Methodological and conceptual notes to research in the field of the history of education with school objects

Authors

  • Alexander Aldana Bautista Universidad Pedagógica Nacional de Colombia

Keywords:

childhood, school objects, historical research, school experience, school material regime

Abstract

The purpose of this text is to present some conceptual and methodological notes that make it possible to redefine the use made of school material culture in research practice in the field of the history of education. The thesis that I want to present here is that it is necessary to “deinstrumentalize” school objects, that is, to stop thinking of them as mere historical sources for understanding the past and recognize them as agency-objects that intervene in the production of the school experience. Thus, approaching the past of the school, from this perspective, supposes making school material culture a research problem, taking school objects not as closed, defined cultural products, clothed in one time-another, but as producers, as points of action that unfold generating new meanings and constituting subjectivities. Understood in this way, school objects make one do, make one think, make one say and make one feel, due to what in research practice in the field of the history of education one does not talk about them, but rather with them, to situate at its center the school history of each subject. This means asking new questions to school objects, (re)constructing their trajectories -a biography of school objects-, recognizing their materials, shapes and textures and establishing the networks of meaning and contradiction in which they are inscribed, in addition to their meanings and the practices and knowledge associated with them.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Alexander Aldana Bautista, Universidad Pedagógica Nacional de Colombia

Licenciado en Ciencias Sociales, magíster en Educación y estudiante de doctorado en Antropología. Docente-investigador adscripto al Departamento de Ciencias Sociales de la Universidad Pedagógica Nacional (Colombia). Integrante del equipo de trabajo del Museo Pedagógico Colombiano. Sus líneas de investigación son: la cultura material escolar, la historia cultural de la escuela, la antropología de la infancia y la historia de las emociones.

References

Ariès, P. (1995). El niño y la calle. De la ciudad a la anticiudad. Ensayos de la memoria, 1943-1983. Bogotá: Norma.

Appadurai, A. (1991). Introducción: las mercancías y las políticas del valor. En A. Appadurai (ed.), La vida social de las cosas. Perspectiva cultural de las mercancías. México, D. F.: Grijalbo.

Brailovsky, D. (2016). Cultura Material de la Escuela: Los Objetos en la Filosofía Educativa de J. J. Rousseau. Deceducando [Página web]. Disponible en: https://deceducando.org/2016/07/06/cultura-material-de-la-escuela-los-objetos-en-la-filosofia-educativa-de-j-j-rousseau/

Benjamin, W. (2016). Infancia en Berlín hacia 1900. Buenos Aires: El Cuento de Plata.

Chartier, A.-M. (2009). ¿Con qué historia de la educación debemos formar a los docentes? Anuario. Historia de la educación (9), 15-17. Disponible en: http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_issuetoc&pid=2313-927720080001&lng=es&nrm=iso

Dussel, I. (2019). Historias de cavernas, pupitres y guardapolvos. Los aportes del giro material en la historia de la educación. En N. Arata y P. Pineau (coords.), Latinoamérica: la educación y su historia. Nuevos enfoques para su debate y enseñanza. Buenos Aires: Editorial de la Facultad de Filosofía y Letras Universidad de Buenos Aires.

Dussel, I. y Caruso, M. (1999). La invención del aula. Una genealogía de las formas de enseñar. Buenos Aires: Santillana.

Escolano, B. (1980). Aproximación histórico-pedagógica a las concepciones de la infancia. Studia Pedagógica, (6), 5-16.

Kopytoff, I. (1991). La biografía cultural de las cosas: la mercantilización como proceso. En A. Appadurai (ed.), La vida social de las cosas. Perspectiva cultural de las mercancías. México, D. F.: Grijalbo.

Ingold, T. (2020). Antropología. Por qué importa. Madrid: Alianza Editorial.

Isava, L. (2009). Breve introducción a los artefactos culturales. Estudios, 17(34), 439-452.

Narodowski, M. (2007). Infancia y poder. La conformación de la pedagogía moderna. Buenos Aires: Aique.

Paramo, P. (comp.) (2017). Introducción. Principios y técnicas de recolección de información en las ciencias sociales: una aproximación integradora. La recolección de información en las ciencias sociales. Una aproximación integradora. Bogotá: Lemoine Editores.

Quesada Monge, R. (2001). La lógica de la nostalgia. Historia y cultura en el Siglo XX. Diálogos Revista Electrónica de Historia, 2(2), 1-24.

Reguillo, R. (1997). ¿Investigadores? ¿para qué? Escenas interiores. Nómadas, (7), 74-86.

Rochwell, E. (1997). De huellas, bardas y veredas: una historia cotidiana en la escuela. En E. Rochwell (comp.), La escuela cotidiana. México: Fondo de Cultura Económica.

Starobinski, J. (1983). Jean-Jacques Rousseau. La transparencia y el obstáculo. Madrid: Taurus.

Varela, J. y Álvarez-Uría, F. (1991). Arqueología de la escuela. Madrid: Ediciones de La Piqueta.

Vignale, S. (2009). Infancia y experiencia en Walter Benjamin: jugar a ser otro. Childhood & Philosophy, 5(9), 77-101.

Viñao, A. (2002). Sistemas educativos, culturas escolares y reformas: continuidades y cambios. Madrid: Ediciones Morata.

Published

2023-05-02

How to Cite

Aldana Bautista, A. (2023). Methodological and conceptual notes to research in the field of the history of education with school objects. Educación, formación E investigación, 9(14), 83–96. Retrieved from https://revistas.unc.edu.ar/index.php/efi/article/view/41026