Building in dialogue and collaboration: Research methodologies in the hills of Salta
Keywords:
Participatory Action Research, Dialogue knowledge, TerritoryAbstract
The work presents alternative ways of doing science from a dialogical, collaborative, and situated perspective. The article shares experiences, personal stories, and reflections based on the research journey undertaken with two communities in the hills of Salta: Potrero de Castilla (La Caldera) and Cerro Negro del Tirao (Rosario de Lerma). Starting from an ideological standpoint, a spiral process of participatory action research is proposed, aiming to respond to felt and prioritized needs. Actions and outcomes are materialized through the dialogue of knowledge and networks of articulation that enable real transformations in the territory. The difficulties and challenges that characterize this methodological decision are also discussed, along with some strategies and proposals to overcome them.
Downloads
References
Alatorre, Gerardo; Merçon, Juliana; Rosell, Julieta; Bueno, Isabel; Ayala, Bárbara; Lobato, Anaid (2016). Para construir lo común entre los diferentes. Recuperado de: https://docs.wixstatic.com/ugd/98d29f_85845f28940c4c8a8a2df3249dac7a38.pdf
Belmonte, Silvina; López, Emilce, Pérez, Domínguez, Karla M. (2018). Procesos de gestión territorial en hábitats rurales del NOA: Estrategias para la revalorización de la identidad bio-cultural, construcción de alianzas colaborativas y mejora de las condiciones de vida. [Documento de proyecto]. Convocatoria Proyectos de Innovación Científica y Tecnológica (PICT-FONCYT).
Boege, Eckart (2021). Acerca del concepto de diversidad y patrimonio biocultural de los pueblos originarios y comunidades equiparables. Construyendo territorios de vida con autonomía y libre determinación. Puebla, México. BUAP-INAH. Recuperado de https://patrimoniobiocultural.com/subidas/2022/03/Acerca-del-la-diversidad-y-patrimonio-biocultural...pdf
Castañeda, Carlos (1974). Las enseñanzas de don Juan. Ciudad de México, México. Fondo de Cultura Económica.
Chevalier, Jacques, M. y Buckles, Daniel, J. (2009). SAS2 Guía para la investigación colaborativa y la movilización social. Ottawa, Canada. PyV. Recuperado de: http://ecosad.org/laboratorio-virtual/phocadownloadpap/METODO-IMPLICATIVAS/sas2-chevallier-y-buckles-2009%201.pdf
Colmenares E. Ana, Mercedes. (2012). Investigación-acción participativa: una metodología integradora del conocimiento y la acción. Voces Y Silencios. Revista Latinoamericana De Educación, 3(1), 102–115. Recuperado de: https://doi.org/10.18175/vys3.1.2012.07
De Sousa Santos, Boaventura (2018). Introducción a las espistemologías del sur. En Meneses, María Paula y Bidaseca, Karina (Coords.) Epistemologías del sur. (pp. 25-62) Buenos Aires, Argentina. CLACSO. Recuperado de http://biblioteca.clacso.edu.ar/clacso/se/20181124092336/Epistemologias_del_sur_2018.pdf
Escobar, Arturo (2014). Sentipensar con la tierra. Nuevas lecturas sobre desarrollo, territorio y diferencia. Recuperado de: http://biblioteca.clacso.edu.ar/Colombia/escpos-unaula/20170802050253/pdf_460.pdf
Escobar, Arturo (2015). Territorios de diferencia: la ontología política de los “derechos al territorio”. Cuadernos de Antropología social, (41), 25-38. Recuperado de: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=180942587002
Escobar, Arturo (2017) Autonomía y diseño. La realización de lo comunal. Buenos Aires, Argentina, Tinta Limón. Recuperado de https://www.tintalimon.com.ar/public/t9924e4gnhfdarefj529d4ikr8r8/pdf_978-987-3687-27-3.pdf
Escobar, Arturo (2020). Política pluriversal: lo real y lo posible en el pensamiento crítico y las luchas latinoamericanas contemporáneas. Tabula Rasa (36), 323-354. Recuperado de: DOI: https://doi.org/10.25058/20112742.n36.13
Fals Borda, Orlando (1998). Participación popular: retos del futuro. 1ª ed. Bogotá, Colombia.
