women, a triptych that orderer gender violence in Raúl Barón Biza’s literature. Interstices of Politics and Culture. Latin American Interventions, 12(23). Retrieved from https://revistas.unc.edu.ar/index.php/intersticios/article/view/41085