Articulation, confrontation and negotiation. National policy and cultural development in Tandil during the period 2009-2015.

Authors

  • Nayla Llantada Facultad de Arte, UNICEN

Keywords:

Culture, Cultural policy, Development, Tandil, UNICEN

Abstract

This article proposes to identify the various actors involved in the artistic-cultural development of Tandil, a medium-sized city in the Province of Buenos Aires, in the period 2009-2015, taking as a case study the Audiovisual Communication Services Law, the Puntos de Cultura Program and the consolidation of the Espacio INCAA Tandil.

Considering the national cultural policy implemented in the municipality of Tandil will allow us to analyze the actions developed in the territory, recognizing the dynamics of articulation, confrontation and negotiation existing between the different levels of government, the local actors of the artistic/cultural sector and the emerging institution in terms of management in the field, such as the National University of the Center of the Province of Buenos Aires (UNICEN).

From the selected cases, sectorial disputes in the local territory will be identified, as well as alliances and shared work in order to promote municipal cultural development. The Audiovisual Communication Services Law in Tandil represented a joint effort between the national government, civil organizations and UNICEN. The Programa Puntos de Cultura, implemented in the city, was a national subsidy aimed at strengthening self-managed practices of historical/heritage preservation and promotion that had been neglected by the municipal government. Finally, the Espacio INCAA Tandil was the result of an agreement between UNICEN and Espacio Instituto Nacional de Cine y Artes Audiovisuales, which later received financial and logistical support from the Municipality of Tandil.

The hypothesis that guides this research assumes that UNICEN played a key role in the cultural development of Tandil between 2009-2015, from the promotion and implementation of national cultural policies, the collaboration with self-managed organizations and a shared work with the municipal government between 2009-2015.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Acuña, C., Kessler, G. y Repetto, F. (2002) Evolución de la política social argentina en La década de los noventa: cambios en su lógica, intencionalidad y en el proceso de hacer la política social. Documento del proyecto Self-Sustaining Community Development in Comparative Perspective. Austin: Center for Latin American Social Policy, The University of Texas.

Benhabib, D. (2018). Puntos de Cultura. Dinámica de lo impensado. En V. Prato y S. Segura. (Ed.), Estado, sociedad civil y políticas culturales. Rupturas y continuidades en Argentina entre 2003 y 2017 (pp.9-12). Buenos Aires, Argentina: RGC Ediciones.

Calvento, M. (2012). La participación internacional de los estados subnacionales: el caso de los gobiernos municipales de tamaño intermedio de la Provincia de Buenos Aires. (Tesis de Doctorado en Ciencias Políticas), Universidad de San Martín, UNSAM, Argentina.

Campo, J. y Padrón, J. M. (Ed.). Historia(s) del cine y el audiovisual en Tandil. Tandil, Argentina: Facultad de Arte, Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires.

Cao, H. (2008). La administración pública argentina: nación, provincias y municipios, en XII Congreso Internacional del CLAD sobre la Reforma del Estado y de la Administración Pública, Buenos Aires, 4 – 2 de noviembre, 2008. Recuperado de https://www.horaciocao.com.ar/wp-content/uploads/2015/06/40-la-administracion.pdf

Carmona, R. R. (2013). Instrumentación de políticas públicas en el contexto argentino reciente: un balance en materia político-institucional y administrativa durante el período Kirchnerista (2003-2012). Revista de Política Pública, 18(1), 33- 44. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/3211/321131780003.pdf

Cesario, C. (2019). Hacia una genealogía. La familia de festivales tandilenses. En J. Campo y J. M. Padrón (Ed.). Historia(s) del cine y el audiovisual en Tandil (pp.89-106). Tandil, Argentina: Facultad de Arte, Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires.

Correa, G. M. (2014). Prólogo I. En J. T. (comp.). Políticas Culturales Públicas: culturas locales y diversidad cultural desde un enfoque geocultural (pp. 11-16). Buenos Aires, Argentina: Editorial EDUNTREF.

Fernández, C. I. (2020). Estado y políticas culturales en Argentina. Un análisis comparativo entre el Kirchnersimo y la Alianza Cambiemos (2007-2017), Sociohistórica, (45), 1-17. Recuperado de https://doi.org/10.24215/18521606e102

Franco, D. (2016). Reflexiones sobre la política cultural del kirchnerismo. Sociales Debate, 10, 15-23. Recuperado de https://publicaciones.sociales.uba.ar/index.php/socialesendebate/article/view/3265/2679

Guzmán, V. H. (2011). La participación en los Foros por una nueva Ley de Servicios de Comunicación Audiovisual en Argentina. El caso de los pueblos indígenas /originarios. Nueva Época, (7), 2-17. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3734529

Iturralde, E. (2019). Políticas de comunicación en ciudades intermedias. El proceso de discusión, sanción y aplicación de la Ley de Servicios de Comunicación Audiovisual en Azul, Olavarría y Tandil. (Tesis Doctoral en Comunicación), La Plata, Facultad de Periodismo y Comunicación Social, Universidad Nacional de La Plata.

