"Aydee wanted to be a teacher"

Narrative of a pedagogical experience on the approach of gender violence in a teacher training institute

Authors

  • Candela Lihué Molina Universidad Nacional de Córdoba

Keywords:

Teacher Training Institute, ESI, Gender Violence, Femicide

Abstract

This article, the product of an investigation for the Research Area of ​​the General Directorate of Higher Education of the Province of Córdoba, recovers the institutional process developed by a Teacher Training Institute to address gender violence as a result of the femicide of a student. A pedagogical experience is reconstructed through interviews with the Management Team; teachers and the Institutional Coordinator of Student Policies of the institution; who recognized that femicide marked a before and after in institutional history.

Due to the pedagogical value, this text delves into the institutional devices to strengthen Comprehensive Sexual Education (ESI) with the approach of gender violence, through an accompaniment network for students in situations of gender violence and with the creation of a teaching group that promoted the incorporation of ESI content in the institute's curricular proposal, particularly in the entrance Seminar: The trade of teaching.

This experience unfolded in a particular context with conflicts, encounters, ambiguities and contradictions typical of an educational space habited by multiple and diverse pedagogical-political positions and gives us key ideas to think about institutional ESI projects and the exercise of rights.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Candela Lihué Molina, Universidad Nacional de Córdoba

Licenciada y profesora de Sociología. Maestranda en Pedagogía con beca de la Secretaría de Ciencia y Técnica de la Universidad Nacional de Córdoba. Docente en una escuela secundaria y en un Instituto Superior de Formación Docente. Integrante de un Equipo de investigación vinculado con la Educación Sexual radicado en el Área Feminismos, Géneros y Sexualidades del Centro de Investigación de la Facultad de Filosofía y Humanidades (UNC).

References

Cornu, L. (1999). La confianza en las relaciones pedagógicas. En G. Frigerio y otros, Construyendo un saber sobre el interior de la escuela. Buenos Aires: Novedades Educativas.

Frigerio, G. y Poggi, M. (1992). Las instituciones educativas Cara y ceca, elementos para su gestión. Buenos Aires: Troquel.

Frigerio, G. (2004). Ensayo, bosquejos conceptuales sobre las instituciones. En N. Elichiry (comp.), Aprendizajes escolares. Desarrollos en Psicología Educacional. Buenos Aires: Manantial.

Greco, B. (2009). Acerca de una confianza instituyente y la palabra sobre sexualidad en la escuela. Reflexiones sobre la experiencia de educar. En A. Villa (comp.), Sexualidad, relaciones de género y de generación. Perspectivas histórico-culturales en educación (pp.51-83). Buenos Aires: Noveduc.

Korinfeld, D. (2017). Urgencias subjetivas de niños y adolescentes: ¿estamos preparados? Un enfoque desde la salud mental comunitaria. En A. Kaplan y M. Sanmartín (comps.), Niños dispersos, aburridos, solos. Nuevos contextos. El rol del adulto hoy. Buenos Aires: Noveduc.

Larrondo, M. (2017). Participación y escolarización de la política: Reflexiones sobre lo político en la escuela. Universitas, XV (26), 111-136.

Larrosa, J. (2002). Experiencia y pasión. Entre las lenguas. Lenguaje y educación después de Babel. Barcelona: Laertes.

Molina, C. y Carrizo, C. (2020). Formación Docente y Educación Sexual Integral. Una mirada hacia las propuestas de enseñanza en Profesorados de Educación Primaria de Córdoba. Dirección General de Educación Superior de Córdoba. http://dges-cba.edu.ar/bd_dges/recursos/materiales/Publicacion_FD_y_ESI_2021.pdf

Nicastro, S. (2006). Revisitar la mirada sobre la escuela. Exploraciones acerca de lo ya sabido. Buenos Aires: Homo Sapiens Ediciones.

Ripamonti, P. (2017). Investigar a través de narrativas: notas epistémico-metodológicas. En M. Alvarado y A. De Oto (eds.), Metodologías en contexto: intervenciones en perspectiva feminista, poscolonial, latinoamericana. Buenos Aires: CLACSO.

Colectivo Manifiesto en la marcha Ni una menos del 2015 en Córdoba Capital

Published

2022-11-23

How to Cite

Molina, C. L. (2022). "Aydee wanted to be a teacher": Narrative of a pedagogical experience on the approach of gender violence in a teacher training institute. Educación, formación E investigación, 8(13), 79–93. Retrieved from https://revistas.unc.edu.ar/index.php/efi/article/view/39296