Between practices and territories

The experience of an integrative workshop in a rural town

Authors

  • Pamela Travaglia Universidad Nacional de Río Cuarto
  • Lucas Hirch Universidad Nacional de Río Cuarto

Keywords:

education, teaching practice, rural areas, social integration, workshops (teaching method)

Abstract

This report systematizes the experience developed in a Teacher Training Institute, within the space called “Integrative Workshop”, in a rural town in the province of Córdoba, Argentina. This space is instituted in the field of Teaching Practice I of Teachers of Initial and Primary Education.

The experience shows significant levels of integration that we have specified within this workshop, from the link between both teachers, the interaction between scientific and artistic discourse, the link between school practices and territories, among others.

With the main objectives of contributing to the problematization and critical construction of new knowledge and enabling dialogue, reflection, collaborative constructions in relation to different themes and experiences, different artistic instances were materialized. They ranged from film cycles to interventions linked to muralism, theater, photography, among other manifestations of art.

All this journey has allowed us to experience an education in constant openness, not only to new discussions, reflections, between the different theoretical and experiential perspectives within the institutes; but also to new territorialities, knowledge and knowledge previously excluded.

Author Biographies

  • Pamela Travaglia, Universidad Nacional de Río Cuarto

    Máster en Neurociencias y Biología del Comportamiento (UPO). Especialista docente de nivel superior en Educación y TIC (Ministerio de Educación de la Nación). Diplomada en Neuroeducación para el Aprendizaje (UNVM). Licenciada en Psicopedagogía (UNRC).

    Jefa de trabajos prácticos en asignaturas del Departamento de Ciencias de la Educación de la Universidad Nacional de Río Cuarto y profesora titular en asignaturas del Profesorado de Educación Especial, Inicial y Primaria del Instituto Superior Juan Cinotto, Sampacho, Córdoba, Argentina. Integrante de equipos de investigación en relación con las neurociencias y la psicología educacional. Autora de diversas publicaciones.

  • Lucas Hirch, Universidad Nacional de Río Cuarto

    Doctorando en Ciencias Sociales (UNRC). Especialista en Ciencias Sociales (INFOD). Comunicador Social y licenciado en Ciencias de la Comunicación (UNRC). Profesor en Psicología (ISFD Ramón Menéndez Pidal).

    Docente e investigador del Departamento de Ciencias de la Comunicación de la Universidad Nacional de Río Cuarto y docente del Instituto Superior Juan Cinotto.

    Autor de diferentes libros y artículos de revistas sobre temas referidos a la educación y la comunicación.

References

Cloquell, S. (Coord.) (2014). Pueblos rurales. Territorios, sociedad y ambiente en la nueva agricultura. CICCUS.

Ministerio de Educación de la Provincia de Córdoba. (2015). Diseños Curriculares. Profesorado de Educación Inicial. Profesorado de Educación Primaria. Gobierno de la Provincia de Córdoba.

Freire, P. (2008). Pedagogía del oprimido. Siglo XXI.

Freire, P. (1984). ¿Extensión o comunicación? La concientización en el medio rural. Siglo XXI.

Hirch, L. (2014). Teatroanálisis. Una lectura desde lo in-significante. En Hirch, L. (Comp.). Teatro y subjetividad. Un encuentro entre arte, psicología y salud (pp. 13-64). Alción.

Lacan, J. (1981). Los escritos técnicos de Freud. Paidós.

Lacan, J. (1984). Seminario sobre la carta robada. Siglo XXI.

Nietzsche, F. (1994). La voluntad de poder. EDAF.

Parker, A. y Scarfe, G. (1982). The Wall. [Film]. Metro-Goldwyn-Mayer.

Rancière, J. (2003). El maestro ignorante. Cinco lecciones sobre la emancipación intelectual. Laertes.

Saramago, J. (2006). La isla desconocida. Punto de lectura.

Sousa Santos, B. (2009). Una epistemología del sur. Siglo XXI.

Sui Generis (1973). Lunes otra vez. Confesiones de invierno. [Vinilo]. Estudios RCA.

Downloads

Published

2023-10-24

How to Cite

Between practices and territories: The experience of an integrative workshop in a rural town. (2023). Educación, formación E investigación, 9(15), 113-129. https://revistas.unc.edu.ar/index.php/efi/article/view/42859