Participatory action research in chemistry teacher training

Methodological aspects for the planning of a didactic itinerary

Authors

  • Marisa López Rivilli Dirección General de Educación Superior de Córdoba
  • Marina Masullo Universidad Nacional de Córdoba

Keywords:

Action research, Chemistry teaching, Chemistry teacher training, Collective work, Didactic itinerary

Abstract

Teaching Chemistry to initial teachers training is a complex task that requires the development of training proposals that consider the approach to the products and processes of the discipline (Furman and Podestá, 2019), from didactic approaches that allow future teachers to build knowledge of Chemistry for teaching at the secondary level (Córdoba, 2015).

This article presents the way made by teachers from Higher Teacher Training Institutes dependent on the General Directorate of Higher Education and the Faculty of Exact Physical and Natural Sciences of the National University of Córdoba, within the framework of a Participatory Action Research (IAP) of an inter-institutional nature, for the design of a didactic pedagogical itinerary (IPD) and its implementation in the curricular unit of Experimental Work in Natural Sciences of the Secondary Education Teachers in Chemistry.

The development of the IAP project contemplates the three moments in which teaching is organized: the preactive, the interactive and the postactive (Jackson, 1992). Each one is characterized by consensual decisions and actions for the definition of the methodological aspects of the research, the theoretical frameworks of reference, the didactic approach and the stations that made up the IPD, around the construction of knowledge about the “Dissolutions” for your teaching.

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Author Biographies

Marisa López Rivilli, Dirección General de Educación Superior de Córdoba

Licenciada y doctora en Ciencias Químicas por la Universidad Nacional de Córdoba (UNC). Especialista en Enseñanza de las Ciencias Naturales en la Escuela Secundaria y Especialista en Educación Superior y TIC (INFoD). Coordinadora de Ciencias Naturales, del Área de Desarrollo Curricular, y Coordinadora Regional de Práctica Docente de la DGES. Fue integrante del Departamento de Ciencias Naturales del Instituto Superior de Estudios Pedagógicos (ISEP), se desempeñó como docente de nivel superior en la Facultad de Ciencias Químicas de la UNC, como profesora de unidades curriculares del campo de la formación específica y del campo de la práctica docente en la formación inicial del profesorado de Educación Secundaria en Química, y como profesora de Química en el nivel secundario. Es autora de módulos de los profesorados de Química para nivel secundario y superior de la formación docente complementaria de ISEP.

Marina Masullo, Universidad Nacional de Córdoba

Profesora de Química y Merceología. Bioquímica. Magíster en Investigación Educativa. Profesora titular en la cátedra Problemática de la Educación en Ciencias, y en Epistemología y Metodología de la Ciencia, Departamento de Enseñanza de la Ciencia y la Tecnología, Facultad de Ciencias Exactas, Físicas y Naturales de la Universidad Nacional de Córdoba (FCEFyN, UNC). Directora de curso de posgrado en Epistemología de las prácticas científicas, Maestría en Enseñanza de las Ciencias Experimentales (FCEFyN, UNC). Directora de proyectos de investigación subsidiados. Participante en proyectos de extensión en ambiente y emociones.

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Published

2023-05-02

How to Cite

López Rivilli, M., & Masullo, M. (2023). Participatory action research in chemistry teacher training: Methodological aspects for the planning of a didactic itinerary. Educación, formación E investigación, 9(14), 97–113. Retrieved from https://revistas.unc.edu.ar/index.php/efi/article/view/41027