Race, national culture and anticolonials heterotopías in mexican (in)documentado by Guillermo Gómez-Peña

Authors

  • Marcelo Silva Cantoni Centro de Investigaciones de la Facultad de Filosofía y Humanidades-Universidad Nacional de Córdoba

Keywords:

race-raciality-nation-colonialism-heterotopias

Abstract

This paper proposes a reading of the work of performance artist Guillermo Gómez-Peña, particularly of the Mexican (In) Documentado (2017) that took place in 2017 at the Museum of Modern Art in Mexico City. We analyze some of the records of its most representative actions. Our reading approaches mainly on how certain racial constructions are questioned and problematized, along with a national imaginary and narratives that justify and enable exclusionary practices and discourses in the United States, or in Latin America. We attend to a study of the “archive” (Taylor) of Gómez-Peña's actions as counter-discourses and resistance practices against a racist system that he recognizes as colonialist. We start from the hypothesis that his artistic actions promote the creation of spaces of autonomy and resistance that, from a Foucaultian reading, we recognize as "anti-colonial heterotopias". This spaces are political places of enunciation from which it is possible to dismantle certain narratives, regimes of visibility, devices and imaginary that respond to a colonial system. For our argumentation, we return to contributions and readings of different critical theories of colonialism.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Marcelo Silva Cantoni, Centro de Investigaciones de la Facultad de Filosofía y Humanidades-Universidad Nacional de Córdoba

Licenciado en Letras Modernas. Doctorando en Letras, becario de Secyt-UNC. Profesor de la Escuela de Letras de la Facultad de Filosofía y Humanidades de la Universidad Nacional de Córdoba.

References

Antonelli, M. (2009) “Minería transnacional y dispositivos de intervención en la cultura”. En Antonelli, M. y Svampa, M. (eds.) Minería transnacional. Narrativas del desarrollo y resistencias sociales. Buenos Aires: Biblios.

Bhabha, H. (2002) El lugar de la cultura. Buenos Aires: Manantial.

--------(2013) “Para (re)situar a Fanon”. En Nuevas minorías, nuevos derechos. Notas sobre cosmopolitismos vernáculos. Buenos Aires: Siglo XXI.

Butler, J. (2009) Marcos de guerra. Las vidas lloradas. México: Paidós

Catelli, L. (2017a) “Lo racial como dispositivo y formación imaginaria relacional”. Revista Intersticios de la política y la cultura/ intervenciones latinoamericanas. Vol. 6 N°12. Recuperado de: https://revistas.unc.edu.ar/index.php/intersticios/article/view/18900/18872

--------(2017b) “Mestizaje, hibridez y transmedialidad. Categorías en tensión en performances y prácticas fronterizas de Guillermo Gómez-Peña y La pocha Nostra”. El taco en la brea Año 4 N° 6. Recuperado de: https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/ElTacoenlaBrea/article/view/6970

De Oto, A. (2013) “Lugares fanonianos de la política: de la lengua al cuerpo y del cuerpo a la cultura nacional”. En Oliva, E.; Stecher, L; Zapata, C. (editoras) Frantz Fanon desde América Latina. Lecturas contemporáneas de un pensador del siglo XX de. Buenos Aires: Corregidor.

--------(2015) “Frantz Fanon y el lugar de la “cultura nacional””. Revista de Estudios Sociales Contemporáneos nº 12, IMESC-IDEHESI/Conicet, Universidad Nacional De Cuyo. pp. 229-247. Recuperado de: http://bdigital.uncu.edu.ar/app/navegador/?idobjeto=7325

Fornari, E. (2014) Heterotopías del mundo finito. Exilio, transculturalidad, poscolonialidad. Villa María, Córdoba: Eduvim.

Foucault, M. (1994) “Espacios diferentes”. En Toponimias. Ocho ideas del espacio. Madrid: Fundación la Caixa.

Fusco, C. (2011) “La otra historia del performance intercultural”. En Taylor, D. y Fuentes, M. (comps.) Estudios avanzados de performance. México: Fondo de Cultura Económica.

Gandarilla Salgado, J. y Ortega Reyna, J. (2017) “Todas las cicatrices: hacia una fenomenología de lo colonial en Frantz Fanon”. En Revista Intersticios de la política y la cultura/ intervenciones latinoamericanas. Vol. 6 N°12. Recuperado de: https://revistas.unc.edu.ar/index.php/intersticios/article/view/18490/18869

García Canclini, N. (2005) Culturas híbridas: Estrategias para entrar y salir de la modernidad. Buenos Aires: Paidós.

