Reading the museum as a picture book
A pedagogical and cultural experience in the Primary Education Teaching Profession
Keywords:
museum, picture books, teacher education, pedagogical experienceAbstract
In this narrative we share a pedagogical exercise carried out in the year 2022 in the Integrating Workshop of the 1st year of the Primary Education Teacher Training Program of the Escuela Normal Superior Agustín Garzón Agulla of Córdoba Capital. The proposal articulated the curricular spaces Teaching Practice I, Socio-Anthropological Problems, Workshop on Orality, Reading and Writing, around the idea of inhabiting different cultural spaces of the city to enable pedagogical experiences linked to the museum and the picture book as cultural objects that enable different ways of reading the world.
References
Abratte, J. P. (2019). Educación y territorios. Pensar lo público en las prácticas extensionistas. E+E 6(7), 11-15. https://revistas.unc.edu.ar/index.php/EEH/article/view/24204/23611
Alliaud, A. (2017). Los artesanos de la enseñanza. Acerca de la formación de maestros con oficio. Paidós.
Chagas, M. y Skliar, C. (2022). Los museos, el mundo. Unatinta.
Córdoba. Ministerio de Educación. (2015). Diseño curricular para los Profesorados de Educación Inicial y Primaria. https://dges-cba.infd.edu.ar/sitio/curricula-res/upload/Disenio_Curr_Primaria_Inicial_2015.pdf
Devetach, L. (2009). La construcción del camino lector. Comunicarte.
Diker, G. y Frigerio, G. (Comps.) (2004). La transmisión en las sociedades, las instituciones y los sujetos: un concepto de la educación en acción. Novedades Educativas.
Edelstein, G. (2011). Formar y formarse en la enseñanza. Paidós.
Larrosa, J. y Skliar, C. (Comps.) (2009). Experiencia y alteridad en educación. Homo Sapiens.
López Avedoy, T. (2022). Diez poemas sobre la biblioteca. https://www.jardinlac.org/post/diez-poemas-sobre-la-biblioteca
Munita, F. (2021). Yo, mediador(a). Mediación y formación de lectores. Octaedro.
Najmanovich, D. (2008). Mirar con nuevos ojos. Nuevos paradigmas en la ciencia y pensamiento complejo. Biblos.
Ortiz, M. F. (Coord.) (2018). Anti-recetario. Reflexiones y talleres para el aula de Literatura. Comunicarte.
Petit, M. (2015). Leer el mundo. Experiencias actuales de la transmisión cultural. Fondo de Cultura Económica.
Pussetto, M. (2021). Experiencias educativas y urbanas. Niños y niñas en el andar de la ciudad. En Maldonado, M. y Servetto, S. (Comps.) Etnografías en tramas locales. Experiencias escolares, apuestas y desafíos. CLACSO-UNC.
Sardi, V. (2013). Estéticas para la infancia. El libro álbum como género de ruptura. Boletín de arte (13), 67-71. https://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/art_revistas/pr.9506/pr.9506.pdf
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Atribución No Comercial Compartir Igual (by-nc-sa):
No se permitirá un uso comercial de la obra original, ni de las posibles obras derivadas, la distribución de las cuales se debe hacer con una licencia igual a la que regula la obra original.