For an anti-speciesist integral environmental education law

Contributions from philosophy, ethics and education

Authors

  • Adriana Barrionuevo Universidad Nacional de Córdoba
  • Luciana Samamé Universidad Nacional del Litoral

Keywords:

anti-speciesism, environmental ethics, cruelty, compassion, education

Abstract

As philosophy teachers we have been tackling in our classes the Integral Environmental Education Law that governs our country, from an anti speciesist perspective. Taking this recent law into account, we have actively sought the promotion of knowledge and educational experiences in higher education institutions through its incorporation in the curricular units (Philosophy and Education and Ethics and Citizenship Building, respectively). This article departs from the following factum: environmental education does not recognize speciesism or carnism as a problem, even more, it tends to make the problem invisible. On this ground, we will propose arguments that challenge speciesism on the basis of the concept of sentience, which impose on us the duty to morally consider and not to harm all sentient beings. Once admitted this latter, we move towards the question of the rights of nature, asserting, in tension with environmental ethics, that non-human animals are bearers of rights and respecting them is essential for “good living”. In the final sections, we will look at singular school situations that reflect the ideology of carnism. Drawing from a counter-cruelty pedagogy, we propose the need for teacher-training that makes visible the logics of cruelty naturalized in school culture, in order to promote transformations that foster relationships of compassion and empathy.

Author Biographies

  • Adriana Barrionuevo, Universidad Nacional de Córdoba

    Profesora, licenciada y doctora en Filosofía (Universidad Nacional de Córdoba); especialista en Ciencias Sociales (Facultad Latinoamericana en Ciencias Sociales). Profesora, investigadora y extensionista de la Facultad de Filosofía y Humanidades (UNC). Docente en el Instituto de Educación Superior Carlos A. Leguizamón de gestión estatal. El interés profesional se centra en Filosofía y Educación y Enseñanza de la Filosofía, así como en procesos de lectura y escritura. En los últimos años se dedica a producir conocimiento y a promover y recoger experiencias en torno a Pedagogías contra-crueldad. Se define como activista del aula.

  • Luciana Samamé, Universidad Nacional del Litoral

    Profesora, licenciada y doctora en Filosofía (Universidad Nacional de Córdoba). Actualmente ejerce la docencia en el Departamento de Filosofía de la Universidad Nacional del Litoral. Se ha desempeñado también como docente en la Universidad Nacional de Córdoba (2001-2011), en la Universidad Blas Pascal (2009-2016), en la Universidad Provincial de Córdoba (2011-2016) y en la Universidad Yachay Tech, Ecuador (2017-2020). Se interesa por diversos temas de ética aplicada y posee numerosas publicaciones en revistas académicas de la especialidad. Líneas de investigación: ética animal; eco-feminismo; justicia epistémica; virtudes judiciales; razonamiento jurídico.

References

Barrionuevo, A. y Samamé, L. (2022). Feminismo anti-especista en la Ley de Educación Ambiental. Un análisis ético-político. Estudios. Revista del Centro de Estudios Avanzados, 48, 53-73. https://revistas.unc.edu.ar/index.php/restudios/index

Barrionuevo, A. y Samamé, L. (2023). Maestras anti-especistas: Hacia una pedagogía contra la crueldad. En E. Mancini y C. Caballero (Comps.), Maestras argentinas. Entre el mandato y la transgresión. Centro Cultural de la Toma Ediciones (en prensa).

Córdoba. Ministerio de Educación de la Provincia de Córdoba. Dirección General de Educación Superior. (2022). Itinerario pedagógico didáctico. Filosofía y educación. http://dges-cba.edu.ar/wp/wp-content/uploads/2022/12/06_IT-FILOSOFIA-Y-EDUCACION_v4.pdf

Faria, C. (2016). Lo personal es político: feminismo y antiespecismo. Revista latinoamericana de estudios críticos animales, II(III), 20-38. https://revistaleca.org/index.php/leca/article/view/109

Horta, O. (2012). Tomándonos en serio la consideración moral de los animales: más allá del especismo y el ecologismo. En J. Rodríguez Carreño (Ed.), Animales no humanos entre animales humanos (pp. 1-25). Plaza y Valdés.

Joy, M. (2013). Por qué amamos a los perros, nos comemos a los cerdos y nos vestimos con las vacas. Una introducción al carnismo. Plaza y Valdés.

Kymlicka, W. y Donaldson, S. (2018). Zoopolis. Una teoría política para los derechos de los demás animales. Editorial Ad-hoc.

Ley 27621. Ley para la Implementación de la Educación Ambiental Integral en la República Argentina. (3 de junio de 2021). Boletín Oficial N.° 34.670.

Mèlich, J.-C. (2014). Lógica de la crueldad. Herder.

Mosterín, J. (2014). El triunfo de la compasión. Nuestra relación con los otros animales. Alianza Editorial.

Pezzetta, S. (2020). El giro animal: impacto y desafíos para el Derecho latinoamericano. Revista chilena de derecho animal, 1, 29-36. http://revistaderechoanimal.cl/wp-content/uploads/2020/11/Silvina-Pezzetta.pdf

Samamé, L. (2020). Luces y sombras del pensamiento racional. Una aproximación a la filosofía y la epistemología en clave conceptual e histórica. En: G. Granero (Coord.), Introducción a las Ciencias Sociales. Una perspectiva desde Ecuador y Latinoamérica (pp. 17-48). Ed. Raiku.

Samamé, L. (2022). Schopenhauer, Judicial Compassion, and the case of Cecilia, the chimpanzee. Society & Animals. Journal of Human-Animal Studies. Ed. Brill (en prensa).

Segato, R. (2018). Contra-pedagogías de la crueldad. Prometeo Libros.

Singer, P. (2002). Animal Liberation. HarperCollins.

Zaffaroni, E. (2011). La Pachamama y el humano. Ediciones Colihue.

Downloads

Published

2023-10-24

How to Cite

For an anti-speciesist integral environmental education law: Contributions from philosophy, ethics and education. (2023). Educación, formación E investigación, 9(15), 71-84. https://revistas.unc.edu.ar/index.php/efi/article/view/42852