Gómez-Peña, G. (1986) “La cultura fronteriza: un proceso de negociación hacia la utopia”. En La línea quebrada/The broken line, Año 1, Número 1. Tijuana-San Diego.

-----(1996) The new world border. Prophecies, poems & loqueras for the end of the century. San Francisco: City lights.

-----(2002) El mexterminator. Antropología inversa de un performancero postmexicano. México D. F.: Océano

-----(2006) Bitácora del cruce. México D.F.: Fondo de Cultura Económica.

-----(2011) “En defensa del arte del performance”. En Taylor, D. y Fuentes, M. (comp.) Estudios avanzados de performance. México D.F.: Fondo de Cultura Económica.

--------(2017) Mexican (In)Documentado. Catálogo de exposición del Museo de Arte Moderno. Ciudad de México.

González, J. y Gómez-Peña, G. (2009) “Pose and poseur. The racial politics of Gómez-Peña Photo-Performances”. En Katzew, I. y Deans-Smith. S. (eds.).Race and clasification: The case of Mexican America. Standford University Press

Grüner, E. (2009) “Sobre el estado-bifurcación y otras perplejidades dialogantes”. En Spivak, G. C. y Butler, J. ¿Quién le canta al estado-nación? Buenos Aires: Paidós.

Lenton, D. y Aranda, D. (10 de octubre de 2011) El Estado argentino se construyó sobre un genocidio. Página/12. Recuperado de: https://www.pagina12.com.ar/diario/dialogos/21-178560-2011-10-10.html

Lorey, I. (2016) Estado de inseguridad. Gobernar la precariedad. Madrid: Traficante de sueños.

Memmi, A. (2010) Portrait du colonisé. Portrait de colonisateur. París: Folio

Phelan, P. (2011) “Ontología del performance: representación sin reproducción”. En Estudios avanzados de performance Taylor, D. y Fuentes, M. (comps). Ciudad de México: Fondo de Cultura Económica.

Quijano, A. (2014) Cuestiones y Horizontes. De la dependencia Histórico estructural a la Colonialidad/Decolonialidad del poder. Buenos Aires: CLACSO/UNESCO.

Richard, N. (2013) Fracturas de la memoria. Buenos Aires: Siglo XXI

Rolnik, S. (2019) Esferas de insurrección. Apuntes para descolonizar el incosciente. Madrid: Traficantes de Sueños.

Rufer, M. (2017). “La raza como efecto estructural de conquista: una hipótesis de trabajo”. En R. Parrini, Y. Arce y E. Alcántara (eds.) Lo complejo y lo transparente. Investigación transdisciplinar en ciencias sociales, (pp. 101-127). México: UAM

Segato, R. (2007). La nación y sus otros. Raza, etnicidad y diversidad religiosa en tiempos de Políticas de la Identidad. Buenos Aires: Prometeo.

--------(2016) La guerra contra las mujeres. Madrid: Traficante de Sueños

Sousa Santos, B. (2011) “Epistemologías del Sur”. Utopía y Praxis Latinoamericana. Año 16. Número 54. Pp. 17-39. Maracaibo-Venezuela. Recuperado de: http://www.boaventuradesousasantos.pt/media/EpistemologiasDelSur_Utopia%20y%20Praxis%20Latinoamericana_2011.pdf

Taylor, D. (2009) “Cuerpos políticos”. En Pantoja, J. y Brodsky, M. (eds.) Body politics. Políticas del cuerpo en la fotografía latinoamericana.. Buenos Aires: La marca editora.

--------(2012) “Performance quieta”. En Gómez-Peña, G. Homo Fronterizus 1492-2020. Madrid: CAAM.

--------(2015) “Escenarios de descubrimiento. Reflexiones sobre performance y etnografía”. En El archivo y el repertorio. La memoria cultural performática en las Américas. Santiago, Chile: Universidad Alberto Hurtado

Tramposch, E. (2017) “El fotoperformance de Guillermo Gómez-Peña: un desafío a la “documentación” corporal”. En Mexican (In)Documentado. Catálogo de exposición del Museo de Arte Moderno. Ciudad de México.

Published

2019-12-21

How to Cite

Silva Cantoni, M. (2019). Race, national culture and anticolonials heterotopías in mexican (in)documentado by Guillermo Gómez-Peña. Interstices of Politics and Culture. Latin American Interventions, 8(16), 75–108. Retrieved from https://revistas.unc.edu.ar/index.php/intersticios/article/view/24527