Paper birds
Didactic analysis of a vocal training class with contributions from the semiotic perspective
Keywords:
didactical analysis, teaching practices, voice education, classroom chronotope, technologiesAbstract
This paper presents the didactic analysis (Steiman, 2010) of a Vocal Education class at the UPC. From a transdisciplinary perspective, located in the disciplinary and experiential boundaries in which we place ourselves as authors, we identify problematic nuclei that revolve around: space-time-subjects involved in the pedagogical process of the class, and in the decisions and assumptions that the teacher in charge carried out. That is, in those components that make up the "aesthetic configurations" of the class (Roldán, 2022).
Methodologically, we took up again the observation records of the class and the exchanges we had with the teacher, also the author of this work, and we were guided by the conjectural script she had previously made and by her teaching project. From the disciplinary boundaries, between communication, semiotics and didactics, we propose our analysis of the classroom chronotope, a space-time where the cell phone is the protagonist although our eyes do not see it, also crossed by a culture of connectivity (Van Dijk, 2016).
References
Angelelli, M. B., Martini, C., Carrera, M., y Gaido, C. (2022). Dar el tiempo, pensar lo que nos pasó. Paulo Freire. Revista De Pedagogía Crítica, 1(28), 21-35. https://doi.org/10.25074/07195532.28.2350
Bajtín, M. (2015). Yo también soy. Fragmentos sobre el otro. Godot.
Carrera, M. (2022). Proyecto de unidad curricular: Educación Vocal I. UPC-FAD.
Dussel, I. (2017). Las tecnologías digitales y la escuela. ¿Tsunami, revolución o más de lo mismo? En N. Montes (Comp.). Educación y TIC: de las políticas a las aulas. EUDEBA-OEI.
Edelstein, G. (2011). Formar y formarse en la enseñanza. Paidos.
Larrosa, J. (2007). La experiencia. Parte I. Conferencia. https://www.youtube.com/watch?v=7kRamPWp1as
Lima Quintana, H. (1972). Cuentos para no morir. Ediciones La Verde Rama.
Rivero, P. (2018). Análisis didáctico en la exigencia ética y epistemológica de la formación y profesionalización docente. Informe final del Seminario-Taller Práctica Docente y Residencia (pp. 66-67). FFyH-UNC. Córdoba.
Roldán, P. (2022). Dar clase con medios digitales. Apunte de cátedra: Tecnologías para la enseñanza y el aprendizaje en la universidad. UPC.
Steiman, J. (2010). El análisis didáctico de la clase. IV Jornadas Nacionales “Prácticas y Residencias en la Formación Docente”. UNC.
Van Dijk, J. (2016). La cultura de la conectividad. Una historia crítica de las redes sociales. Siglo XXI.
Velasco Orozco, J. J., Reyes Montes, L. (2011). Antropología y educación: notas para una identificación de sus relaciones. Contribuciones desde Coatepec, (21), 59-83.
Volóshinov, V. (1997). La palabra en la vida y la palabra en la poesía. Hacia una poética sociológica. En Bajtín, M., Hacia una filosofía del acto ético. De los borradores y otros escritos (pp. 106-137). Anthropos.
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Atribución No Comercial Compartir Igual (by-nc-sa):
No se permitirá un uso comercial de la obra original, ni de las posibles obras derivadas, la distribución de las cuales se debe hacer con una licencia igual a la que regula la obra original.