Democratization and universalization of higher education in Paraguay (1989-2024)

Authors

  • Marien Peggy Martínez Stark
  • Bernardita Stark Universidad San Carlos
  • Luis Alberto Riart Universidad Pedagógica Nacional
  • María del Rocío Robledo Centro para el Desarrollo de la Competitividad (CDC)

DOI:

https://doi.org/10.61203/2347-0658.v14.n1.48049

Keywords:

Democratization of knowledge. Universalization of Higher Education. Higher university education in Paraguay

Abstract

The democratization of knowledge and the universalization of higher education are strategic priorities of this era as visible exponents of a knowledge economy. In this sense, this article describes and analyzes the conditions conducive to the validity of these two priorities in Paraguay. In this country, university education began in 1889, with the foundation of the National University of Asunción (UNA), and it was not until 1960 that the Catholic University Nuestra Señora de la Asunción (UCA) joined the national scene. It was only in the 1990s, after Paraguay's return to democratic life (1989), that there was a significant increase in the number of universities, both public and private, and the governance bodies of the higher education system were created and updated. The pertinent regulations and criteria are established to ensure the quality of the higher education offered, which becomes quite diverse due to the lack of clear regulations. Regarding the universalization of higher education in Paraguay, it should be noted that significant progress has been made, given the increase in the educational offer and its extension to a large part of the national territory. This progress should inspire optimism for the future. However, equitable access is limited, in the first place, by the lack of economic resources, even though financing options have been made available through funds earmarked for this purpose.

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Author Biographies

  • Marien Peggy Martínez Stark

    Cuenta en el ámbito de la salud mental con título de grado en Psicopedagogía y postgrado en Educación con énfasis en Investigación Educativa. Especialidad en diseños curriculares para la formación de grado y post grado. Investigadora en temas de educación, salud mental y educación superior. Con experiencia en gestión de proyectos educativos y diseños curriculares para la formación de profesionales especialistas de la educación tanto de grado como de postgrado.

  • Bernardita Stark, Universidad San Carlos

    Médica Patóloga. Actualmente es Jefa del área de Planificación Estratégica de la Universidad San Carlos. Magíster en Educación Médica Superior por la Facultad de Ciencias Médicas de la Universidad Nacional de Asunción, Actualmente docente y evaluadora de tesis de dicho programa.  Especialista Nacional en Evaluación e Investigación Educativa para el Plan Nacional de Transformación Educativa 2030-Paraguay. Ocupó cargos de gestión en universidades públicas y privadas del país (007-2012). Evaluadora para CNA, Chile.

  • Luis Alberto Riart, Universidad Pedagógica Nacional

    Paraguayo con ciudadanía argentina. Pedagogo, Licenciado en Psicología y Orientación Educacional, Máster en Digital Teaching and Learning, Doctor en Filosofía y Ciencias de la Educación, Postdoctorado en Pedagogía. Docente de grado y postgrado de la Universidad Nacional Pedagógica (UNIPE) y la Universidad Nacional de San Martín (UNSAM). Asesor de tesis en el ámbito de la teoría educativa y mentor en políticas educativas. Consultor en temas de pedagogía innovadora aplicada al ámbito del fútbol, las empresas formadoras y la educación de jóvenes.

  • María del Rocío Robledo, Centro para el Desarrollo de la Competitividad (CDC)

    Ingeniera Civil, MSc. en Ingeniería Civil, Doctora en Educación Superior. Directora Ejecutiva del Centro para el Desarrollo de la Competitividad. Ocupó cargos de gestión en universidades privadas del país (2013-2020). Evaluadora para ANEAES, CNA, Chile y el IAC-CINDA. Consultora en temas de evaluación y aseguramiento de la calidad en las instituciones de educación superior. Docente de postgrado.

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Published

2025-01-29

Issue

Section

DOSSIER: "Educación Superior, Democracias y democratización del conocimiento en América Latina y el Caribe: balances y tendencias (I)"

How to Cite

Democratization and universalization of higher education in Paraguay (1989-2024). (2025). Integración Y Conocimiento, 14(1). https://doi.org/10.61203/2347-0658.v14.n1.48049

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