Fals Borda, Orlando (2015). Una sociología sentipensante para América Latina / Orlando Fals Borda; antología y presentación, Víctor Manuel Moncayo. México, D. F. Siglo XXI Editores; Buenos Aires, CLACSO, 2015. Recuperado de: https://www.clacso.org.ar/antologias/detalle.php?id_libro=1045
Fals Borda, Orlando. (1979). Como investigar la realidad para transformarla. Moncayo, V. (comp.) (2009). Fals Borda, Orlando, 1925-2009. Una sociología sentipensante para América Latina. Recuperado de: http://biblioteca.clacso.edu.ar/ar/libros/coedicion/fborda/
Freire, Paulo (1992). Pedagogía de la esperanza. México, Siglo XXI. Recuperado de: https://redclade.org/wp-content/uploads/Pedagog%C3%ADa-de-la-Esperanza.pdf
Freire, Paulo (2005). Pedagogía del oprimido. 2a. Ed. México, Siglo XXI.
Grosfoguel, Ramón. (2016). Del «extractivismo económico» al «extractivismo epistémico» y «extractivismo ontológico»: una forma destructiva de conocer, ser y estar en el mundo. Tabula Rasa, (24),123-143. Recuperado de: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=39646776006
Haesbaert, Rogerio. (2011). El mito de la desterritorialización. Del “fin de los territorios” a la multiterritorialidad. México, Siglo XXI.
Katzer, Leticia (2019). La etnografía como modo de producción de saber colaborativo. Reflexiones epistemológicas y metodológias. En Katzer, Leticia y Chiavazza, Horacio (Eds.) Perspectivas etnográficas contemporáneas en Argentina. 1ª ed. (pp. 48-84) UNCUYO. Recuperado de: https://bdigital.uncu.edu.ar/objetos_digitales/14075/katzerychiavazza.pdf
Lizaraso, Diego (Productor). (2017). Orlando Fals Borda: la verdad sentipensante. [Youtube]. Canal22. Recuperado de: https://www.youtube.com/watch?v=ObBk5lxYSok
Melero Aguilar, Noelia. (2012). El paradigma crítico y los aportes de la investigación acción participativa en la transformación de la realidad: un análisis desde las ciencias sociales. Cuestiones pedagógicas, (21), 339-355. Recuperado de: https://idus.us.es/handle/11441/12861
Mendoza, Z. Rosa Guadalupe; Dietz, Gunter. Alatorre, Gerardo. (2018). Etnografía e investigación acción en la investigación educativa: convergencias, límites y retos. Revista Interamericana de Educación de Adultos 40(1) 152-169. Recuperado de: https://www.redalyc.org/journal/4575/457556162008/html/
Merçon, Juliana; Alatorre, Gerardo; García, Helio; Núñez, Madrazo María Cristina (2014). (Eds.) Investigación Acción Participativa. Decisio. Saberes para la acción en educación de adultos. (38). Recuperado de: https://revistas.crefal.edu.mx/decisio/index.php?option=com_content&view=article&id=40&Itemid=145
Merçon, Juliana; Ayala Barbara; Rosell, Julieta. (coord.) (2018). Experiencias de colaboración transdisciplinaria para la sustentabilidad. Serie Construyendo lo Común, Vol. I. Recuperado de: https://www.uv.mx/personal/jmercon/files/2019/05/Book_Experiencias-de-CTS_Spanish.pdf
Merçon, Juliana; Camou-Guerrero, Andrés; Núñez, Madrazo, María Cristina; Escalona, Miguel Ángel (2014). ¿Diálogo de saberes? La investigación acción participativa va más allá de lo que sabemos. En Decisio. Saberes para la acción en educación de adultos. (38), 29-33. Recuperado de: https://revistas.crefal.edu.mx/decisio/index.php?option=com_content&view=article&id=40&Itemid=145
Núñez, Madrazo, María Cristina (2018). Introducción. En Núñez, Madrazo María Cristina (Coord.) Narrativas, memoria colectiva y tradiciones. (pp.9-16) Xalapa, México. Universidad Veracruzana. Recuperado de: https://www.uv.mx/personal/jmercon/files/2018/09/Libro-Narrativas-memoria-colectiva-y-tradiciones.pdf