Logiódice, M. J. (2012). Políticas culturales, la conformación de un campo disciplinar. Sentidos y prácticas en las opciones de políticas. Revista Documentos y aportes en administración pública y gestión estatal, (18), 59-87. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5118282

Prato, V., Traversaro, N. y Segura, S. (2018). La participación de la sociedad civil en las nuevas normas culturales. De la Ley de Servicios de Comunicación Audiovisual al Proyecto de Ley Federal de las Culturas. En V. Prato y Soledad Segura (ed), Estado, sociedad civil y políticas culturales. Rupturas y continuidades en Argentina entre 2003 y 2017 (pp. 43-65). Buenos Aires, Argentina: RGC Ediciones.

Sánchez Salinas, R. y Fernández, C. I. (2021). La política cultural en territorio: análisis de Puntos de Cultura desde la dimensión del reconocimiento. Comunicación y medios, (44), 106-117. Recuperado de https://doi.org/10.5354/0719-1529.2021.60975

Schargorodsky, H. (2010). Espacios INCAA: salas de exhibición para la cinematografía argentina. Dossier Cultura, Medios e Industrias Culturales (16-32). Buenos Aires, Argentina: Opción.

Silva, A. (2016). Espacios culturales en el Barrio de La Estación de Tandil. Memorias y tramas en la producción de lo público de una ciudad media. AURA, Revista de Historia y Teoría del Arte, (4), 128-149.

Silva, A. y Tripiana J. (Ed.). (2022). Poéticas de la persistencia. Ferrocarriles, artes y memorias en la construcción de territorios. Tandil, Argentina: Facultad de Arte, Universidad del Centro de la Provinica de Buenos Aires.

Trujillo, L. (2017). La Argentina kirchnerista: Alcances y límites de una experiencia democrática sobre la distribución del ingreso (2003-2015). POLIS Revista Latinoamericana, 16(46), 99-126. Recuperado de http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/89867

Zamorano, M. (2016). La transformación de las políticas culturales en Argentina durante la primera década kirchnerista: Entre la hegemonía y la diversidad. Aposta, Revista de ciencias sociales, (70), 53-83. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5567364

Diarios, prensa y multimedia

CNC Solidaria: http://cnc-solidaria.blogspot.com/

Fosco, I. (2014). El Municipio confirmó que es apto el predio para colocar la antena de la TV Digital. El Eco de Tandil, 30 de agosto de 2014. Recuperado de https://www.treslineas.com.ar/municipio-confirmo-apto-predio-para-colocar-antena-digital-n-1155355.html

Nario, H. (2014). ¿Por qué el Barrio La Estación?, Nueva Era, 2 de agosto de 2014, pp. 3-7.

Salceda, M. (2010). Cristaliza su primer ciclo por la TV nacional la productora de audiovisuales de la UNICEN, UNICEN, 8 de abril de 2010. Recuperado de https://www.unicen.edu.ar/content/cristaliza-su-primer-ciclo-por-la-tv-nacional-la-productora-de-audiovisuales-de-la-unicen

Secretaría de Extensión (2014). Barrio de la Estación: Patrimonio e identidad ferroviaria, Extensión UNICEN, 10 de septiembre de 2014. Recuperado de https://extension.unicen.edu.ar/barrio-de-la-estacion-patrimonio-e-identidad-ferroviaria/#:~:text=El%20%C3%A1rea%20urbana%20conocida%20como,y%20cultural%20de%20la%20ciudad.

Tassara, R. (2015). El rector realizó un positivo balance de 2014 que cierra, UNICEN, 29 de diciembre de 2015. Recuperado de https://www.unicen.edu.ar/content/el-rector-realiz%C3%B3-un-positivo-balance-del-2014-que-cierra

UNICEN (2015). Informe de INCAA TV sobre la digitalización en Tandil, UNICEN, 21 de mayo de 2015. Recuperado de https://www.unicen.edu.ar/content/informe-de-incaa-tv-sobre-la-digitalizaci%C3%B3n-en-tandil

Material legislativo

Ley N°17.741: “Ley de fomento de la actividad cinematográfica nacional”. Buenos Aires, 14 de mayo de 1968.

Ley N°26.522: “Servicios de Comunicación Audiovisual”. Buenos Aires, 10 de octubre de 2009.

Decreto Nacional N°1765/12: “Autoridad Federal de Servicios de Comunicación Audiovisual, Estructura Organizativa – Aprobación”. Buenos Aires. 2 de octubre de 2012.

Ordenanza Municipal N°10754: “Columnas, soportes y torres en espacio público”. Tandil, 8 de noviembre de 2007.

Ordenanza Municipal N°11040: “Convenio entre Municipalidad de Tandil, UNICEN y Biblioteca Rivadavia para el Festival de Cine”, Tandil, 26 de junio de 2008.

Minuta de Comunicación N°3281: “Sesión Ordinaria”. Tandil, 14 de julio de 2011.

Downloads

Published

2023-07-31

How to Cite

Articulation, confrontation and negotiation. National policy and cultural development in Tandil during the period 2009-2015. (2023). Interstices of Politics and Culture. Latin American Interventions, 12(23). https://revistas.unc.edu.ar/index.php/intersticios/article/view/40968