Núñez, Madrazo, María Cristina y Castillo, Cervantes María Isabel (2020). Reinventando sentidos comunitarios: una experiencia de colaboración transdisciplinaria para la creatividad social. Recuperado de http://libros.uv.mx/index.php/UV/catalog/book/OD020
Oliveira, F. Gustavo (2015). Investigación Acción Participativa: una alternativa para la epistemología social en Latinoamérica. Revista de Investigación, 39 (86), 271-290. Recuperado de: https://www.redalyc.org/journal/3761/376144131014/html/
Pérez, Domínguez, Karla, Maythé; Belmonte, Silvina (2019). Nuestro tiempo redondo (1a Edición). Recuperado de: http://inenco.unsa.edu.ar/Nuestrotiemporedondo.pdf
Pérez, Domínguez, Karla Maythé; Belmonte, Silvina (2022) ¿Y vos, creés en la Pachamama? Naturalezas(s) otra(s) y saberes locales: una aproximación a las relaciones socio-naturales y cosmovisión de la Comunidad Originaria kolla
Kondorwaira. En RA Ximahai 18(6), 15-42. Recuperado de: https://drive.google.com/file/d/1QuAid3OkGQJQW8K07UEJsGK_V5kBDefC/view
Pérez, Domínguez, Karla, Maythé; Belmonte, Silvina y López, Emilce (2022). Nuestro tiempo redondo: Una experiencia de co-construcción del conocimiento como herramienta para la revalorización de los saberes locales y camino hacia el buen vivir. En Katzer, Leticia y Manzanelli, Macarena (Eds). Etnografías colaborativas y comprometidas contemporáneas (pp. 114-143). (1a Edición). Asociación Argentina de Geofísicos y Geodestas, editorial. Recuperado de: https://www.uncuyo.edu.ar/ices/upload/etnografias-colaborativas.pdf
Peyloubet, Paula (2017). Animarse a habitar. 1ª ed. Buenos Aires, Argentina. Recuperado de: https://coconstrucciondelconocimiento.files.wordpress.com/2017/06/animarse-a-habitar.pdf
Porto-Gonçalves, Carlos, Walter (2009). De saberes y de territorios: diversidad y emancipación a partir de la experiencia latino-americana. Polis, revista de la Universidad Bolivariana, 8(22) 121-136. Recuperado de: https://journals.openedition.org/polis/2636
Seoane, José; Taddei, Emilio; Algranati, Clara (s/f) Recolonización, bienes comunes de la naturaleza y alternativas desde los pueblos. Diálogo de los Pueblos y Grupo de Estudios Sobre América Latina y el Caribe (GEAL) edit. Recuperado de: http://www.ceapedi.com.ar/imagenes/biblioteca/libreria/283.pdf
Torres Solis, Mauricio y Ramírez Valverde, Benito (2019). Buen Vivir y vivir bien: alternativas al desarrollo en Latinoamérica. Revista de estudios latinoamericanos, (69) 71-97 Recuperado de: http://latinoamerica.unam.mx/index.php/latino/article/view/57106
Vasilachis, Irene (2009). Los fundamentos ontológicos y epistemológicos de la investigación cualitativa. Forum, 10(2) 1-27. Recuperado de: https://ri.conicet.gov.ar/handle/11336/112261
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who have publications with this journal agree to the following terms:
a. Authors will retain their copyright and grant the journal the right of first publication of their work, which will simultaneously be subject to the Creative Commons Attribution License that allows third parties to share the work as long as its author and first publication in this journal are indicated.
b. Authors may adopt other non-exclusive license agreements for distribution of the published version of the work (e.g., deposit it in an institutional telematic archive or publish it in a monographic volume) as long as the initial publication in this journal is indicated.
c. Authors are allowed and encouraged to disseminate their work through the Internet (e.g., in institutional telematic archives or on their web page) after the publication process, which may produce interesting exchanges and increase citations of the published work (see The effect of open access).